خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا «چابک‌سازی نظامی» را جایگزین خروج از عراق می‌کند/ واشنگتن در حال تثبیت پایگاه‌های عملیاتی خود در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۱۳۱۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده «نفوذ» را جایگزین «ظهور و حضور» کرده و به همین دلیل هیچ نشانه‌ای در وضعیت کنونی از خروج آنها وجود ندارد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اعلام واشنگتن مبنی بر عدم خروج از عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در باب خارج شدن آمریکا از عراق و منطقه، استفاده از واژه «خروج» دقیقاً تعریف دیگری دارد؛ به گونه‌ای که ما در این فکر هستیم آمریکایی‌ها واقعا قرار است از این منطقه خارج شوند اما بحث اینجاست که استفاده از واژه خروج برای آنها به معنی چابک‌سازی در منطقه به حساب می‌آید. این بسیار ساده‌اندیشانه است که بگوییم آمریکایی‌ها از منطقه‌ای که خودشان به صورت مستقیم به آن ورود کردند و حتی برخی از قوانین آن را نوشته‌اند یا به نفع خود تغییر دادند، قرار است خارج شوند. وقتی ایالات متحده می‌گوید که به دنبال خارج شدن از منطقه هستیم بدون تردید جغرافیای دیگری برای نقل مکان در نظر دارند و به همین دلیل معتقدم که دموکرات‌ها و همین طور جمهوری‌خواهان در این سناریو به صورت یک دست اعمال نفوذ می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه در عمل دیده می‌شود و به زودی هم مدل دیگری از آن را خواهیم دید، بحث چابک‌سازی دوره به دوره نیروهای آمریکا در منطقه است. واقعیت این است که یک اتحاد عربی - عبری به وجود آمده و همین ائتلاف در حال پیوستن به قدرت‌های فرامنطقه‌ای و به خصوص آمریکا است. از این منظر معتقدم ما در حال تماشای یک چابک‌سازی مشخص شده از سوی ایالات متحده هستیم. اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی از عراق خارج نخواهند شد، به نوعی تأیید همین چابک‌سازی است. آنها در اصل به دنبال آن هستند تا هزینه‌های خود را در منطقه کاهش بدهند و برای همین سناریوهای خاص خود را ترسیم و اجرایی می‌کنند. آنها سعی دارند که شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را دخیل در طرح های موجود کنند و به نوعی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر دولت‌ها به خصوص رژیم صهیونیستی را بخشی از سناریوی خود می‌دانند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان اردن و کویت همچنان تحت نفوذ انگلیس قرار دارند و در این چند دهه گذشته لندن هر اقدامی کرده تا این دو کشور با چالش جدی روبه‌رو نشوند. توجه داشته باشید که انگلیس هم در حال نزدیک شدن به آمریکا در مورد منطقه خاورمیانه و به ویژه پرونده ایران است. در آن سوی میدان هم روس‌ها با نزدیک شدن به اسراییل سعی دارند منافع خود را با برگه ایران از آمریکا کسب کنند اما باز هم ما شاهد خروج عینی آمریکا از منطقه نخواهیم بود. واشنگتن در وضعیت کنونی در حال تثبیت پایگاه‌های عملیاتی خود در منطقه است و در مورد عراق هم شاهد همین ماجرا هستیم. اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند از عراق فعلاً خارج نمی‌شوند نشان می‌دهد آنها بحث مستشاری و آموزشی را همچنان در دستور کار دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع آخر هم که بسیار مهم به نظر می‌آید، تغییر ماهیت و درون‌مایه اقدام‌های ایالات متحده در عراق و حتی سوریه است. آمریکایی‌ها در داخل عراق به دنبال آن هستند تا به همه بفهمانند که قرار است حضور خود را کاهش دهند. این کاهش ظهور دقیقاً همان کم شدن حضور آنها در منطقه است اما به معنای به پایان رسیدن این مر نیست. در فاز دوم استراتژیست‌های ایالات متحده به دنبال آن هستند تا نفوذشان را تقویت می‌کند که یک امر ماهوی به حساب می‌آید. به بیان دیگر سرمایه‌گذاری آمریکا بر کیفیت خواهد بود و از کمیت و تمرکزگرایی همانند گذشته دوری می‌کند. این مباحث صرفاً بخشی از سناریوی فعلی ایالات متحده در منطقه به حساب می‌آید اما در حقیقت اوضاع و احوال به نوعی نیست که بگوییم آنها قرار است به زودی و برای همیشه منطقه را ترک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز