خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

پشت‌پرده سفر هیأت موساد به سودان/ راهبرد تل‌آویو برای ادامه خلاء قدرت در خارطوم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۸۴۶

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تل‌آویو به دنبال آن است تا سودان را در وضعیت بی‌دولتی نگه دارد و پس از مشغول کردن مردم، منافع خود از عادی‌سازی با خارطوم را پیگیری کند.

«سیدرضا صدرالحسنی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل سفر هیأت موساد به سودان و دیدار با مسئولان این کشور پس از کودتای اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: کودتای مشکوک سودان بیشتر از همه رژیم صهیونیستی را دچار ترس کرد و دلیل آن، نگرانی تل‌آویو از ضربه زدن به پرونده عادی‌سازی با خارطوم بود. اسرائیلی‌ها می‌دانستند که این عادی‌سازی توسط دولت نظامی سودان انجام شده و همین روند باید در آینده ادامه داشته باشد تا آنها بتوانند به مقصود خود برسند. با این وجود پس از کودتای اخیر، با اعتراض مردم علیه نظامیان سودان، اوضاع به سمتی رفت که دستگاه دیپلماسی اسرائیل و همچنین موساد از این وضعیت احساس خطر کرد. نباید فراموش کنیم که پس از عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و سودان، تظاهرات سنگینی در شهرها و روستاهای مختلف به وجود آمد و در آن تظاهرات شعارهایی علیه اسرائیل داده شد.

وی ادامه داد: در همان زمان، بسیاری از منتقدان اقدام دولت نظامی سودان، این پرسش را مطرح کرده بودند که چرا با وجود وعده‌های اقتصادی آمریکا، عربستان و اسرائیل، همچنان این کشور با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از فعالان و تحلیل‌گران سودانی به این موضوع اشاره کرده بودند که اسرائیلی‌ها میلیون‌ها بشکه از نفت سودان را غارت کردند ولی در مقابل، هیچ آورده‌ای برای اقتصاد سودان در نظر نگرفته بودند. به همین دلیل تمامی این مسائل به علاوه اعتراض مردم سودان علیه اسرائیل باعث شد تا تل‌آویو از کودتای اخیر واهمه داشته باشد و منافع خودش را در خطر ببیند. به همین دلیل بر اساس اعلام منابع خبری، رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر، هیأت سیاسی امنیتی از تل‌آ‌ویو راهی سودان شده و با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان دیدار کرده است. بر اساس داده‌های موجود، در این هیأت نفراتی از موساد حضور داشتند اما این دیدار عموماً به دلیل آن انجام شد که رژیم صهیونیستی بتواند از صحت و سلامت روند عادی‌سازی روابطش با خارطوم اطمینان حاصل کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: در این سفر هیچ مسأله‌ای اعم از حل مشکلات یا پیشنهادهایی که می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی سودان بینجامد مطرح نشده بلکه پس از خروج هیأت موساد از خارطوم تماس‌هایی میان سودان و رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر برقرار شده که نشان می‌دهد قاهره هم در این پرونده در حال پوشش دادن به منافع اسرائیل است. توجه داشته باشید راهبرد نظام سلطه که در برخی از مواقع موفق بوده و در برخی از نقاط غیرموفق عمل کرده است، ادامه بی‌دولتی در کشورها است. اسرائیل، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها به دنبال این هستند که در سودان وضعیت بی‌دولتی را تا زمانی ادامه دهند که منافع تل‌آویو اعم از عادی‌سازی و غیره تأمین شود. در این میان آنها معتقدند که مردم این کشور باید سرگرم مشکلات خود باشند تا رژیم صهیونیستی در سایه این بحران‌ها بتواند عادی‌سازی خود را با دولت نظامی سودان جلو ببرد.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیل به دنبال آن است که سودانی‌ها مشغول کار خود باشند تا تل‌آویو در پشت پرده بتواند به آرامی سناریوی خود را عملیاتی کند. توجه داشته باشید که داده‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها چند ساعت قبل از به وقوع پیوستن کودتا در سودان از آن باخبر بودند اما حالا هیچ کمکی به حل و فصل این موضوع نمی‌کنند. از سوی دیگر توجه داشته باشید که دولت نفتالی بنت سرگرم حل و فصل مسائل داخلی است. بر اساس اعلام منابع عبری، فساد گسترده، تورم و همچنین مشکلاتی در مورد امنیت سایبری برای تل‌آویو بیش از پرونده‌هایی مانند سودان اهمیت دارد و در نهایت آنها عادی‌سازی را در فاز دیگر پیگیری خواهند کرد اما ممکن است اولویت‌بندی‌ها تا حدود زیادی فرق کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز