خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج آمریکا از عراق خوش‌باورانه است/ شاهد شکل گرفتن «معامله بزرگ» در منطقه هستیم/ آمریکا به خاطر اسرائیل در سوریه می‌ماند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۴۹۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده دیگر به دنبال نفت منطقه نیست و در شرایط کنونی در حال کُدگذاری ژئوپولیتیکی و هدف‌گذاری ژئواستراتژیک در منطقه است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل خروج احتمالی نظامیان آمریکا از عراق و ادامه حضور آنها در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بر اساس آنچه که در منطقه ملاحظه می‌شود، بسیار خوش‌باورانه است که خروج آمریکا از خاورمیانه جدی گرفته شود. واقعیت این است که از ۱۱ سپتامبر تاکنون هدف‌گذاری امنیتی آمریکا تغییر کرده و ما شاهد حضور گسترده آنها در آسیا هستیم؛ چراکه آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زمینه حضور خود در منطقه خاورمیانه به عنوان دریچه ورود به آسیا را طرح‌ریزی و اجرا کرد. حضور آنها در منطقه با بروز و ظهور نظامیان ایالات متحده در غرب آسیا همراه بود و در این میان سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام دادند؛ از افغانستان گرفته تا عراق و سوریه، همچنان آمریکایی‌ها حضور دارند و برخلاف آنچه که رسانه‌ها می‌گویند آنها هیچگاه نگران هزینه‌های خود طی این سال‌ها نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها اساساً در تمام کشورهایی که حضور دارند یک سرمایه‌گذاری هدفمند را سر و شکل می‌دهند و به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم آنها از کشورهایی مانند عراق و افغانستان به طور کامل خارج شوند. نکته اینجاست که ایالات متحده دیگر به دنبال نفت منطقه نیست؛ چراکه آنها در شرایط کنونی به دنبال کُدگذاری ژئوپولیتیکی و هدف‌گذاری ژئواستراتژیک در منطقه هستند. واشنگتن به دنبال آن است تا بتواند گلوگاه‌های منطقه را زیر نظر خود بیاورد تا بتواند رفت و آمد نفتکش‌ها و ترانزیت انرژی را کنترل کند و در نهایت سود خود از فروش نفت را بیشتر کند. این طرح‌ریزی برای سبقت گرفتن از چین و همچنین خنثی‌سازی سناریوهای این کشور پس از پاندمی کرونا طرح و اجرا خواهد شد. بنابراین اعلام خروج آمریکا از منطقه می‌تواند خاورمیانه را به سمت هیجان‌های امنیتی سوق دهد تا در نهایت قیمت نفت بالا برود و واشنگتن بتواند سود مورد نظرش را کسب کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا قیمت نفت را به گونه‌ای بالا ببرند که تهدیدسازی ایران و شکست احتمالی برجام هم اجرایی شود و زمینه‌های مثبت برای مانور خودشان را خلق کنند. پس از آن، واشنگتن با سناریوهای مدنظر خود سعی می‌کنند ایران را از مواهب فروش نفت محروم کند. بر این اساس معتقدم که در آینده، منطقه شاهد یک آشوب هدفمند خواهد بود. اینکه ترکیه اقدام به احداث دیوار در مرز مشترک خود با ایران می‌کند و اینکه آمریکا به دنبال خارج کردن نیروهایش از عراق و افغانستان است، نشان می‌دهد که احتمالاً قرار است اتفاق‌هایی در خاورمیانه رخ دهد. مضاف بر آن، شاهد این هستیم که جهت‌گیری‌های امنیتی،  به سوی اقدامات و مولفه‌های نظامی سوق پیدا کرده‌اند. این تغییر فاز می‌تواند خطرناک باشد اما نکته اینجاست که نظامیان ایالات متحده صرفاً قرار است از عراق و افغانستان خارج شوند اما آنها در سوریه باقی خواهند ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته اینجاست که هرچه از مرزهای ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی می‌رویم، حضور آمریکایی‌ها در آنجا قوی‌تر می‌شود. به همین دلیل معتقدم که آمریکا در حال دور کردن نیروهای خود از ایران، افغانستان و عراق است اما در سوریه که هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی تلقی می‌شود، حضور مستمر خواهند داشت. توجه داشته باشید که سوریه محل تلاقی اراده روس‌ها و آمریکایی‌ها به حساب می‌آید و از سوی دیگر کویت و اردن هم محل تلاقی اراده بریتانیا و آمریکا محسوب می‌شود. از سوی دیگر حضور چین در منطقه هم برای تیم فعلی کاخ سفید اهمیت دارد و تمام این مولفه‌ها نشان می‌دهد که یک «معامله بزرگ» در منطقه در حال شکل گرفتن است. این‌که وزیر خارجه ایالات متحده اخیراً به کویت و هند سفر می‌کند و رو‌سها نشانه‌هایی به اسرائیل داده‌اند و پس از آن پادشاه اردن دیدار خود با سران لندن و واشنگتن را افزایش می‌دهد، همگی نشان از آن دارد که اوضاع به سرعت در منطقه در حال تغییر کردن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز