خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

بنت به دنبال مجاب کردن آمریکا برای تقابل سخت با ایران است/ تل‌آویو در صدد فریب بایدن در پرونده ‌شهرک‌سازی است/ اسرائیل خواهان مقابله غیرمستقیم با تهران

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۵۲۱

تحلیلگر مسائل اسرائیل گفت: رسانه‌های اسرائیل معتقدند که اختلاف در نحوه تقابل با ایران، می‌تواند دیدار نخست‌وزیر این رژیم با رئیس‌جمهوری آمریکا را بلاتکلیف بگذارد.

«سید محمدجعفر رضوی» تحلیلگر مسائل اسرائیل در تشریح ابعاد سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به طور کلی سفر نفتالی بنت به ایالات متحده را باید از چندین منظر مورد تحلیل قرار داد. در نمای کلی باید بدانیم او اولین نخست‌وزیری است که پس از ۱۲ سال به عنوان چهره جدید وارد واشنگتن می‌شود؛ چراکه طی ۱۲ سال گذشته ما صرفاً شاهد حضور بنیامین نتانیاهو در واشنگتن و دیدارش با رؤسای جمهوری آمریکا بودیم. حالا با گذشت بیش از یک دهه، یک چهره جدید به واشنگتن عزیمت کرده که از این منظر سفر بنت را باید موضوع مهم بدانیم. نکته دوم این است که صهیونیست‌ها از اختلاف میان بایدن و نتانیاهو به شدت نگران بودند و حتی اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد ساختار سیاسی اسراییل در پشت پرده پیشنهاد تغییر نتانیاهو را به آ‌مریکا مطرح کرده بود. حتی پس از کنار گذاشتن نتانیاهو شاهد بودیم که رییس رژیم صهیونیستی و حتی بسیاری از ارکان حاضر در ساختار امنیتی و نظامی اسراییل هم تغییر پیدا کردند تا از تعمیق شکاف میان تل‌آویو و واشنگتن جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: بر این اساس معتقدم سفر بنت به ایالات متحده را باید در جهت سیاست‌گذاری‌های جدید میان دو طرف و همچنین هماهنگی کابینه اسراییل با واشنگتن بدانیم که در رأس آن تقابل با ایران مطرح خواهد شد. بر اساس آنچه نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است، مساله تقابل با ایران در رأس رایزنی‌های وی با بایدن قرار خواهد داشت و او به دنبال تقابل با ایران در محورهای دیپلماتیک، اقتصادی و حتی نظامی است و از این جهت نخست وزیر اسراییل سعی می‌کند تا آمریکایی‌ها را مجاب به اعمال فشار سخت بر تهران کند. این در حالی است که واشنگتن معتقد به اعمال فشار نرم بر ایران است که می‌تواند به یک محور اختلاف میان بنت و بایدن تبدیل شود. مساله بعدی بحث شهرک‌سازی خواهد بود که نفتالی بنت سعی می‌کند آن را با بایدن مطرح کند. توجه داشته باشید که نخست‌وزیر فعلی اسراییل متولد یکی از همین شهرک‌ها است و به شدت حامی ادامه این پروژه در سرزمین‌های اشغالی است. لذا به دلیل مخالفت‌هایی که بایدن با این مساله دارد، او سعی می‌کند تا یک راه‌حل برای همکاری و هماهنگی میان خود و بایدن پیدا کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نفتالی بنت اخیرا طرح خانه‌سازی برای فلسطینی‌ها را ارائه کرد و اعلام کرده است که قرار شده یک سری از خانه‌های سازمانی محدود برای فلسطینی‌ها در کرانه باختری بنا کند، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که او با ارایه این طرح صرفاً می‌خواهد افکار عمومی و بایدن را نسبت به ادامه شهرک‌سازی‌ها راضی نگه دارد. حتی گفته شده که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به هیچ وجه این طرح را عملی نخواهد کرد و صرفاً در حال اجرای یک مانور رسانه‌ای و سیاسی است. موضوع بعدی که میان بنت و بایدن مطرح خواهد شد، بحث دو کشوری است. بنت بارها اعلام کرده که نمی‌خواهد این پروژه را عملیاتی کند و اساساً مخالف بحث دو کشوری است. در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطین هم اختلاف‌نظرهایی میان بایدن و بنت وجود دارد؛ چراکه دموکرات‌های کاخ سفید معتقدند این پروژه باید عملیاتی شود و بایدن معتقد است باید به فلسطینی‌های سازش‌کار امتیازاتی داده شود اما نفتالی بنت با آن مخالف است.

 رضوی افزود: مساله دیگری که نخست‌وزیر اسراییل در دیدارش با بایدن بر آن تاکید خواهد کرد، بحث خروج آمریکا از منطقه است. تل‌آویو بارها به واشنگتن اعلام کرده که نباید از منطقه خارج شوند و این موضوع هم می‌تواند یکی از محورهای اختلافی باشد اما احتمال دارد بحث تشدید تحریم سوریه هم مطرح شود. در مورد ایران باید دانست که صهیونیست‌ها خواهان برخورد سخت در بدترین شکل آن هستند که می‌تواند نهایتاً به حمله نظامی منجر شود، اما از سوی دیگر باید توجه داشت آمریکایی‌ها به دنبال چنین مساله‌ای نخواهند بود؛ چراکه آنها فشار چند ضلعی و آرام را در دستور کار قرار خواهند داد. نفتالی بنت به دنبال آن است تا آمریکایی‌ها را مجاب کند که یک برجام جدید با ایران به امضا برسانند؛ به گونه‌ای که آنها معتقدند ایران باید به نقطه اول بازگردد و پس از آن تعهدات جدیدی را از تهران در بحث هسته‌ای اخذ کنند و حتی در مورد مباحث موشکی، بخصوص بحث بالستیک چانه‌زنی انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسراییل معتقد است که ایالات متحده باید در مذاکرات جدید به ایران پیشنهاد ورود به مجموعه‌ای از مذاکرات را بدهد و اگر ایران این موضوع را نپذیرفت باید با آن به صورت سخت مقابله شود. توجه داشته باشید که اسراییلی‌ها معتقدند در این مقابله سخت، آ‌نها نباید حضور داشته باشند، بلکه تل‌آویو خواهان تشکیل یک ائتلاف مانند ناتوی عربی به رهبری آمریکا و علیه ایران هستند تا خودشان به صورت مستقیم مورد هدف قرار نگیرند. این پروژه البته میان آمریکا و اسراییل به اختلاف خورده است و حتی برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که احتمال دارد بایدن و بنت در مورد پرونده ایران به جایی نرسند. بر این اساس سفر نخست‌وزیر جدید اسراییل به واشنگتن توام با اختلاف‌ها و هماهنگی‌های زیادی است که باید خروجی آن را طی چند هفته یا چند ماه آینده در منطقه مشاهده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز