خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترکیب دولت جدید آلمان نشانه تقویت موضع سوسیال‌ها در اروپا است/ اروپاگرایی توسط وزیر خارجه جدید پیگیری می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۲۲۷۴

کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: سیاست دولت ائتلافی آلمان در مورد خاورمیانه همانند اسلاف خود، حمایت از تل‌آویو و همگرایی با ایالات متحده خواهد بود اما ارتش اروپایی شاید اختلاف میان دوطرف را تشدید کند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل اروپا و آمریکا با اشاره به تشکیل نخستین دولت سه حزبی در آلمان و راهبردهای سوسیال دموکرات‌ها در اداره این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث سقوط دموکرات‌مسیحی‌ها در آلمان تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود، اما باید توجه داشت که شکست جناح مرکل در انتخابات اخیر پارلمانی آلمان دلایل گوناگونی دارد که یکی از آنها می‌تواند جنبه‌های گوناگونی از تفکر محافظه‌کارانه وی باشد. معتقدم آنچه در اروپا و آمریکا می‌گذرد صراحتاً نشان از آن دارد که فضای نامناسبی برای محافظه‌کاران به وجود آ‌مده که برخی‌ از این موضوع خوشحال هستند؛ چراکه این طیف معتقدند تفکرات نومحافظه‌کارانه در حال کم‌رنگ شدن در سراسر اروپا و آمریکا است. به عنوان مثال شاهد آن هستیم که علیه رئیس‌جمهوری فعلی برزیل که همسو و هم‌عقیده با دونالد ترامپ بود، اعلام جرم شده است که برای مخالفان نگاه‌های محافظه‌کارانه خوشایند است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر احزاب محافظه‌کار هم دیگر همانند سابق نمی‌توانند در اروپا جولان بدهند. به همین دلیل اخیراً شاهد تشکیل دولت آلمان توسط یک ائتلاف سه‌حزبی بودیم که نشان می‌دهد تفکرات محافظه‌کارانه تقریبا در آلمان کم‌رنگ شده است و از سوی دیگر این برای اولین بار است که یک دولت ائتلافی سه حزبی در برلین روی کار می‌آید که می‌تواند چالش‌های خاص خود را داشته باشد. در بریتانیا هم احتمال این وجود دارد که حزب کارگر بالا بیاید و در انتخابات آینده پیروز شود و محافظه‌کاران به رهبری بوریس جانسون را کنار بزنند.  در فرانسه اما همچنان مشخص نیست سرنوشت ماکرون به چه سمت و سویی خواهد رفت؛ چراکه فرانسوی‌ها به زودی و پس از ژانویه ۲۰۲۲ میلادی رهبری اتحادیه اروپا را به دست خواهند گرفت. از این جهت به نظرم اوضاع در آلمان به سمت تمایلات چپِ میانه خواهد رفت و دولت ائتلافی جدید هم تا حدودی از این تفکرات پیروی می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی‌ معتقدند که راست‌های افراطی در آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی جای مانور و عرض اندام ندارند و تفکرات این جریان را از بین رفته می‌خوانند. اینکه چرا راست‌های ا فراطی به وجود آ‌مدند و چرا در حال افول نسبی هستند دلایل زیادی دارد اما معتقدند که سوسیال دموکرات‌‌ها سعی می‌کنند آ‌نها را به روش خودشان به حاشیه برانند. نکته‌ای که در این میان باید مطرح شود این است که در انتخابات محلی شاهد افول جریان منتسب به آنگلا مرکل بودیم و مشخص شد که افکار عمومی دیگر از وی و جریان منتسب به او حمایت نمی‌کنند و از همان موقع بود که مرکل و دموکرات‌مسیحی‌ها با مشکل روبه‌رو شدند. از این جهت است که می‌گویم افول دموکرات مسیحی‌ها را می‌توانستیم از گذشته پیش‌بینی کنیم. در شرایط بحرانی یکی از راه‌های فائق آمدن بر این چالش‌ها به روی کار آ‌وردن احزاب سوسیالیست است و به همین دلیل آلمان هم شاهد چنین وضعی خواهد بود.

بیگدلی افزود: از سوی دیگر تمام مؤلفه‌ها نشان می‌دهد فضای اتحادیه اروپا یک فضای نامتعادل و نامتعارف است و به نظرم صدراعظم جدید آلمان باید فعلاً بر مسایل اقتصادی متمرکز شود. سیاست‌های دولت جدید آلمان به نظرم در عرصه سیاست داخلی تا حدودی با مرکل تفاوت پیدا خواهد کرد اما در عرصه سیاست خارجی مسایل تقریباً به همان روش گذشته پیش خواهد رفت. یکی از شگفتی‌های دولت جدید آ‌لمان انتصاب یک زن به عنوان وزیر خارجه این کشور است که برای اولین بار چنین اتفاقی رخ می‌دهد. حالا که «آنالنا بربوک»، به عنوان وزیر خارجه آلمان انتخاب شده به نظرم برخی از مسائل می‌تواند به استقلال اروپا آن همه از ناحیه آلمان کمک کند. وزیر خارجه جدید آلمان معتقد است که باید نوعی اروپاگرایی در دستور کار قرار بگیرد و از سوی دیگر بر تشکیل ارتش اروپایی با مرکزیت پارلمان اروپا تاکید دارد که این یک موضوع مهم به حساب می‌آید و می‌تواند ناتو را کمرنگ کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته شاهد بودیم که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه صراحتاً معتقد بود که باید ناتوی اروپایی تشکیل شود و از سوی دیگر به دنبال تاخیر انداختن در عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بود. در آن زمان آلمان‌ها هم با این سیاست پاریس موافق بودند؛ چراکه برلین معتقد است اتحادیه اروپا از حیث مذهبی یک محفل مسیحی به حساب می‌آید و جای یک کشور مسلمان در آن نیست. بر همین اساس معتقدم نگاه تیم جدید آلمان هم به ترکیه همین‌طور خواهد بود و این کشور را در حوزه حقوق‌بشر و مسائل مرتبط با آ‌زادی‌های زنان تحت فشار قرار خواهد داد. توجه داشته باشید در آلمان هر جناحی که روی کار بیاید به دلیل نگاه ضدفاشیستی که دارند از یهودی‌ها حمایت خواهند کرد و تلاش‌شان انسجام بیشتر اتحادیه اروپا خواهد بود. در مورد خاورمیانه هم بحث اصلی دولت جدید آلمان همانند اسلاف خود، حمایت از تل‌آویو و همگرایی با ایالات متحده خواهد بود؛ مگر آنکه ارتش اروپایی تشکیل شود که در آن موقع باز هم نمی‌توان شاهد گسست جدی میان آمریکا و اروپا در بحث نظامی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز