خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

ابعاد نشست مجازی ۶ کشور همسایه افغانستان/ پیدا و پنهان اعتمادسازی طالبان در سطح منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۸۲۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: برگزاری نشست شش‌جانبه همسایگان افغانستان توسط پاکستان نشان از نفوذ این کشور بر طالبان دارد اما در نهایت نمی‌توان خوشبینانه یا بدبینانه به مسائل افغانستان نگاه کرد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به برگزاری نشست شش‌جانبه همسایگان افغانستان توسط پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر در افغانستان و با عنایت به اینکه این کشور باید به سمت ثبات و آرامش پیش برود، مباحث زیادی طی یک ماه گذشته و پس از ورود طالبان به کابل مطرح شده است که آخرین و مهمترین آن معرفی کابینه کابل بود. در این میان یکی از معدود اتفاق‌هایی که در افغانستان پس از استقرار طالبان رخ داد، دعوت این جریان از کشورهای مختلف برای حضور در کابل و معرفی دولت جدید بود. این موضوع از سوی بسیاری از کشورهای منطقه و فرامنطقه به نوعی یک گام مثبت به حساب می‌آید و به نوعی نشان داد که طالبان در حال برداشتن گام‌های جدید در ساختار سیاسی افغانستان است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که طالبان از تجربیات خود طی ۲۵ سال گذشته استفاده کرده و حالا توانسته یک دولت جدید معرفی کند. نکته اینجاست که این جریان در همان ۲۵ سال گذشته نتوانست آنگونه که مدنظرش بود، دولت جدید معرفی کند و آن را در چارچوب منطقه‌ای و جهانی مورد شناسایی قرار دهد. بر این اساس حالا طالبان با توجه به تجربیات سالیان گذشته و عبرت گرفتن از آن دوران، دست به معرفی کابینه جدید زده است که البته تا به امروز با دید شک و شبهه به آن نگاه می‌شود. بسیاری معتقدند طالبان با دعوت از دولت‌ها به کابل در مورد معرفی کابینه، به نوعی یک قدم جدید برداشته است که البته خروجی خاصی نداشته است. درست است که طالبان یک گام به جلو برای اعتماد‌سازی میان خود و کشورهای پیرامون‌شان برداشته است، اما واقعیت این است که چشم‌اندازهای این کشور همچنان خاکستری است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان داشت: در این میان روز چهارشنبه اجلاس شش‌جانبه‌ای به میزبانی پاکستان به صورت مجازی برگزار شد. علاوه بر این کشور، وزرای خارجه چین، ایران، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در این وبینار شرکت داشتند. عموماً مباحثی که در این نشست شش‌جانبه مورد بحث قرار گرفت، حول محور مسائل افغانستان مطرح شد. مسائلی مانند وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی این کشور مورد توجه قرار گرفت و می‌توان گفت دولت‌های همسایه افغانستان همگی بر آن اتفاق‌نظر داشتند. بسیاری از کشورهای منطقه همچنان در حال ارزیابی دولت معرفی شده از سوی طالبان هستند و به نظرم باید منتظر ماند و دید که طالبان چه اقدامی در آینده انجام خواهد داد. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که طالبان به کمتر از امارت اسلامی قائل نیست ولی اینکه چگونه تقسیم قدرت در آینده انجام خواهد شد موضوعی است که فعلاً نمی‌توان در مورد آن بحث و بررسی انجام داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه چرا نشست شش‌جانبه همسایگان افغانستان توسط پاکستان برگزار می‌شود به نوعی نشان می‌دهد که این کشور به صورت مستقیم بر طالبان نفوذ دارد. بر همین اساس باید گفت که پاکستانی‌ها به صورت کاملاً مشخص در حال هدایت پرونده افغانستان با محوریت طالبان هستند. من معتقدم بسیاری از مولفه‌های موجود در پرونده افغانستان و به خصوص دولت جدید معرفی شده از سوی طالبان، همچنان خاکستری است و باید منتظر تحولات جدید باشیم. از طرفی دیگر نباید به تحولات فعلی افغانستان و رویکردهای طالبان به صورت صددرصد خوش‌بین باشیم و همین‌طور هم نباید به شدت بدبین باشیم و با شک و گمان مسائل جاری افغانستان و رفتار طالبان را تحلیل کنیم. بر همین اساس باید منتظر آشکار شدن مؤلفه‌های بعدی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز