خبرگزاری کار ایران

عبدالفتاح البرهان:

ارتش پس از انتخابات ۲۰۲۳ سودان صحنه سیاسی را ترک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۴۶۴

رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان از خرروج ارتش از صحنه سیاسی این کشور پس از برگزاری انتخابات سال ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان تاکید کرد که ارتش این کشور پس از انتخابات برنامه مقرر در سال ۲۰۲۳ عرصه سیاسی را ترک خواهد کرد.

البرهان ‌گفت: «وقتی یک دولت منتخب می‌آید، ارتش و نیروهای عادی هیچ مشارکتی در امور سیاسی ندارند. این وضعیت عادی است و درباره آن توافق شده است».

وی با اشاره به کشته شدن ده‌ها نفر در تظاهراتی که پس از سرنگونی دولت «عبدالله حمدوک»، نخست‌وزیر سودان توسط ارتش در ۲۵ اکتبر رخ داد، گفت: «تحقیقات در مورد قربانیان تظاهرات آغاز شده است تا عاملان این جنایت مشخص و محاکمه و مجازات شوند. دولت از حق تظاهرات مسالمت‌آمیز محافظت می‌کند».

البرهان درباره تحویل «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری مخلوع سودان و سایر مقامات متهم به ارتکاب جنایات جنگی در دارفور گفت: «ما تفاهم‌هایی با دادگاه کیفری بین‌المللی داریم تا مظنونان را به دادگاه تحویل دهیم. ما متعهد به تحقق عدالت و محاکمه مجرمان هستیم».

وی با بیان اینکه هیچ یک از نیروهای سیاسی، از جمله نیروهای وابسته به حزب حاکم سابق به رهبری البشیر بخشی از دولت انتقالی نخواهند بود، افزود: «ما با هم کار خواهیم کرد تا به هیچ نحوی کنگره ملی بخشی از مرحله انتقالی نباشد».

البرهان با اشاره به اینکه پس از ثبات وضعیت در کشور تحت یک دولت غیرنظامی انتظار بازگشت حمایت‌های اقتصادی بین‌المللی وجود دارد، افزود: «نشانه‌های مثبتی در این باره وجود دارد». 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز