خبرگزاری کار ایران

عصمت‌اللهی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل افزایش تنش میان طالبان و داعش/ ابعاد خلق مشکلات امنیتی بر سر راه کابل توسط واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۳۴۳

تحلیلگر ارشد مسائل افغانستان گفت: بخشی از جریان حقانی‌ با داعش در ارتباط هستند و در این میان بخشی از جریان طالبان با طالبانی که در کابل و قندهار مستقر هستند، زاویه دارند که این‌ مسائل، پیچیدگی‌های امنیتی را رقم زده است.

«محمدهاشم عصمت‌اللهی» تحلیلگر ارشد مسائل افغانستان در تشریح دلایل و ابعاد افزایش تنش میان طالبان و داعش در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حمله روز سه‌شنبه به بیمارستانی در کابل که در نزدیک سفارت آمریکا قرار دارد، اگر چه توسط گروه تروریستی داعش به عهده گرفته شد، اما بحث‌هایی زیادی را پیرامون تشدید اختلاف و تنش میان این جریان با طالبان به راه انداخته است. ماه پیش، شاهد انفجاری در مسجد شیعیان قندهار بودیم که تروریست‌های داعش مسئولیت آن را برعهده گرفتند و نکته مهم این است که تمام این اتفاق‌ها در زمان حکومت طالبان در افغانستان رخ داده است. در این راستا به نظرم شاهد یک سری از تحرکات پراکنده و غیرقابل برنامه‌ریزی هستیم اما نکته اساسی این است که قبل از سقوط اشرف غنی در افغانستان، تروریست‌های داعش از عراق و سوریه توسط آمریکایی به افغانستان منتقل شدند و حالا به نظر می‌رسد که ایالات متحده در حال بهره‌برداری از آنها است.

وی ادامه داد: اساساً از ماه‌های گذشته تاکنون یک سری بحران‌های امنیتی در افغانستان را شاهد هستیم و بسیاری معتقدند همین مسائل باعث می‌شود که داعش و طالبان وارد تقابل جدی و آشکار شوند. در وضعیت کنونی دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان و داعش نمی‌توانند در یک اقلیم به نام افغانستان کنار هم قرار بگیرند که یکی از آنها مدل دیدگاه هر دو طرف در مورد تسلط بر افغانستان است. توجه داشته باشید طالبان صرفاً به دنبال به دست گرفتن افغانستان است اما داعش در وهله اول به دنبال خلافت جهانی است و در صورت عدم تحقق آن، در صدد سیطره منطقه‌ای است. از سوی دیگر، طالبان به نوعی اگر چه توسط کشورهای منطقه و جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده، ولی آنها به دنبال این هستند که حداقل از سوی دولت‌های منطقه‌ای به رسمیت شناخته شوند که همین مسأله می‌تواند تا حدودی این دو جریان را از یکدیگر متمایز کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: طالبان از دهه ۹۰ میلادی تاکنون بر این موضوع تاکید دارد که صرفاً به دنبال حاکمیت خود در افغانستان است، اما مسأله اینجاست که آنها با وجود اینکه کابل را در اختیار دارند، ولی مشکلات اقتصادی به حدی است که نمی‌توانند وضعیت مطلوب را به وجود بیاورند. سناریوی مورد نظر ایالات متحده در مورد افغانستانِ فعلی، تسلیح داعش  و تقویت آنها در نقاط مورد نظر خود است و در این راستا ما شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها در حال تعمیق پارادوکس میان داعش و طالبان هستند. کاملاً واضح است که طالبان نفوذ قوی‌تری در افغانستان دارد و به همین دلیل سعی می‌کنند تا بتوانند مؤلفه‌های ضدامنیتی که داعش آنها را پدید می‌آورند را عقیم کنند. در این میان توجه داشته باشید که داعش در افغانستان به شدت در حال عضو‌گیری است و همین مسأله طالبان را عصبانی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طالبان حالا جریانی است که بر کل کشور سلطه دارد و از سوی دیگر به دنبال آن است تا بتواند انبوهی از مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی و هجمه‌های خارجی را پاسخگو باشد و به همین دلیل اقدامات اخیر داعش به نوعی می‌تواند سنگ‌اندازی در مسیر حکومت طالبان در افغانستان تلقی شود. توجه داشته باشید که بخش عمده‌ای از جریان حقانی‌ با داعش در ارتباط هستند و در این میان بخشی از جریان طالبان با طالبانی که در کابل و قندهار مستقر هستند، زاویه دارند. این‌ها مشکلات چند ضلعی است که ایالات متحده در بیست سال گذشته و به خصوص یک سال اخیر برای افغانستان به وجود آورده و معتقدم آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار داعش به دنبال اعمال فشار و طالبان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز