خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دلایل سفر رئیس سیا به سرزمین‌های اشغالی در بحبوحه تنش تهران و تل‌آویو/ محورهای دیدار برنز با مقام‌های فلسطینی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۴۴۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: سفر رئیس سیا به سرزمین‌های اشغالی بیش از هر چیز به تهران و تنش‌های اخیر در آب‌های منطقه مربوط است و بخشی از آن به رفتار گروه‌های فلسطینی ربط دارد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر ویلیام برنز به اراضی اشغالی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: اولین سفر رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به اراضی اشغالی دارای دلایل متفاوتی است که بخش عمده آن به شرایط فعلی منطقه برمی‌گردد. واقعیت این است که وضعیت خاورمیانه به خصوص آب‌های خلیج فارس و دریای عمان بسیار متشنج است. از ادعای حمله به نفت‌کش در دریای عمان گرفته تا رصد تحرکات دولت جدید تهران همه و همه بخشی از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در مورد سفر ویلیام برنز به سرزمین‌های اشغالی صدق کند. در شرایطی که حمله به نفت‌کش در دریای عمان همچنان اثبات نشده است، شاهد یک ادعاهایی همسو از هم پیمانان تل‌آویو علیه تهران هستیم که در این بین سیگنال‌های بسیار زیادی میان تهران و حامیان رژیم صهیونیستی رد و بدل شده است. حتی این فرضیه وجود دارد که نفت‌کش مذکور توسط اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته باشد و در نهایت آنها این مسأله را به گردن تهران بیندازند تا بتوانند یک درگیری کوچک یا یک درگیری نسبتا بزرگ را کلید بزنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که علاوه بر اسرائیل، صداهایی در داخل ایران از برخی جناح‌ها در مورد تقابل با تل‌آویو در این مورد شنیده می‌شود اما به نظر من اگر قرار بر این باشد که اسرائیل به پرونده نفتکش پاسخ دهد، این پاسخ نمی‌تواند چندان بزرگ باشد. از سوی دیگر تل‌آویو به خوبی می‌داند که تبعاتی برای آنها محتوم خواهد بود. در طرف دیگر برخی معتقدند پاسخ اسرائیل بزرگ خواهد بود و به همین دلیل حالا بازار گمانه‌زنی‌ها با سفر رئیس سازمان سیا به اراضی اشغالی داغ‌تر شده است. این در حالی است که وضعیت افغانستان و همچنین تحرکات منطقه‌ای در سوریه، عراق دریای سرخ و خلیج‌فارس مشکوک و خطرناک است. بسیاری معتقدند سفر اخیر رئیس سازمان سیا به سرزمین‌های اشغالی یک موضوع کاملاً عادی به حساب می‌آید و دلیل آن را حمایت تمام‌قد آمریکا از تل‌آویو اعلام می‌کنند اما به نظر من این سفر عادی نیست و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: باید توجه داشته باشید که انتصاب ویلیام برنز از سوی جو بایدن به عنوان رئیس بزرگترین سرویس اطلاعاتی دنیا، دلایل بسیار زیادی دارد که یکی از آنها تخصص او در مورد مسائل خاورمیانه، شرق‌ آسیا و به خصوص ایران است. بسیاری از دیپلمات‌ها و افسران امنیتی ایالات متحده ویلیام برنز را متخصص خاورمیانه و خصوصاً مسائل ایران می‌دانند و به همین دلیل من سفر او به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقام‌های سیاسی - امنیتی تل‌آویو در وضعیت متشنج فعلی منطقه را عادی نمی‌دانم. بخش اعظمی از سفر رئیس سازمان سیا به سرزمین‌های اشغالی بدون شک به ایران و همچنین درگیری‌های احتمالی در خلیج فارس و پرونده هسته‌ای کشورمان مربوط است. برخی معتقدند او می‌توانست قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایران به اراضی اشغالی برود اما منتظر ماند تا دولت جدید روی کار بیاید و سپس وارد تل‌آ‌ویو شود. به همین دلیل این طیف معتقدند رئیس سازمان سیا با ورود به سرزمین‌های اشغالی در حال مخابره یک پیام مهم منطقه‌ای است.

مجلسی افزود: عده‌ای دیگر معتقدند که این تحلیل غلط است و آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که چه اتفاقی قرار است بیفتد. از سوی دیگر طیف دوم معتقدند ایالات متحده از این به بعد قرار است در بحث مذاکرات، با حاکمیت ایران وارد گفت‌وگو شود و این هیچ ارتباطی به دولت جدید ندارد، اما به هر ترتیب معتقدم رئیس سازمان سیا برای بررسی تنش‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین تاکید بر صلح و امنیت منطقه‌ای و دریایی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است و حتی ممکن است این تحلیل برعکس پیش برود؛ به این معنی که تل‌آویو منتظر چراغ سبز برای تلافی نماند و صرفاً هماهنگی‌های نهایی انجام شود. از سوی دیگر رئیس سیا قرار است به رام‌الله سفر کند و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مقام‌های امنیتی این جریان دیدار داشته باشد.

 وی در پایان با اشاره به دلایل دیدار رئیس سازمان سیا با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: دیدار ویلیام برنز با محمود عباس به این دلیل است که آمریکایی‌ها او را مهره مهمی می‌دانند و حالا به دنبال اعمال فشار بر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هستند تا بتوانند جریان‌های مقاومت فلسطین را آرام کنند. حتی ممکن است رئیس سیا از محمود عباس بخواهد که زرادخانه موشکی جریان‌های فلسطینی را خاموش کند که دلیل اصلی آن تعهد واشنگتن به تامین امنیت اسراییل خواهد بود. نکته دیگر بحث پرونده دو کشوری میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان است که به نظر می‌رسد این موضوع هم در دستور کار سفر رئیس سازمان سیا قرار دارد اما به هر ترتیب بخش اعظمی از دلایل حضور او در تل‌آویو تنش‌های اخیر در دریای عمان و خلیج فارس خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز