خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان به جاده صاف‌کن اسرائیل در منطقه تبدیل شده است/ ریاض امنیت ملی و حیات و مماتش را به تل‌آویو گره زده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۱۱۴

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: عربستان در حال هزینه‌ دادن به نفع تل‌آویو است و به نظرم این روند فقط برای سعودی‌ها آورده ندارد، بلکه اسرائیل، آمریکا و حتی بریتانیا هم در حال تأمین منافع از این راه هستند.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح دلایل و ابعاد همراهی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی در پروژه‌های این رژیم در خاورمیانه و آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: رابطه عربستان و سعودی و اسرائیل از قدیم وجود داشته و هنوز همه این رابطه ادامه دارد ولی ریاض بر خلاف میل تل‌آویو سعی می‌کند تا این رابطه را به صورت پنهانی نگه دارد؛ چراکه اساساً در داخل عربستان طیف گسترده‌ای از مردم و حتی مقام‌های دینی و سیاسی این کشور با برقراری روابط میان ریاض و تل‌آویو مخالف هستند و زاویه جدی با آن دارند. در این میان اما باید توجه داشته باشید که عربستان به نوعی در چند سال گذشته حکم تنظیم کننده روابط عربی – صهیونیستی را در پشت‌پرده  داشته است و از سوی دیگر جریان سازش در منطقه هم توسط ریاض هدایت و حمایت شده است؛ چراکه از ابتدای تاسیس حکومت آل‌سعود ما شاهد آن بوده‌ایم که بریتانیا در تنظیم نقش و جایگاه عربستان در منطقه و جهان به شدت موثر بوده است.

وی ادامه داد: به یاد داریم از آن زمان تاکنون بریتانیایی‌ها بر صادرات و تولید نفت عربستان نظارت مستقیم داشته‌اند و هنوز هم سهم خود را از نفت عربستان دریافت می‌کنند که این نشان از نفوذ لندن در ریاض دارد. در بهار عربی هم ما شاهد آن بودیم که عربستان سعودی با هماهنگی اسرائیل سعی کرد تا صحنه معادلات برخی از کشورها مانند اردن، مصر، سوریه و حتی لیبی و تونس را به هم بزند که اسناد نشان می‌دهد ریاض در این میان به شدت نقش‌آفرینی کرده است. در جنگ‌های نیابتی پس از بهار عربی در سوریه و عراق هم ما شاهد آن بودیم که عربستان نقش کلیدی و اصلی را در گسیل کردن تروریست‌ها و حمایت از آن به نفع امنیت اسرائیل داشته است. در افغانستان هم از دهه ۸۰ میلادی تاکنون  این کشور با ایالات متحده هماهنگ بود و حالا یک سه ضلعی متشکل از عربستان، اسرائیل و آمریکا تشکیل شده است که علاوه بر خاورمیانه، منطقه آفریقا را زیر سلطه خود قرار داده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در قضیه توافق ابراهیم که سال گذشته علنی و عملیاتی شد و همین چند هفته پیش سالگرد آن از سوی وزیر خارجه آمریکا و همتایان اسرائیلی، مراکشی و اماراتی‌اش جشن گرفته شد، باز هم ردپای عربستان کاملاً مشهود است. به عنان مثال  سودان یکی از کشورهایی بود که از سال‌ها قبل قرار بود میان آن و اسرائیل یک صلح علنی صورت بگیرد اما از نظر عربستان جریان اخوانی‌ها و شخصی مانند عمرالبشیر مانع این اقدامم و به همین دلیل ریاض وی را به نفع اسرائیل کنار زد و توانست به نوعی رابطه میان سودان و رژیم صهیونیستی را علنی و آشکار کنند. در لیبی هم سرنگونی قذافی با دستور عربستان انجام شد و حتی ممکن است این کشور هم در آینده نزدیک به توافق ابراهیم بپیوندد که البته این مساله فعلاً در سطح گمانه‌زنی و احتمال است.  

دستمالچیان افزود: طی این سال‌ها ریاض در بسیاری از پروژه‌های امنیتی و سیاسی منطقه نقش منبع مالی و تأمین‌کننده لجستیک را بازی کرده و در کنار آن ایالات متحده هم سعی کرده تا پشتیبانی‌های اطلاعاتی و امنیتی را ارائه کند اما اسرائیل صرفاً منافع خود را در این بین کسب کرده است. به عنوان مثال نفوذ مذهبی عربستان در میان اهل تسنن عراق موجب شد تا همین اخیراً برخی از رهبران سیاسی و عشیره‌ای عراق در اربیل پای صحبت‌های اسرائیلی‌ها بنشینند و یک نشست برای عادی‌سازی با عراق تشکیل شد که البته واکنش دولت بغداد به آن تند بود. همین موضوع صرفاً نشان می‌دهد که سعودی‌ها حالا تبدیل به جاده صاف‌کنِ اسرائیل و آمریکا شده‌اند که  باز هم در اینجا صرفاً نقش میدان‌دار را بازی می‌کنند و هیچ عایده‌ای برای آنها نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان در حال هزینه‌ دادن به نفع تل‌آویو است و به نظرم این روند فقط برای سعودی‌ها آورده ندارد، بلکه اسرائیل و آمریکا و حتی بریتانیا هم در حال تامین منافع از این راه هستند. یکی از این هزینه‌ها برچیده شدن بساط داعش در سوریه و عراق بود که عربستان میلیاردها دلار در مورد این موضوع هزینه کرد ولی در نهایت باز هم شکست خورد. متاسفانه ریاض امنیت ملی خود و همچنین حیات و مماتش را به ایالات متحده و حتی بریتانیا و اسرائیل گره زده است و به جای آنکه برای حیثیت اسرائیل با ملت‌ها درگیر شود ، بهتر است که وارد توازن روابط با همسایگان شود تا در نهایت بتواند منافع خود را تأمین کند. بر این اساس عربستان دست به هر اقدامی می‌زند تا خود را به آمریکا و اسرائیل ثابت کند ولی باز هم آورده بیشتر این روند به تل‌آویو و واشنگتن تعلق دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز