خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

کودتای سودان با هدف یک‌دست کردن کشور انجام شد/ ردپای واشنگتن در تحولات خارطوم کاملاً مشهود است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۳۳۴

تحلیلگر مسائل آفریقا گفت: مشکلات اقتصادی و افزایش فقر در سودان باعث شد تا مردم قیام کنند اما نظامیان با پوشش کودتا سعی در عقیم‌سازی اعتراضات مردمی دارند.

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل آفریقا در تشریح دلایل وقوع کودتای نظامی در سودان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی دو روز اخیر ناآرامی‌هایی در سودان اتفاق افتاد که محوریت آن با مردم این کشور بود و دلایلش به مسایل اقتصادی مربوط می‌شود. با توجه به اوضاع معیشتی و اقتصادی حاکم بر این کشور بسیاری از مردم معتقدند که شورای حاکمیتی سودان و کابینه این کشور نتوانسته انتظارات آنها پس از روی کار آمدن را برآورده کند، به همین دلیل چندین روز است که می‌بینیم مردم سودان در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند. این اعتراضات به حدی بالا گرفت که در نهایت عبدالفتاح البرهان، رییس شورای حاکمیتی سودان، یک نمایش سیاسی و نظامی در این کشور به راه انداخت و در نهایت شاهد بودیم که بحث کودتا مطرح شد؛ به عبارت دیگر این اقدام که حالا از آن به عنوان کودتای نظامی نامبرده می‌شود سناریویی بود که البرهان برای به دست گرفتن اوضاع و جلوگیری از هرگونه شورش علیه خود آن را اجرایی کرد.

وی ادامه داد: براساس اسناد موجود، بسیاری از اعضای شورای انتقالی سودان میلیون‌ها دلار را به جیب زدند و در یک وضعیت اشرافی به سر می‌برند اما مردم این کشور همچنان در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند. این مؤلفه‌ها مسائلی است که باعث شده مردم به خیابان‌ها بیایند. عبدالفتاح البراهان، چندی پیش و زمانی که قرارداد عادی سازی روابط سودان با اسرائیل را به امضاء رساند به مردم وعده داده بود که این روابط می‌تواند باعث پیشرفت اقتصاد این کشور شود اما از آن موقع تاکنون نه تنها اتفاق خاصی رخ نداده، بلکه بدهی‌های سودان همچنان به قوت خود باقی مانده است. حالا وضعیت در حالی است که در پشت پرده وقایع سودان، عربستان و ایالات متحده هم از نظامیان حاکم بر خارطوم دفاع می‌کنند اما در مقابل، مردم این کشور با عربستان و اسرائیل زاویه دارند. اگر به یاد داشته باشیم به خوبی می‌بینیم که عمرالبشیر، رییس جمهور پیشین سودان هم به دلیل نزدیک شدن به عربستان و اعزام سرباز به جنگ یمن، مورد غضب مردم قرار گرفت و همه با این اقدام‌های او مخالف بودند و در نهایت از قدرت کنار گذاشته شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: حالا اوضاع بدتر از همان زمان شده و وخامت به جایی رسیده که آرد برای تهیه نان در سودان وجود ندارد. همین مسائل موجب شد تا نظامیان سودان به رهبری البرهان سعی کردند تا با استفاده از یک شبه‌کودتا، اوضاع را به نفع خود تغییر دهند. در این میان کسانی مانند عبدالله حمدوک که نخست‌وزیر فعلی سودان به حساب می‌آید، به علاوه تعدادی از فرمانداران، از سوی نظامیان این کشور در بازداشت به سر می‌برند که به نوعی شاهد یک دست کردن کشور توسط نظامیان هستیم. آنها قصد داشتند با دستگیری حمدوک، جایگزین احتمالی خود در آینده را کنار بزنند و به همین دلیل معتقدم کودتا علیه مردم صورت گرفته است، نه علیه نظامیان و حکومت آنها. بدون تردید این نمایش با دخالت کشورهای خارجی همراه بوده و عبدالفتاح البرهان می‌داند که در کوتاه مدت اوضاع به شدت وخیم خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البرهان اعلام حالت فوق‌العاده کرد و کابینه سودان را منحل اعلام کرده است، اما به نظرم با مسائل این چنینی نمی‌تواند اوضاع را کنترل کند. او در نهایت در سخنرانی آتی خود بحث انتخابات زودهنگام را مطرح می‌کند تا بتواند معترضان را به سمت منازلشان هدایت کنند اما وعده‌هایی که در این کشور داده خواهد شد، بدون شک خروجی مثبت نخواهد داشت و اوضاع آنگونه که گفته می‌شود جلو نخواهد رفت؛ چراکه مردم به دنبال مطالبات خود هستند. در پسِ این مسائل باز هم رد پای اسرائیل و آمریکا به علاوه عربستان سعودی را مشاهده می‌کنیم و به همین دلیل در کوتاه مدت اوضاع بسیار پیچیده خواهد شد. در آخر باید بگویم سودان به رغم آنکه انتظار می‌رفت به سمت آرامش گام بردارد، اما در حال دور شدن از ثبات سیاسی و اقتصادی است و حالا ابعاد خیزش مردم نشان می‌دهد که یک به هم‌ریختگی داخلی را در این کشور مشاهده خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز