خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر سودانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلافات سیاسی سودان را به لبه پرتگاه کشاند/ اعلام کودتای نظامی تکروی عبدالفتاح البرهان بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۹۲۰

تحلیلگر سیاسی سودان تاکید کرد که اختلافات درونی بین نیروهای حاکم این کشور زمینه ساز کودتا و بروز وقایع اخیر شد.

«علی هاشم السراج»، تحلیلگر سیاسی و نویسنده سودان در تشریح تحولات اخیر این کشور در پی وقوع کودتای نظامی و انحلال دولت و زمینه‌های وقوع این حوادث در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سودان در حال عبور از یک مقطع بسیار حساس است و شکاف عمیقی بین نهاد مدنی حاکم با نهاد نظامی وجود دارد. تکیه‌گاه نهاد مدنی در واقع نیروهای آزادی و تغییر است که خود متشکل از احزاب سیاسی و گروه‌های مسلح و بیش از ۳۰ جریان است که این نیروها در داخل نیز با یکدیگر اختلاف دارند.  چهار جریان متشکل از حزب کنگره ملی که بخشی از حزب الامه است، حزب «مریم الصادق» و حزب «البعث» و حزب «تجمع الاتحاد المعارض» دولت را تشکیل دادند و در ایالت‌های مختلف زمام امور را به دست گرفتند. در کنار آنها جریان‌های دیگری چون جنبش «عدالت و برابری» نیز فعالیت داشتند. 

هاشم السراج افزود: طبیعتا این دولت، دولت ضعیفی بود که اختلاف داخلی شدید در آن وجود داشت و دستاورد خاصی نیز ارائه نداد. آنها مخالف سند قانون اساسی بودند که بر تشکیل دولت ملی مستقل تکنوکرات تاکید داشت. کار به جایی رسید که خود، شکست و عدم موفقیت دولت را پذیرفتند. دولت یک نوع دولت حزبی متشکل از این احزاب پراکنده بود که نتوانست ظرفیت‌های لازم را ایجاد کند، بلکه شخصیت‌های دولتی به ارتش اهانت کردند. همه می‌دانیم که ارتش نماد کشور است و با هر درجه از اختلافات کسی حق اهانت به فرماندهان و ژنرال‌ها را ندارد، چنانکه «ابراهیم الشیخ» وزیر صنعت و «محمد الفکی سلیمان» عضو شورای حاکمیتی انتقالی با لحن توهین‌آمیزی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی را خطاب قرار داده و گفتند که ما با البرهان جلسه برگزار نمی‌کنیم.  

وی گفت: در پی این رفتار توهین‌آمیز، البرهان و «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) و برخی جریان‌ها  از جنبش آزادی و تغییر جدا شده و زمینه را برای اعتصاب مقابل کاخ ریاست فراهم کردند. پس از این اتفاق، البرهان به «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان گفت که دولت را منحل کن اما حمدوک انحلال دولت را به دلیل برخی اعتباراتی که مد نظر داشت، نپذیرفت و در واقع دولت، مردم را به لبه پرتگاه کشاند. نتیجه هم همان شد که مشاهده کردیم.

تحلیلگر سیاسی سودان تصریح کرد: اما با این وجود البرهان حق نداشت که تک‌روی کرده و دستور کودتا صادر کند بلکه باید بر اساس سند قانون اساسی و مشورت با پارلمان رفتار می‌کرد و نباید وضعیت اضطراری را به تنهایی اعلام می کرد بلکه این وضعیت باید با استناد به قانون و از سوی نخست‌وزیر یا پارلمان اعلام می‌شد.

وی افزود: باید بگویم که از یک طرف دولت به خواسته‌های مردم بی‌توجهی کرد و آنها را نادیده گرفت و از یک سو البرهان یکه‌تازی کرد و دولت مدنی را به یک حکومت نظامی تبدیل کرد. 

هاشم السراج گفت: سودان در حال حاضر در وضعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. شاهد درگیری‌ها و خفقان نظامی هستیم. تعدادی از مردم کشته و زخمی شدند. اکنون ۷۰ درصد کشور تعطیل شده،  فضای مه‌آلودی در سراسر سودان ایجاد شده است و مشخص نیست که کشور به کدام سو پیش می‌رود. باید منتظر بمانیم تا ببینیم برهان می‌خواهد چه کند وآیا دولت مستقل ملی تشکیل می‌شود یا خیر. آیا ساختار دولتی برآمده از پارلمان و دیوان عالی تشکیل خواهد شد یا خیر؟ باید منتظر بود و وقایع را پیگیری کرد.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز