خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد منطقه امن کابل برای کنترل طالبان پیشنهاد شد/ رقابت برای بهره‌برداری معادن لیتیوم افغانستان شروع شده است/ پاریس و لندن دور جدید کنشگری را شروع کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۹۹۵

تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: طرح فرانسه و بریتانیا برای ایجاد منطقه امن در کابل و رصد طالبان و هماهنگ شدن این جریان با جامعه ملل هدف‌گذاری شده است.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل تلاش ایجاد منطقه امن در کابل توسط فرانسه و بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: وضعیت افغانستان از آنچه که گفته می‌شود وخیم‌تر و بدتر است و این کشور حالا اسیر مشکلات عظیمی شده است. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم با تئوری توطئه، تحولات افغانستان را تحلیل کنیم اما زمانی که عده‌ای در این کشور در پشت پرده با یکدیگر تبانی می‌کنند که ارتش افغانستان تسلیم طالبان شود، صراحتاً مشخص می‌شود که یک سناریوی خطرناک در حال طرح شدن است. به نظرم از این به بعد باید به افغانستان عنوان پشتونستان را داد؛ چراکه این کشور علناً در یک وضعیت بغرنج به سر می‌برد و از نظر من آنچه که ایالات متحده به دنبالش بود تا حد زیادی در حال محقق شدن است. به همین دلیل حالا فاز جدیدی از سناریوی بازیگران اروپایی و غربی در افغانستان شروع شده است و بریتانیا و فرانسه بازیگری جدید خود را در قبال افغانستان کلید زده‌اند.

وی ادامه داد: روز گذشته فرانسوی‌ها اعلام کردند که با همکاری بریتانیا و با توجه به نزدیک شدن به پایان مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به دنبال آن است تا سعی کند قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند که در نهایت یک منطقه امن در کابل ایجاد شود. آن‌گونه که پاریس اعلام کرده، هدف از قطعنامه آنها تعیین منطقه امن در کابل است که تحت کنترل سازمان ملل متحد قرار می‌گیرد و در ادامه مشغول عملیات بشردوستانه خواهد بود. تمام این مولفه‌هایی که فرانسوی‌ها و در پشت پرده بریتانیا در مورد ایجاد منطقه امن مورد اشاره قرار می‌دهند به نوعی صرفاً یک سناریوی پوششی است. از نظر من غربی‌ها از دو هفته پیش که طالبان وارد کابل شد به دنبال خارج کردن منابع انسانی افغانستان و نخبگان این کشور اعم از ورزشکاران، پزشکان، مهندسان و بسیاری از طیف‌های مفید جامعه افغانستان بودند تا بتوانند از آنها در کشورهای خود بهره‌برداری کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: از سوی دیگر فرانسه و بریتانیا همچنان به دنبال تعمیق نفوذ خود در افغانستان هستند و این در حالی است که آرام آرام زمزمه رقابت برای تسلط بر معادن و منابع زیرزمینی افغانستان به گوش می‌رسد. توجه داشته باشید که بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در جهان حالا در دست طالبان است و از چین و آمریکا گرفته تا روسیه و حتی اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند که در دهه‌های پیش‌رو، تکنولوژی و آینده آن به لیتیوم وابسته خواهد بود. از همین منظر یک عنصر مهم در رقابت‌ها و کشمکش‌ها برای ادامه حضور در افغاانستان، معادن این کشور به خصوص منابع لیتیوم است. مشکل دیگری که در افغانستان با آمدن طالبان در حال علنی شدن است، تغییر فرهنگ و بازگشت به گذشته خواهد بود که البته طالبان سعی می‌کند که این موضوع را تکذیب و نفی کند اما به نظر من زنان و مردان افغانستان نمی‌خواهند که مجدداً به گذشته خود بازگردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث تئوری تجزیه افغانستان به دو قسمت شمالی و جنوبی  هم مطرح شده که در کنار آن بسیاری معتقدند مقاومت حاضر در پنجشیر می‌تواند از یک حمایت بزرگ بین‌المللی برخوردار باشد و در آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. در این میان آنچه که با تردید مورد توجه قرار می‌گیرد این است که بریتانیا و فرانسه با برقراری منطقه امن می‌خواهند در کنار دولت فعلی افغانستان که در دست طالبان است حضور بین‌المللی داشته باشند و علاوه بر رصد اوضاع، به صورت مستقیم خواهان پیگیری امور اعم از سیاسی و نظامی و همچنین فرهنگی و اقتصادی هستند. این در حالی است که پاکستان در حال صحنه‌گردانی خود در کابل است و حالا این احتمال مطرح شده که آیا اسلام‌آباد اجازه می‌دهد عربستان وارد معادله افغانستان شود یا خیر؟ بنابراین اصرار پاریس و لندن بر بین‌المللی کردن فرودگاه کابل نشان می‌دهد که آنها به دنبال ایجاد شرایطی هستند که که ضمن ایجاد یک جو جدید، به طالبان بگویند که باید با جامعه ملل هماهنگ باشند و از سوی دیگر غربی‌ها به دنبال آن هستند که تمام آنچه در ۲۰ سال گذشته در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده بودند را حفظ کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز