خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

اهمیت پاکسازی بندر «الحدیده» توسط انصارالله/ امکان‌سنجی محاصره دریایی یمن از سوی آمریکا/ دلایل نگرانی امارات و عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۱۹۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: پاکسازی الحدیده را در اصل باید سقوط پروژه‌های امارات و سپس عربستان بدانیم اما شاید ریاض به سمت میز مذاکره متمایل شود.

«صباح زنکنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با اشاره به اهمیت پاک‌سازی بندر الحدیده توسط نیروهای انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر شاهد پیشروی‌های میدانی انصارالله یمن در مأرب و بندر الحدیده بودیم. بر اساس آخرین اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده، انصارالله یمن توانست با پیشروی‌های میدانی خود بندر الحدیده را پاک‌سازی کند و در نهایت اعلام کرد که توانسته این منتطقه استراتژیک یمن را به تصرف خود در بیاورد. در این میان باید توجه داشت اماراتی‌ها در خارج از الحدیده و اطراف آن، پایگاه‌هایی در اختیار داشتند که علاوه بر استقرار نظامیان خود، بخشی از مزدوران سودانی را در آنجا آموزش می‌دادند. به همین دلیل بندر الحدیده را  باید یکی از نقاط استراتژیک اماراتی‌ها در جنگ یمن دانست. این بندر مهمترین بندر یمن به حساب می‌آید و تمام کمک‌های تسلیحاتی و همچنین لجستیکی به مخالفان انصارالله از همین طریق ارسال می‌شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل عموماً کمک‌های دریایی از مسیر الحدیده وارد یمن می‌شد و این در حالی است که حالا بندر الحدیده در دست انصارالله قرار گرفته. توجه داشته باشید که در داخل الحدیده، سعودی‌ها و همچنین دفتر سازمان ملل متحد مستقر بودند و به همین دلیل به سختی اجازه  ورود و خروج به این بندر از سوی آنها صادر می‌شد. در خارج از این بندر هم اماراتی‌ها مشغول برآوردهای اطلاعاتی و آموزش مزدوران بودند. به همین دلیل باید گفت که تسلط بر الحدیده به نوعی نه تنها به ضرر اماراتی‌ها تمام شد، بلکه عربستان و سازمان ملل متحد هم که شش سال و هشت ماه است صرفا، تماشاگر بحران یمن بوده در این پرونده ناکام ماندند. تخلیه الحدیده و پاک‌سازی این منطقه عموماً توسط کمیته‌های مردمی یمن صورت گرفته و در وضعیت کنونی تمامی این بندر پاک‌سازی شده است. از سوی دیگر در مأرب هم شاهد افزایش درگیری بودیم اما در نهایت قبایل مأرب با انصارالله وارد مذاکره شدند و آنها را در پاک‌سازی این استان یاری دادند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: چندی پیش شش گروه یمنی در مأرب با انتشار نامه‌ای اعلام کردند که همراهی آنها با عربستان و منصور هادی کار کاملاً اشتباهی بوده و به همین دلیل به سمت انصارالله متمایل شدند. این بدان معناست که عربستان در مأرب مورد شکست واقع شده و اماراتی‌ها هم در قضیه الحدیده ضربه سنگینی را متحمل شدند. در این میان باید توجه داشت که ایالات متحده و بریتانیا هم طی سال‌های گذشته بخشی از نظامیان خود را در یمن مستقر کرده بودند و حتی ناوچه‌ها و کشتی‌های جنگی آنها در خلیج عدن و دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته بود. به همین دلیل این فرضیه که احتمال دارد آمریکایی‌ها به همراه متحدین غربی خود بخواهند دست به فتح الحدیده بزنند، به نظرم مردود به حساب می‌آید؛ چراکه اساساً غربی‌ها سناریوی دیگری در ذهنشان بوده و هست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها دست به چنین اقدامی نخواهند زد و به همین جهت فکر نمی‌کنم تمایلی به این کار داشته باشند و چنین معادله‌ای را رقم بزنند. توجه داشته باشید که هدف ایالات متحده و کشورهای غربی در یمن، فروش تسلیحات بود که حالا این اقدام انجام شده است، اما فکر نمی‌کنم که آنها بخواهند بیشتر از این کاری در یمن و به خصوص الحدیده انجام دهند، مگر آنکه در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بخواهند اقدام خاصی را عملیاتی کنند. در نهایت اگر غربی‌ها بخواهند مجدداً الحدیده را از دست انصارالله یمن دربیاورند، می‌توانند دست به یک محاصره دریایی بزنند که به نظرم این اقدام انجام نخواهد شد. در وضعیت کنونی هم سعودی‌ها بهترین فرصت را برای امضای توافق صلح و آتش‌بس پیش روی خود دارند و اگر عاقل باشند، بدون شک پای میز مذاکره با انصارالله می‌آیند و توافق آتش‌‌بس را امضا می‌کنند. حال باید دید که ریاض چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز