خبرگزاری کار ایران

مورخ و تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

اولویت مسائل محیط‌زیستی در دولت جدید آلمان پررنگ‌تر خواهد شد/ موضع برلین در قبال برجام تغییری نخواهد کرد/ آلمان به تعهدات خود در قبال ناتو پایبند می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۸۳۰

مورخ روشنفکر آمریکایی و استاد تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه «سیتی» نیویورک گفت که به غیر از حزب سبز، تقریبا هیچ‌یک از اعضای دولت ائتلافی آلمان، اعتقادات عمیق ایدئولوژیک ندارند. اما در مقابل، وجه مشترک تمامی‌ آنها تعهد به پراگماتیسم و دغدغه دستیابی به نتایج ملموس است.

به گزارش ایلنا، «اولاف شولتز» صدراعظم جدید آلمان، از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات روز گذشته -چهارشنبه- آغاز به کار کرد و به عنوان نهمین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم اداره امور این کشور را در دست گرفت. احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد دو هفته قبل برای تشکلی کابینه ائتلافی آلمان به توافق رسیدند و به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ این کشور، یک دولت ائتلافی سه‌حزبی بر مسند قدرت قرار خواهد گرفت.

در همین راستا گفت‌وگویی با «ریچارد ولین» مورخ روشنفکر آمریکایی و استاد تاریخ و علوم سیاسی دانشگاه «سیتی» نیویورک داشته‌ایم. حوزه اصلی فعالیت ولین، فلسفه قرن بیستم اروپا، «مارتین هایدگر» فیلسوف آلمانی و گروهی از متفکران معروف به مکتب فرانکفورت است.

ولین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در خصوص ارزیابی دولت جدید ائتلافی آلمان و چشم‌انداز عملکرد این دولت با توجه به احتمال وجود اختلاف سلیقه بین سه حزب ائتلافی گفت: شاید نقطه قوت اصلی ائتلاف جدید، ضعف شدید رقبای آن است. مهم‌تر از همه،‌ اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال – مسیحی بایرن با ۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۷ در بدترین موقعیت خود در دوران پس از جنگ قرار دارد. این نتیجه، نشان‌دهنده این است که حیات سیاسی این دو به اصطلاح «احزاب متحد» چقدر به محبوبیت «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق وابسته است. «آرمین لاشت» نماینده آنها برای کسب مقام صدراعظمی در انتخابات اخیر،  عملکرد ضعیفی داشت و اکنون خود حزب در وضعیت به شدت نابسامانی قرار دارد. 

وجه مشترک تمامی‌ احزاب ائتلافی آلمان، تعهد به پراگماتیسم و دغدغه دستیابی به نتایج ملموس است

به طور کلی، این ائتلاف نمونه خوبی از پایان دوران اتکا به ایدئولوژی در عرصه سیاسی است. به غیر از حزب سبز، تقریبا هیچ‌یک از اعضای ائتلاف، اعتقادات عمیق ایدئولوژیک ندارند. اما در مقابل، وجه مشترک تمامی‌ آنها تعهد به پراگماتیسم و دغدغه دستیابی به نتایج ملموس است. 

وی در مورد ترکیب اعضای کابینه در این دولت ائتلافی گفت:‌ انتخاب «کریستین لیندر» رهبر حزب دموکراتیک آزاد، به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی، تصمیمی محافظه‌کارانه بود و در راستای تحقق وعده اولاف شولتز مبنی بر عدم افزایش مالیات به منظور تامین مالی سیستم خدمات اجتماعی، گرفته شده است. البته اتخاذ چنین تصمیمی ممکن است با تمایل حزب سبز برای تقویت برنامه‌های محیط زیستی از طریق دریافت مالیات‌های جدید در تضاد باشد. با این وجود، این تصمیم یکی از اصلی‌ترین نکاتی بود که دو حزب سبز و دموکراتیک آزاد پیش از پیوستن به ائتلاف ماه گذشته درباره آن به توافق رسیدند. 

موضع دولت جدید آلمان در قبال برجام تغییری نخواهد کرد

ولین درارتباط با رویکرد آلمان در برابر ایران و برجام گفت:‌ در جولای گذشته، رهبران اروپایی رسما به طرفین اعلام کردند تا به برجام بازگردند. مرکل پیش از کناره‌گیری از مقام خود در ماه اکتبر مجددا، این درخواست را تکرار کرد. از زمان انتخاب «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشه،‌ موضع اتحادیه اروپا تقویت شده است. آلمان، کاملا تمایل دارد به برجام بازگردد و من دلیلی نمی‌بینم که موضع این کشور به زودی تغییر کند. 

اولویت مسائل محیط‌زیستی در دولت جدید آلمان پررنگ‌تر خواهد شد

این استاد دانشگاه، در خصوص عضویت وزیر خارجه جدید آلمان در حزب سبز این کشور و احتمال تأثیرگذاری دیدگاه‌های محیط زیستی وی بر امور متعارف دیپلماتیک، به خبرنگار ایلنا گفت: آنالنا بائربوک،‌ بهار گذشته در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان نماینده حزب سبز در نظرسنجی‌ها جلو بود و از شانس قابل توجهی برای جانشینی آنگلا مرکل برخوردار بود. اما در جریان مبارزات،‌ بی‌تجربگی وی نمایان شد و شانس خود را کاملا از دست داد. حزب سبز آلمان، همواره قدرتمندترین حزب سبز در اروپا بوده است و نگرانی‌های زیست محیطی در بالاترین اولویت‌ها قرار داشته‌اند. اما دو عضو دیگر ائتلاف، احزاب سوسیال دموکرات و دموکرات‌های آزاد احزابی پراگماتیک و همسو با شرکت‌های آلاینده هستند. مشاهده اینکه موضوعات محیط زیستی به جای پذیرش ظاهری، به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرند،‌ نکته‌ای قابل ملاحظه خواهد بود. 

اقتصاد آلمان با چالش اختلال در زنجیره عرضه کالا، تورم و اختلال در بازار صادرات رو‌به‌رو است

وی در ارزیابی خود از میراث ۱۶ ساله آنگلا مرکل و آینده اولاف شولتز به عنوان صدراعظم جدید آلمان اظهار داشت:‌ اولاف شولتز در جریان مبارزات انتخاباتی خود به شدت محافظه‌کارانه عمل کرده و تلاش کرد به رای‌دهندگان میانه‌رو اطمینان دهد که به لحاظ ایدئولوژیک، سوسیالیست نیست و جایگزین قابل اعتمادی برای آنگلا مرکل خواهد بود (لازم به ذکر است که اولاف شولتز مدتی وزیر اقتصاد و دارایی کابینه مرکل بوده است). اقتصاد آلمان که همواره قوی‌ترین اقتصاد اروپا بوده است – حتی در جریان رکود عظیم سال ۲۰۰۸ - و به طور کلی به نظر می‌آید در برابر هرگونه بحرانی مقاوم است، چالش‌هایی پیش رو دارد:‌ اختلالات در زنجیره عرضه کالا، تورم و اختلال در بازار صادرات. من انتظار ندارم که در دوران رهبری شولتز تغییری اساسی در سیاست‌ها صورت بگیرد. متاسفانه، در سراسر اروپا سوسیال دموکرات‌ها درحال افول هستند (نمونه دیگر، حزب سوسیالیست فرانسه است که در مواجهه با چالش امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور شکست خورد).

دولت جدید آلمان دلایل زیادی دارد تا به تعهدات پیشین خود در قبال ناتو متعهد بماند

وی در پایان، با توجه به این‌که در سند توافق دولت جدید ائتلافی آلمان به اختصاص دو درصد از تولید ناخالص ملی به هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی که همواره مورد تاکید ناتو بوده است، اشاره شده است، در خصوص آینده روابط آلمان با ناتو گفت: طی هفته‌های گذشته، روسیه ۱۷۵ هزار نفر از نیروهای نظامی خود را به مرز اوکراین اعزام کرده است. همانند بسیاری از ملل شرق اروپا،‌ آلمان نیز نگران بی‌ثباتی این منطقه در نتیجه دخالت‌های روسیه است. برای اتحادیه اروپا، تهاجم سال ۲۰۱۴ روسیه به اوکراین سابقه‌ای نگران‌کننده باقی مانده است. با توجه به عناد پوتین نسبت به آنچه دخالت‌های ناموجه غرب در اوکراین می‌داند- عنادی که با تهدیدهای ملموس نظامی همراه بوده است-  دولت جدید آلمان دلایل زیادی دارد تا به تعهدات پیشین خود در قبال ناتو متعهد بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز