خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

امارات تعمیق نفوذ در سوریه از طریق روابط عربی – عربی را دنبال می‌کند/ پیوستن دمشق به اتحادیه عرب دلایل اقتصادی دارد/ تلاش ابوظبی و ریاض برای جداسازی دمشق از تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۲۹۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: سناریوی امارات و عربستان خارج کردن رئیس‌جمهوری سوریه از محور مقاومت است و به نوعی به دنبال آن هستند تا مسیر تهران – دمشق – بیروت را از ریل فعلی خود خارج کنند که بعید به نظر می‌رسد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد پس از ۱۰ سال در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر وزیر خارجه امارات به سوریه که پس از ۱۰ سال قطع روابط میان دو طرف صورت گرفت، نشان از وجود اراده منطقه‌ای برای تعامل با دمشق دارد. اگر چه اماراتی‌ها و عربستان سعودی طی یک دهه گذشته نقش تخریبی در پرونده سوریه ایفا کردند و حالا هم در لبنان به دنبال تنش‌زایی هستند، اما در شرایط کنونی شاهد چرخش این کشورها به سمت دمشق هستیم. طبیعی است که امارات به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به سمت سوریه خیز برداشته است؛ چراکه ابوظبی به دنبال تعمیق و گسترش نفوذ خود در منطقه است و در سوی دیگر این روابط نشان می‌دهد که دمشق هیچ‌گاه ارتباط عربی – عربی را قطع نمی‌کند.

وی ادامه داد: استقبال بی‌سابقه بشارت اسد در دمشق از عبدالله بن زاید نشان می‌دهد که سوریه آغوش خود را برای همسایگانش باز گذاشته است و این یک سیاست کلان به حساب می‌آید. سناریوی امارات و عربستان خارج کردن بشار اسد از محور مقاومت است و به نوعی به دنبال آن هستند تا مسیر تهران – دمشق – بیروت را از ریل فعلی خود خارج کنند که به نظرم بعید است. بشار اسد سعی می‌کند با توجه به شرایط اقتصادی کشورش و بحران‌هایی که طی یک دهه اخیر بر سوریه تحمیل شد، به سمت اتحادیه عرب متمایل شود تا بتواند از این نهاد منطقه‌ای به نفع خود استفاده کند. توجه داشته باشید که سوریه به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای ترمیم اقتصاد و همچنین بازسازی خود است و به همین دلیل بخشی از نزدیک شدن امارات به سوریه را باید مباحث اقتصادی و مالی دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اسد در حال استفاده تاکتیکی از نفوذ امارات و عربستان در جهان عرب به نفع سوریه است، لذا بخشی از این مناسبات را باید در این چارچوب قلمداد کنیم. بخش دیگری از این روابط احتمالاً به تلاش ابوظبی و ریاض برای جداسازی دمشق از تهران مربوط می‌شود. در این میان گمانه‌زنی‌های بدبینانه‌ای وجود دارد که بحث کشش دمشق به سمت غرب را مطرح می‌کند. توجه داشته باشید که سوریه در طی سال‌های گذشته به سمت غرب متمایل نشد و در کنار تمامی مشکلات روابطش با تهران را حفظ کرد. از سوی دیگر از زمان حافظ اسد، سوریه تهران را شریک استراتژیک خود به حساب می‌آورد و در این راستا هزینه‌های نظامی و مالی سنگینی که علیه دمشق مصرف شد، نتوانست این روابط را به بن بست بکشاند. به همین دلیل دولت اسد هم به خوبی می‌داند که چگونه باید گام بردارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به دیداری که در دمشق انجام شد، در شرایط کنونی زمینه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کاملاً مهیا است و دولت‌های حاضر در این نهاد منطقه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که باید با همسویی به دمشق نزدیک شوند که در این میان نخستین گام عادی‌سازی، حضور آنها در دمشق با اهرم دیپلماتیک و اقتصادی است. توجه داشته باشید طی سال‌های اخیر که سوریه در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و بحران‌های سیاسی و امنیتی بود، روابط این کشور با امارات به صورت کامل قطع نشده بود. تا جایی که در سال ۲۰۱۸ میلادی سفارت امارات در دمشق شورع به کار کرد که نشان نمی‌دهد کشورهای عربی باز هم با یکدیگر رابطه داشته و خواهند داشت. این در حالیست که پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب هم یک انتخاب از سوی دمشق به حساب می‌آید که بحث مسائل اقتصادی در اولویت دولت بشار اسد قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز