خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

کابینه جدید اسرائیل، پاک‌سازی بقایای تیم نتانیاهو را کلید زده است/ انتخاب رهبر جدید حزب لیکود هر آن محتمل خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۶۱۶

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: عزل و نصب‌های جدید در سطوح گوناگون سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی به نوعی نشان از سناریوی جدید برای خشکاندن ریشه تیم نخست‌وزیر سابق دارد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و ابعاد اقدامات کابینه فعلی رژیم صهیونیستی علیه بنیامین نتانیاهو و تلاش برای عزل وی از رهبری حزب لیکود در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمان انتخاب نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی شاهد آن بودیم که یک جریانی علیه نتانیاهو به راه افتاد که خواهان تغییر گسترده ساختار سیاسی امنیتی، نظامی و اقتصادی به جای مانده از دوران نخست وزیری او بوده و هستند. از همان روزهای اول نه تنها اختلاف میان بنت و نتانیاهو علنی و مشهود شده بود، بلکه به نوعی ما شاهد آن بودیم که نتانیاهو به دنبال آن بود تا بتواند اوضاع را به نفع خود مدیریت کند و از سوی دیگر بتواند در روند جاری فعالیت نفتالی بنت وقفه ایجاد کند. بر این اساس این نزاع حالا به جایی رسیده که حتی افراد همسو با نتانیاهو به دنبال هدف قرار  دادن وی هستند.

وی ادامه داد: معتقدم اتفاقی که در تل‌آویو رقم خورده توسط جریان مسلط بر کابینه اسراییل طرح‌ریزی و اجرا شده است. این کابینه مجموعاً از هشت حزب تشکیل می‌شود که از حزب کارگر گرفته تا سایر احزاب مذهبی در آن حضور دارند و تنها هدفشان پاکسازی ساختار به جای مانده از نخست‌وزیری نتانیاهو است. بر این اساس تمامی احزابِ حاضر در کابینه فعلی رژیم صهیونیستی در حال یک تسویه حساب و پاکسازی سیاسی هستند تا بتوانند مسیر بازگشت و حضور مجدد نتانیاهو در هرم قدرت را مسدود کنند. به عنوان مثال اخیراً ۱۸ پست مهم در ارتش اسراییل یکباره خالی شده است و نفرات جدید به جای آنها منصوب و شروع به کار کردند. این تغییر و تحول‌ها تا جایی پیش رفته که رییس شورای امنیت اسراییل هم از گزند آن در امان نمانده و در نهایت از سمت خود کنار گذاشته شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم تمام احزاب و متحدان نفتالی بنت و حتی هم حزبی‌های نتانیاهو به دنبال آن هستند تا با این اقدام‌ها در وهله اول، مانع بازگشت نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی به چرخه قدرت شوند و در وهله دوم، اگر هم نتانیاهو مجدداً به قدرت بازگشت، کسی همسو با او در ساختار سیاسی - امنیتی اسراییل وجود نداشته باشد. بحث دیگری که بسیار مهم به نظر می‌رسد و البته از گذشته هم مطرح بوده، کنار گذاشتن نتانیاهو از رهبری حزب لیکود است. توجه داشته باشید که این سناریو از سال ۲۰۱۸ میلادی مطرح بوده و حالا هم مجدداً مخالفان و حتی همقطاران نتانیاهو به دنبال کنار گذاشتن وی از رهبری این حزب هستند. در این میان بسیاری معتقدند که «گیدعون سعر» و «یسراییل کاتز» قرار است که جانشین نتانیاهو برای رهبری حزب لیکود شوند که این دو گزینه صرفاً یک گمانه‌زنی غیردقیق است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه چه کسی جایگزین نتانیاهو در رهبری حزب لیکود خواهد شد، هنوز مشخص نیست ولی به هر ترتیب معتقدم که رفتن نتانیاهو از ساختار قدرت اسراییل موجب شده تا اوضاع تا حد زیادی فرق کند. اگر فراموش نکرده باشیم به خوبی به یاد می‌آوریم که پس از کنار گذاشتن نتانیاهو چندی بعد رئووین ریولین، رییس پیشین رژیم صهیونیستی هم برکنار شد و اسحاق هرتزوگ از حزب کارگر به عنوان رییس جدید رژیم صهیونسیتی بر روی کار آمد تا بتوانند اوضاع را تغییر دهد. اینها تغییراتی است که به خوبی نشان می‌دهد ساختار سیاسی و امنیتی اسراییل در حال خانه تکانی و یک پاکسازی اساسی است؛ چراکه در سوی دیگر این معادلات در کاخ سفید هم تغییرات شگرفی ایجاد شد و به نوعی ما شاهد آن هستیم که اوضاع تغییر کرده است. بنابراین باید منتظر تغییرات عمیق‌تر و خشکاندن ریشه‌های سیاست نتانیاهو در اسراییل توسط کابینه جدید این رژیم باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز