خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل تعمیق روابط نظامی و امنیتی مراکش با رژیم صهیونیستی/ نقش تل‌آویو در تقابل احتمالی نظامی مراکش و الجزایر

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۸۶۱

تحلیلگر مسائل اسرائیل گفت: اگرچه وقوع درگیری سخت میان مراکش و الجزایر بعید به نظر می‌رسد ولی اگر چنین اتفاقی رخ ده،د بدون تردید تل‌آویو از مراکش حمایت می‌کند و در پشت پرده منافع اقتصادی‌اش را از الجزایر طلب خواهد کرد.

«سید محمدجعفر رضوی» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تشریح دلایل تعمیق روابط نظامی و امنیتی مراکش با اسرائیل در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاه کلی به ساختار سیاسی مراکش به این جمع‌بندی می‌رسیم که این کشور از حیث حاکمیتی تا حد زیادی شبیه به عربستان سعودی است. مراکش برای تحکیم حاکمیت خود همانند بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس به سمت آمریکا متمایل شد اما در وضعیت فعلی و پس از عادی‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از عناصر ائتلاف‌های منطقه‌ای به حساب می‌آید. بر این اساس پس از اینکه روابط این کشور با رژیم صهیونیستی علنی شد، اعتراض‌های مردمی در مراکش افزایش پیدا کرد و تمام این خیزش‌‌ها نشان داد که مردم مراکش از حاکمیت این کشور ناراضی هستند و نمی‌خواهند بحث روابط با اسرائیل در این کشور تا به این حد پررنگ و علنی شود. در این میان توجه داشته باشید که جامعه مراکش یک جامعه دوقطبی است که مانند مصر به دو طیف گوناگون تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: نخست طیف اسلام‌گراها و جریان‌های سیاسی مذهبی هستند و دوم طیف‌های غیرمسلمان. به همین دلیل اعتراض‌های اخیر در مراکش هم لایه‌های خاص خود را دارد و اساساً برخی از احزاب در اعتراضات حضور ندارند. در این میان باید توجه شود روابط فعلی مراکش و اسراییل از وضعیت سیاسی عدول کرده و به مسائل نظامی و امنیتی کشیده شده است. همین چند وقت پیش بود که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونسیتی به مراکش سفر کرد و توافق‌هایی میان دو طرف به امضا رسید. در این میان نکته بسیار مهمی که کمتر به آن اشاره می‌شود این است که مراکش عضو غیر دائم اتحادیه اروپا به حساب می‌آید و نفوذ زیادی میان کشورهای اروپایی دارد. به همین جهت در بحث عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل هم، فشارها و پیشنهادهای اروپایی وجود داشته است. اشتراک دیگری که میان مراکش و اسرائیل وجود دارد، بحث اشغال است. رژیم صهیونیستی سرزمین فلسطین را اشغال کرد و مراکش صحرای غربی را در اشغال خود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: دو طرف به غیر از مباحث سیاسی، وارد یک مناسبات تعریف شده امنیتی و نظامی شده‌اند. اسرائیل همواره به دنبال آن بود که از دهه ۸۰ میلادی در کشورهایی مانند کامرون، غنا، تانزانیا و بسیاری دیگر از دولت‌های آفریقایی نفوذ خود را تعمیق ببخشد یا به نوعی می‌خواهد این نفوذ در آینده هم وجود داشته باشد. به همین دلیل در وضعیت کنونی شاهد آن هستیم که رژیم صهیونیستی در حال تقویت بنیه نظامی مراکش است و این به معنای اهمیت مراکش و موقعیت و جایگاهش نزد تل‌آویو است. اینکه دیده می‌شود الجزایر به دنبال خرید پهپادهای انتحاری و همچنین سایر تسلیحات نظامی از اسرائیل است، تا حدودی هم می‌تواند به تنش با الجزایر برگردد. این تنش طی هفته‌های اخیر تا حدودی تغییر پیدا کرده و حتی الجزایری‌ها نسبت به نفوذ موساد در کشورشان و مرزهای مشترک با مراکش هشدار داده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که الجزایر و ساختار سیاسی آن یک سابقه استعمارستیزی مشخصی را با خود حمل می‌کند و اکثریت این کشور، ضد رژیم صهیونیستی هستند. این کشور حالا با مراکش وارد نزاع سیاسی شده اما بحث درگیری نظامی هم اکنون مطرح نیست؛ بلکه صرفاً ما شاهد یک تنش سیاسی هستیم. از سوی دیگر، اگر قرار باشد درگیری میان دو طرف رخ دهد، بدون تردید هیچکدام نمی‌تواند بر دیگری احاطه پیدا کنند و معتقدم این مسأله در حد و اندازه یک تهدید باقی خواهد ماند. توجه کنید که اسرائیل در صورت وقوع جنگ میان مراکش و الجزایر، از مراکش دفاع خواهد کرد و سعی می‌کند تا از سوی دیگر با فروش سلاح و تسلیحات مدرن، این کشور را علیه الجزایر تقویت کند. اما رژیم صهیونیستی در سوی دیگر سعی می‌کند تا حاکمیت الجزایر را به چالش بکشاند و در نهایت بهره سیاسی و اقتصادی خود را از الجزایر کسب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز