خبرگزاری کار ایران

آنتونی بلینکن:

قطر بیشترین کمک را به روند خروج از افغانستان کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۸۸۱

وزیر خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی با همتای قطری از تماس با گروه طالبان و تاکید این گروه بر اجازه سفر به افراد دارای مجوز خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری خود گفت: «ما طی ساعات گذشته با طالبان تماس گرفتیم و آن‌ها به کسانی که دارای مدارک سفر هستند اجازه می‌دهند آزادانه سفر کنند. ما نیز آنها را ملزم به این کار خواهیم کرد».

بلینکن با بیان  قدردانی عمیق کشورش از قطر ابراز گفت: «بسیاری از کشورها به روند خروج از افغانستان کمک کردند، اما هیچ کشوری به اندازه قطر پای کار نبود».  

وی افزود: «بیش از ۸۵۰ هزار نفر از طریق قطر عبور کردند، قطر اولین ایستگاه برای آینده‌ای امیدوارتر و آرام‌تر بود. شما با همدلی و سخاوت فراوان از آن‌ها استقبال کردید و برای حل مشکلات با ما همکاری کردید».

بلینکن تاکید کرد که قطر علاوه براستقبال از ده‌ها هزار نفر پشتیبانی پزشکی و میدانی ارائه داد. ده هزار وعده غذایی سه بار در روز‌، تشکیل گروه هماهنگی برای کمک به سازماندهی تلاش‌های سازمان های مردم نهاد و انجام‌ ۲۰ پرواز برای جابجایی مردم کمک‌های قطر در این راستا بود. ما شاهد یک پشتیبانی مستمر و بی‌وقفه دوحه هستیم». 

وی افزود: «ما کار دیپلماتیک خود را از افغانستان به دوحه منتقل کردیم و می‌دانیم که قطر با ما خواهد بود. این اولین‌بار نیست که قطر با ما همکاری می‌کند. قطر بود که مسیر دیپلماسی بین طالبان و دولت افغانستان را برای یافتن راه‌حل و تلاش برای پایان جنگ هموار کرد. ما از دیپلماسی قطر و ترکیه برای بازگشایی فرودگاه کابل قدردانی می‌کنیم». 

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که دوستی بین دو کشور در قوی ترین شکل ممکن است و ما در تجارت ، دفاع ، مبارزه با تروریسم و کمک های بشردوستانه به همکاری نزدیک خود ادامه می دهیم و با تلاش مستمر برای گردهم آوردن شرکای خود در منطقه از آنها حمایت می کنیم».

وزیر خارجه قطر نیز گفت: «ما و طرف آمریکایی درباره تخلیه از افغانستان بحث و بر اهمیت افتتاح گذرگاه‌های انسانی تأکید کردیم».

آل ثانی گفت: «از طالبان می‌خواهیم تا برای تسهیل دسترسی به کمک‌های انسان‌دوستانه با ما همکاری کنند». 

وی افزود:«هنوز در مورد نحوه مدیریت فرودگاه کابل‌، محل فرود پروازهای حامل کمک‌های بشردوستانه از کشورهای مختلف توافقی حاصل نشده است. امیداوریم که فرودگاه ظرف چند روز آینده راه‌اندازی شود و از مسافران استقبال کند». 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز