خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

تقابل جریان‌های شیعی عراق پس از انتخابات خطرناک‌تر خواهد شد/ مقتدی صدر زیاده‌خواهی را در دستور کار دارد/ احتمال معرفی سفیر بغداد در لندن به عنوان گزینه نخست‌وزیری

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۳۱۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اختلاف احزاب شیعی برسر نتایج انتخابات می‌تواند بدل به نزاع حزبی عمیق شود و در این مسیر متاسفانه جریان صدر در حال تحریک اوضاع است.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تایید مجدد نتایج انتخابات پارلمانی عراق توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات و سناریوهای پیش‌رو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نتایج انتخابات عراق طی روزهای گذشته از سوی هیأت عالی نظارت بر انتخابات این کشور مورد تأیید قرار گرفت که اعتراض‌هایی را به دنبال داشته است. توجه داشته باشید هیأت نظارت بر انتخابات اساساً یک نهاد مستقل از دولت به حساب می‌آید و نظریه نهایی او حالا به محل اعراب تبدیل شده و در نتیجه شاهد آن هستیم که گروه‌های شیعی مجددا به این مساله واکنش نشان دادند. جریان‌‌های شیعی عراق پس از تایید نتایج انتخابات پارلمانی اخیر اعلام کردند که دستگاه قضا و هیات نظارت بر انتخابات چندان به سخنان آنها گوش نداده است و اساساً همان نتایج قدیم را تأیید کرده است که حالا همین موضوع باعث شده تا اوضاع و احوال سیاسی در بغداد مجدداً با مشکل روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین اخبار و همچنین تایید هیات نظارت بر انتخابات، جریان مقتدی صدر ۷۳ کرسی، جریان منتسب به محمد الحلبوسی (رییس پارلمان ‌عراق) ۳۷ کرسی، جریان منتسب به نوری مالکی ۳۳ کرسی، و در نهایت کردهای عراق چیزی در حدود ۳۱ کرسی را به دست آوردند و مابقی احزاب هم در رده‌های پایین‌تر قرار گرفتند. بر این اساس نتایج انتخابات پارلمانی عراق قطعی اعلام شده است و حال سوال بزرگ‌تر این است که دولت آینده چگونه تشکیل خواهد شد؟ متاسفانه ما شاهد صف‌آ‌رایی جدید میان احزاب برنده و بازنده در بغداد هستیم و همین مساله یک دوگانه خطرناک را به وجود آورده است. حالا به هم‌ریختگی در وضعیت کنونی و تقابل احزاب با یکدیگر به جایی رسیده که آنها علنا یکدیگر را تهدید می‌کنند. در مقابل این وضعیت، جریان مقتدی صدر صراحتاً اعلام کرده که هیچگونه تغییری در نتایج ایجاد نخواهد شد و حتی مدعی است که معترضان به نتایج انتخابات به دنبال وقت‌کشی و ایجاد اخلال در ساختار سیاسی عراق و تشکیل کابینه هستند. هر چند در این میان برخی گزارش‌ها نیز حاکی از توافق جریان صدر با احزاب شیعی و اجماع بر سر کنار رفتن رؤسای دستگاه‌های سه‌گانه عراق اسن.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر همین اساس جریان صدر و سایر احزابی که آرای مشخصی را کسب کرده‌اند خواهان عدم تغییر نتایج هستند و به همین دلیل است که می‌گویم یک دوگانه خطرناک در حال رخ دادن است. اگر صدر بخواهد کابینه را تشکیل دهد، بدون شک باید با سایر احزاب وارد چانه‌زنی شوند و به آنها منافعی بدهند. از این منظر باید توجه کرد که مشکل اصلی پس از این وقایع پدیدار خواهد شد؛ چراکه از یک سو صدر به دنبال زیاده‌خواهی است و از سوی دیگر احزاب شیعی هم زیر بار ائتلاف اکثریت با صدر نمی‌روند. بر همین اساس تقابل میان جریان‌های شیعه عراق به زودی وارد فاز خطرناک‌تری خواهد شد و می‌تواند به فروپاشی مقطعی ساختار سیاسی عراق بیانجامد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که مقتدی صدر و طیف منتسب به او یک بازی خطرناک را شروع کرده‌اند و می‌خواهند دولت را بر اساس منافع حزبی و نه ملی، تشکیل دهند. اینکه مقتدی صدر اعلام می‌کند به دنبال خلع سلاح حشدالشعبی است، بدون تردید سناریویی است که از خارج بغداد به آ‌ن ابلاغ شده است و می‌تواند اوضاع را ملتهب کند. در مورد نخست‌وزیر جدید عراق این احتمال وجود دارد که مقتدی صدر پسر عموی خود یعنی «جعفر صدر» که در حال حار سفیر عراق در لندن است را به عنوان گزینه نخست‌وزیری پیشنهاد دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز