خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

سناریوی امنیتی و سیاسی در منطقه در حال طرح‌ریزی و اجرا است/ شورای امنیت در شرایط فعلی، توان اقدام علیه ایران را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۱۸۶

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: آمریکا به همراه سایر متحدانش در منطقه و اروپا به دنبال اعمال فشار جدید علیه تهران هستند و این روند تا مذاکرات جدید با ایران هر روز تشدید خواهد شد.

«قاسم محبعلی» مدیرکل پیشین اداره خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح ابعاد و دلایل تلاش‌های آمریکا و بریتانیا برای القای ناامنی در آب‌های خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمان انتشار خبر هدف گرفته شدن کشتی اسرائیلی در عمان و آبهای خلیج فارس شاهد انتشار خبرهای گوناگون در این زمینه هستیم و حتی بسیاری از رسانه‌ها و مقامات کشورهای مانند آمریکا و بریتانیا به انضمام رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ‌گونه شواهدی ادعا کردند که عامل ناامنی‌ها، ایران است. این در حالی است که هیچ سند مدون و قطعی از این حوادث دال بر اینکه ایران در آن دخیل است، وجود ندارد. معتقدم که ما در منطقه خاورمیانه بازیگران زیادی را داریم که به دنبال تشنج هستند و همین موضوع هم نمی‌گذارد یک تحلیل درست ارائه شود. از سوی دیگر هم برخی دیگر معتقدند این اتفاق‌ها برای اعمال فشار بر تهران طرح‌ریزی و اجرا می‌شود تا بتوانند از  ایران امتیاز بگیرند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند پهپاد‌های متعلق به ایران در منطقه به دنبال ایجاد تنش هستند و یا اینکه جمهوری اسلامی به دنبال ضربه به امنیت خلیج فارس است به نظرم تحلیل درستی نیست؛ چراکه امروز نه تنها در خاورمیانه بلکه در بسیاری از مناطق دنیا برخی گروه‌های غیردولتی و حتی تروریست‌ها هم از پهپاد استفاده می‌کنند و حتی امکانات پیشرفته‌تری نسبت به نیروهای کلاسیک دارند. بر این اساس معتقدم که یک سناریو امنیتی و سیاسی در حال طرح شدن و اجرا است. اینکه چرا لندن و واشنگتن در کوتاه‌ترین زمان، حوادث اخیر در آب‌های خلیج فارس را به نفع اسرائیل مهندسی می‌کنند و از سوی دیگر تهران را خطاب قرار میدهند، دلیلش به خاطر این است که آنها هم به دنبال یک سناریوی اعمال فشار بر تهران هستند. بر اساس اسناد موجود یک شهروند بریتانیا در کشتی مذکور کشته شده و البته ایالات متحده هم در این میان منافعی برای خود دارد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: بسیاری معتقدند احتمال دارد رژیم صهیونیستی با همراهی آمریکا و بریتانیا علیه ایران قطعنامه صادر کند تا بتواند یک فشار جدید بر تهران وارد سازد اما به نظرم شورای امنیت سازمان ملل در وضعیت کنونی توان چنین کاری را ندارد. از سوی دیگر ممکن است چین و روسیه هم هرگونه قطعنامه‌ای علیه ایران را وتو کنند. در این میان همزمان با این تحولات می‌بینیم که در جنوب لبنان و مرزهای سرزمین‌های اشغالی با این کشور، مجددا عملیات‌هایی انجام شده است و درگیری‌های جدید را به وجود آورده‌اند. این مسأله می‌تواند بسیار خطرناک باشد و منطقه را به آتش بکشد؛ چراکه در شرایط کنونی لبنان توان فشار خارجی ندارد و سویی دیگر اسرائیل هم به تازگی از جنگ غزه بیرون آمده و اوضاع و احوال سیاسی در این رژیم چندان مناسب نیست. بر این اساس معتقدم که اسرائیلی‌ها به زعم خود به دنبال به دام انداختن تهران هستند.

محبعلی افزود: این در حالی است که اسرائیل سعی می‌کند قبل از هر چیز پیش از آنکه دست به سلاح شود با آمریکا و بریتانیا مذاکره کند و نظر آنها را هم جویا شود. لذا تمام اقدام‌های تل‌آویو در هماهنگی کامل با متحدان غربی‌اش است. بخشی از این ماجرا البته به اسرائیل برمی‌گردد اما راهبرد کلان در این پرونده به آمریکایی‌ها باز می‌گردد. آنها به دنبال این هستند تا بتوانند با همکاری و هماهنگی اروپا و اسرائیل فشارهای بیشتری بر ایران وارد کنند. آنها اوضاع داخلی ایران را به شدت و با دقت زیاد رصد می‌کنند و به نوعی در حال ارزیابی مسائل جاری در ایران هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که انتظار می‌رود دور هفتم مذاکرات وین به زودی آغاز شود، آمریکایی‌ها هم به دنبال تامین امتیاز خود برای کسب منافع حداکثری هستند. تمامی مولفه‌ها موجب شده تا آنها علیه ایران در منطقه سناریوچینی کنند تا در نهایت بتوانند اوضاع را به نفع خود مدیریت و تهران را برای تامین منافع‌شان زیر فشار قرار دهند. به همین دلیل مسائلی که در آب‌های منطقه رخ می‌دهد یا اتفاق‌هایی که در کشورهای خاورمیانه شاهد آن هستیم را باید یک نوع مانع‌تراشی بدانیم. این مشکلات  تا زمان مذاکره با تهران ادامه خواهد داشت و به زودی تشدید خواهد شد؛ چراکه تیم بایدن به دنبال اعمال فشار هدفمند بر تهران و به خصوص دولت جدید است و فضای منطقه‌ای هم کاملاً با گذشته فرق دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز