خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

تیم بایدن در حال وادار کردن کوبا به اصلاحات است/ مردم هاوانا دیگر الگوهای به جا مانده از کاستروها را قبول ندارند/ کوبا روزهای سختی در پیش دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۵۵۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دولت ایالات متحده با تشدید تحریم علیه کوبا به دنبال اعمال فشار بر هاوانا و هشدار به سایر کشورهای آمریکای لاتین است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه دولت کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، روابط میان آمریکا و کوبا پس از نیم قرن به حالت عادی بازگشت و به یاد داریم که در آن موقع سفارت دو کشور در واشنگتن و هاوانا بازگشایی شد. در آن‌موقع اوباما قول داده بود تا فشار علیه کوبا را کاهش دهد و منافذ اقتصادی و سیاسی را برای نفس کشیدن شهروندان این کشور باز کند که این امر اتفاق نیفتاد. پس از اوباما در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم پرونده کوبا چندان تحرک خاصی را شاهد نبود و حتی سفارت‌خانه‌های دو طرف تعطیل شدند. بسیاری در آن زمان معتقد بودند که دولت ترامپ به دنبال اعمال فشار بر کوبا و اخذ امتیازهای بیشتر است اما این روند تا آخرین روز دولت ترامپ ادامه داشت و هیچ تغییر شگرفی در این میان رخ نداد.

وی ادامه داد: حالا هم که جو بایدن وارد کاخ سفید شده است. بسیاری معتقد بودند که او همانند اوباما با کوبا رفتار خواهد کرد که وقایع اخیر نشان می‌دهد این تحلیل به هیچ وجه درست نبوده است. در زمانی که بایدن و تیمش ساختار سیاسی امنیتی و اقتصادی آمریکا را به دست گرفتند تا همین امروز نه تنها برنامه مدون و امیدبخشی در مورد کوبا مطرح نکردند، بلکه شاهد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه هاوانا هستیم. بسیاری معتقد بودند که بایدن با سیاست متفاوت‌تری به رویارویی با کوبا خواهد پرداخت اما مساله اینجاست که دقیقاً بر خلاف این تحلیل به نمایش گذاشته شده است. توجه داشته باشید که سیاست خارجی ایالات متحده همانگونه که ونزوئلا را مورد هدف قرار داد حالا هم در حال اعمال فشار بر کوباست. این در حالی است که فضای داخلی این کشور به شدت ملتهب است و ما تاکنون کوبا را این گونه ندیده بودیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ایالات فلوریدا هم جمعی از شهروندان کوبا که از سال‌ها قبل در آ‌نجا اسکان دارند، تحت کنترل سازمان سیا در حال فعالیت علیه دولت هاوانا هستند. به نظرم با توجه به اعتراض‌های اخیر در کوبا و وضعیت ملتهب در این کشور، میراث کاستروها کنار زده شده و دیگر خبری از آرمان‌های کاسترو نیست. مردم الگوهای به جا مانده از دولت کمونیستی کاسترو را دیگر قبول نمی‌کنند و خواهان اعمال اصلاحات و تغییرات بنیادین هستند. این در حالی است که در مورد ونزوئلا چنین حالتی حداقل در حوزه اقتصادی صدق نمی‌کند؛ چراکه ونزوئلا دارای نفت زیادی است اما کوبا از نفت و صادرات آن برخوردار نیست. از منظر دیگر، توجه داشته باشید که فاصله خاک کوبا با آمریکا از ونزوئلا کمتر است و به نوعی دولت بایدن این کشور را یک تهدید نزدیک به خود خطاب می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که واشنگتن در حال اعمال فشار بر کوبا است تا از این طریق در وهله اول رفتار دولت این کشور را کانالیزه کند و در وهله دوم به کشورهایی که اخیراً در آمریکای لاتین علیه آمریکا سخن گفته‌اند، هشدار جدی بدهد. به همین دلیل معتقدم اعمال فشار بر هاوانا بیشتر خواهد شد تا دولت مجبور شود فضای داخلی را باز کند. از سویی دیگر به احتمال بسیار زیاد اتحادیه اروپا هم با آمریکا علیه کوبا متحد خواهد شد و به همین دلیل معتقدم که دولت فعلی هاوانا روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. از منظری دیگر تنش میان هاوانا و واشنگتن بیشتر خواهد شد اما اقدام منطقی این است که کوبایی‌ها با آ‌مریکا وارد مذاکره شوند تا فشارها کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز