خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل به دنبال تجزیه عراق است/ تل‌آویو مدل سودان را در کردستان عراق دنبال می‌کند/ هدف صهیونیست‌ها، اعلام حضور علنی بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۴۵۰

کارشناس مسائل منطقه گفت: تل‌آویو طی سالیان گذشته سعی کرد تا نفوذ خود در کردستان عراق را افزایش دهد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که در رفراندوم اخیر پرچم رژیم صهیونیستی در آنجا به اهتزاز درآمد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پشت‌پرده برگزاری کنفرانس صهیونیستی در کردستان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به سابقه بخشی از جریانات حاضر در استان‌های کردنشین عراق از جمله جریان منتسب به مسعود بارزانی، می‌بینیم که خواسته این جریانات از گذشته تاکنون تجزیه کردستان عراق بوده است. بر این اساس، از سال‌های اخیر تاکنون تلاش‌هایی رخ داده و حالا هم شاهد برگزاری یک نشست در کردستان عراق با محوریت رژیم صهیونیستی و تجزیه عراق هستیم. همه به یاد دارند در آخرین رفراندوم استقلال کردستان عراق اولین کسانی که از این همه‌پرسی و جدا شدن کردستان عراق استقبال کردند، صهیونیست‌ها بودند. اسرائیل طی سالیان گذشته سعی کرد تا نفوذ خود در کردستان عراق را افزایش دهد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که در رفراندوم اخیر، پرچم رژیم صهیونیستی در کردستان عراق به اهتزاز درآمد که نشان می‌داد آنها از تجزیه عراق حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین جهت باید گفت که عادی‌سازی و علنی کردن حضور اسرائیل در کردستان عراق و همچنین تجزیه این منطقه، دو هدف اصلی نشست اخیر در بخش کردنشین عراق به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که نشست اخیر به شدت افکار عمومی این کشور و مقام‌های رسمی عراق را ناراحت کرده است و مواضع مسئولان بغداد و استان‌های کردنشین به نوعی بود که این کنفرانس را محکوم کردند. از سویی دیگر شورای عالی دستگاه قضایی عراق حکم جلب برخی از شخصیت‌هایی را که در نشست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شرکت کرده بودند را صادر کرده که این نشان می‌دهد بغداد همچنان مخالف چنین مسائلی است و خطر تجزیه را به خوبی درک کرده است. نکته بسیار مهم دیگر این است که در گذشته ما شاهد طرح تجریه و اجرایی کردن این پرونده توسط اسرائیل بوده‌ایم که جغرافیای آن در سودان قرار داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر اساس مؤلفه‌های موجود و وضعیت کنونی به نظر می‌رسد که هدف اسرائیل از نفوذ در کردستان همانند تجزیه سودان است. بر این اساس بغداد باید کمی بیشتر مراقب اوضاع و احوال در کردستان عراق باشد. از سوی دیگر، یکی از دلایل حضور رژیم صهیونیستی در کردستان عراق به نوعی چشم داشت این رژیم به ذخایر انرژی اعم از نفت و گاز است. در سودان یکی از دلایل تجزیه این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی، وجود چاه‌های نفت در بخش جنوبی سودان بود. اقدامی که در سودان انجام شد در آن موقع از نظر برخی از ناظران بین‌المللی و حتی تحلیلگران، یک اقدام کاملاً عادی به حساب می‌آمد اما حالا می‌بینیم که تبعات اقتصادی و اجتماعی تجزیه سودان به صورت کاملاً مشخص در حال نمایان شدن است؛ چراکه سودان جنوبی به دلیل اینکه بخش اعظمی از منابع نفتی را در اختیار دارد در وضعیت اقتصادی تقریباً خوبی قرار دارد، اما قسمت شمالی این کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: حالا باید توجه کرد که در کردستان عراق هم ذخایر نفتی عظیمی وجود دارد که به نوعی صهیونیست‌ها به آن چشم دوخته‌اند و می‌تواند مدل سودان در این جغرافیا مجدداً تکرار شود که بی‌شک  پیامدهای خوبی نخواهد داشت. از سوی دیگر، مهم‌ترین موضوعی که مدنظر تل‌آویو در کردستان عراق است، مسائل سیاسی و امنیتی خواهد بود و اساساً آنها از این دو ناحیه بیش از احساس خطر می‌کنند. باید توجه داشت که تل‌آویو از حضور جریان مقاومت در عراق به شدت ترس دارد و نمی‌خواهد حضور این جریان در کردستان عراق به ضرر آنها تمام شود. بر همین اساس دولت کنونی عراق باید یک موضع قاطع در مورد این پروژه صهیونیستی بگیرد و مانع برگزاری این مراسم‌ها شود؛ چراکه حضور اسرائیل در عراق می‌تواند تهدیدی برای کل منطقه به حساب بیاید و بغداد در رأس این تهدیدها خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز