خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل «نجیب میقاتی» تأیید فهرست کابینه خواهد بود/ نباید انتظار معجزه در لبنان داشت/ مردم کف خیابان‌های بیروت به آینده خوش‌بین نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۹۵۵

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: مردم لبنان معتقدند که نخست‌وزیر جدید مکلف هم از مفسدین اقتصادی و دولتی است و به همین دلیل کار او سخت خواهد بود.

«مصدق مصدق‌پور» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر مکلف جدید لبنان در تشریح چشم‌انداز سیاسی آتی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از کنار رفتن سعد الحریری که حدود ۱۰ ماه لبنان را معطل تشکیل کابینه گذاشته بود، بالاخره نجیب میقاتی، نخست‌وزیر اسبق این کشور به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه این کشور معرفی شد. عده‌ای مدعی بودند که میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در حال سنگ‌اندازی در مسیر سعد الحریری بوده و برخی دیگر معتقدند که قانون اساسی لبنان به دلیل مشکلاتی که دارد مانع تشکیل کابینه شده است؛ به عبارتی هر کسی که بخواهد کابینه لبنان را تشکیل بدهد باید رئیس‌جمهور با آن موافقت کند یا اینکه یک راه‌حل منطقی ارائه دهد. به هر ترتیب ۷۲ نماینده پارلمان لبنان به نجیب میقاتی رأی دادند و از حزب المستقبل گرفته تا حزب‌الله و جنبش امل از او حمایت کردند و آنها هم در قدرت سهم خواهند داشت.

وی ادامه داد: میقاتی اساساً سنی‌مذهب است و به دلیل کارنامه مدیریتی که دارد، مدعی است که از حمایت‌های داخلی و ضمانت های خارجی برخوردار است که می تواند اوضاع را سروسامان بدهد. به این دلیل او با شعار حل و فصل مشکلات اقتصادی وارد میدان شده اما مسأله اینجاست که حزب جریان آزاد ملی لبنان به رهبری جبران باسیل او را انتخاب نکرده است. برخی دیگر از احزاب هم صراحتاً اعلام کردند که مهم انتخاب میقاتی به عنوان مسئول تشکیل کابینه لبنان نیست، بلکه مهم این است که او بتواند کابینه لبنان را تشکیل دهد. در این میان نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد پرونده لبنان همچنان مبهم است و مشخص نیست که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. به نظرم مسأله مهمتر این است که باید دید مردم لبنان در مورد انتخاب میقاتی چه می‌گویند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: شهروندان لبنانی معتقدند که او هم یکی از مفسدین دولتی لبنان است و حتی پس از انتخاب وی، مقابل منزل او دست به تظاهرات زدند. به همین جهت باید منتظر بود تا فضای جدید لبنان را ارزیابی کرد؛ چراکه بسیاری از احزاب این کشور هم اکنون در حال برگزاری جلسات متعدد هستند تا در وهله اول اوضاع فعلی لبنان را بررسی کنند و سپس حساسیت‌های داخلی را کاهش دهند. اینکه آیا نجیب میقاتی می‌تواند کابینه لبنان را تشکیل دهد، همچنان مبهم است و باید دید او اوضاع را چگونه قرار است مدیریت کند. واقعیت این است که میقاتی فرصت‌های خوبی دارد اما زمانی که او می‌خواهد با رئیس‌جمهوری بر سر فهرست کابینه به نتیجه برسد احتمال دارد مشکلات زیادی ایجاد شود.

مصدق‌پور در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم میشل عون و جریان آزاد ملی لبنان در حال سهم‌خواهی از میقاتی هستند؛ چراکه آنها خواهان کسب جایگاه وزارت کشور هستند و مابقی می‌گویند که صرفاً باید طرح فرانسوی‌ها اجرا شود. به این جهت از نظر من چالش‌های اصلی هنوز باقی مانده و باید ببینیم او چگونه می‌تواند هماهنگی‌های داخلی را صورت دهد. از سوی دیگر معتقدم که بعید به نظر می‌رسد که میقاتی بتواند کابینه را تشکیل دهد؛ چراکه از یک سو گروه‌های مسیحی با او مخالف هستند و از سوی دیگر مردم کف خیابان هم او را قبول ندارند. به این جهت نباید منتظر معجزه در لبنان بود مگر اینکه او بتواند گفتمان دیگری ایجاد کند و در نهایت اصلاحات عمیق حاصل شود. مضاف بر اینکه کشورهای خارجی هم در حال موج‌سواری روی پرونده لبنان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز