خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با ایلنا:

روسیه، اوکراین را بیشتر مشکلی سیاسی تلقی می‌کند تا نظامی/ ترکیه به دنبال موج‌سواری بر تنش‌های مسکو و کی‌یف است/ شرایط روسیه در زمان جنگ گرجستان بهتر از امروز بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۸۰۸

استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون، گفت که بزرگ‌نمایی تنش‌ها با اوکراین نه تنها منجر به کاهش تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود بلکه اعمال تحریم‌های جدید را به دنبال خواهد داشت. این تحریم‌های جدید ممکن است سیستم بانکی روسیه را هدف بگیرند، به نحوی که ارتباط آن با سیستم بانکی جهانی قطع شود.

پروفسور ایگور لوکس استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون با اشاره به تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در خصوص نقش ایالات متحده، ناتو و اروپا در این درگیری‌ها به خبرنگار ایلنا گفت: در چارچوب بحران اوکراین، ناتو و ایالات متحده را نمی‌توان به عنوان مجموعه‌ای واحد در نظر گرفت. نباید از خاطر برد که فرانسه و آلمان هر دو نقش میانجی را در جریان قرارداد مینسک به عهده داشتند. از سوی دیگر،‌ قدرت نظامی ناتو و توانایی غرب در اعمال تحریم‌های بیشتر بر کرملین تا به حال مانع از این بوده‌اند تا روسیه، اوکراین را کاملا به تصرف خود دربیاورد.

روسیه در ابتدای بحران با اوکراین، شرایط را در سطح نبردی منجمد نگه داشت

وی در مورد احتمال بروز جنگ میان روسیه و اوکراین گفت: «تیم اسنایدر» تحلیلگر سیاسی، سال‌های پیش گفته بود که در آغاز بحران، روسیه به آسانی می‌توانست تمام خاک اوکراین به همراه کریمه، دونتسک و لوهانسک را به اشغال خود درآورد. چراکه غیر از تحریم و مخالفت دیپلماتیک، هیچ کشوری آمادگی لازم برای ارائه کمک موثر نظامی به اوکراین را نداشت. در عوض کرملین تصمیم گرفت شرایط را در سطح نبردی منجمد نگه دارد.

پروفسور لوکس در ادامه تصریح کرد:‌ اکنون وضعیت به شدت تغییر کرده است. اوکراین از نظر نظامی بسیار قوی‌تر شده  و آمادگی بیشتری برای مقاومت دارد. احتمال این نکته که ناتو نسبت به تهاجم روسیه به اوکراین واکنش نشان دهد بالا است. مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که اهداف بلند-مدت روسیه نامشخص باقی مانده است.

روسیه، اوکراین را بیشتر مشکلی سیاسی تلقی می‌کند تا نظامی

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید پهپاد از ترکیه توسط اوکراین عامل اصلی بروز تنش اخیر بوده است، گفت:‌ احتمال اینکه این اقدام اوکراین شرایط را وخیم‌تر کرده باشد، وجود دارد. اما مسکو اوکراین را بیشتر مشکلی سیاسی تلقی می‌کند تا نظامی. روسیه نیاز دارد تا بدون بدتر شدن انزوای بین‌المللی و بحران اقتصادی خود ارتباط اوکراین با اروپای غربی را یک‌بار برای همیشه قطع کند.

ترکیه در تنش میان اوکراین و روسیه، طبق روال تاریخی به دنبال تأمین منافع خود است

این استاد تاریخ و روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون در خصوص این دیدگاه که ترکیه با هدف تحت فشار قرار دادن روسیه در منطقه دریای سیاه تنش آفرینی کرده و از اوکراین حمایت می‌کند، گفت: همانطور که بارها در گذشته –از جمله جنگ‌های جهانی اول و دوم - اتفاق افتاده است، ترکیه همواره موضع بینابینی را در ارتباط با شرق و غرب پیش گرفته تا ببینید کدامیک  پیشنهاد بهتری را ارائه می‌کند. اعمال و رفتار ترکیه وجود چنین سیاستی از جانب این کشور را تأیید می‌کند. یک روز جنگنده‌ روسیه را سرنگون می‌کند و روز دیگر در مخالفت با ناتو سیستم تسلیحاتی از روسیه خریداری می‌کند. نقش بالقوه این کشور در وضعیت اوکراین غیرقابل درک است.

بزرگ‌نمایی تنش‌ها با اوکراین، به تسهیل تحریم‌ها علیه روسیه منجر نمی‌شود

وی در خصوص این عقیده که روسیه به دنبال بزرگ‌نمایی تنش‌ها با اوکراین است تا بدین وسیله برای رفع تحریم‌های خود به آمریکا فشار وارد کند را دیدگاهی غیر منطقی نامید و در ادامه گفت: چنین رویکردی نه تنها منجر به کاهش تحریم‌ها نمی‌شود بلکه اعمال تحریم‌های جدید را به دنبال خواهد داشت. این تحریم‌های جدید ممکن است سیستم بانکی روسیه را هدف بگیرند. به نحوی که ارتباط آن با سیستم بانکی جهانی قطع شود و در نتیجه اولیگارشی پیرامون کرملین و احتمالا خود شخص پوتین را تحت تاثیر قرار دهد.

ایشان همچنین در خصوص کودتای نافرجام اوکراین و نقش احتمالی روسیه در آن بیان داشت: این نکته که روسیه در کودتای نافرجام اخیر در اوکراین نقش داشته است یک فرضیه است و من نمی‌توانم درباره جزئیات آن اظهار نظر بکنم. اما اجازه بدهید به این نکته اشاره کنم که روسیه کشوری امنیتی است و چنین کشوری در همه‌ی حوزه‌ها عقب‌مانده است اما در حوزه‌هایی مانند جنگ سایبری،‌ انتشار اخبار جعلی، عملیات روانی،‌ فریب و پنهانکاری سرآمد است.

روسیه در زمان جنگ گرجستان، در شرایط به مراتب بهتری نسبت به امروز قرار داشت

این استاد دانشگاه در ارتباط با ارزیابی دستگاه اطلاعاتی روسیه مبنی بر اینکه وضعیت منطقه شباهت زیادی به  وضعیت سال ۲۰۰۸ که منجر به بروز جنگ میان روسیه و گرجستان شد دارد اظهار کرد:‌ مسکو در سال ۲۰۰۸ به این نتیجه رسید که غرب هیچ ابزار موثری در اختیار ندارد تا به وسیله آن بتواند رفتار روسیه را در مسیر مساعدتری قرار دهد. همچنین در آن زمان، روسیه در وضعیت به مراتب بهتری نسبت به امروز قرار داشت. در آن زمان روسیه می‌توانست کوچک‌ترین اعتنایی به آمریکا و بقیه متحدان غربی خود نکند، اما چنین شرایطی در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز