خبرگزاری کار ایران

بیانیه مشترک عراق و آمریکا در پایان دور چهارم گفت‌و‌گوهای استراتژیک

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۵۶۱

وزارت خارجه عراق بیانیه مشترک پایانی چهارمین دور گفت‌و‌گوهای استراتژیک با آمریکا را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از بغداد الیوم، وزرات خارجه عراق بیانیه مشترک پایانی با آمریکا در چهارمین دور گفت‌و‌گوی استراتژیک بین دو طرف را منتشر کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ریاست چهارمین دور گفت‌و‌گوهای استراتژیک را به عهده داشتند. 

دو طرف بر اهمیت این مذاکرات که برتقویت شراکت استراتژیک بلند‌مدت در چارچوب توافق‌نامه استراتژیک  سال ۲۰۰۸ و مسائل مهم مانند ثبات منطقه، بهداشت عمومی، تغییر آب و هوا، بهره‌وری انرژی و استقلال آن  و همکاری‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و علمی متمرکز است، تاکید کردند. 

هیئت‌های عراقی و آمریکایی همچنین بر مبانی مورد توافق در توافق‌نامه استراتژیک تاکید کردند و آمریکا نیز متعهد به پایبندی به حاکمیت و قوانین عراق و تامین منابع مورد نیاز این کشور برای حفظ تمامیت ارضی آن شد.

دولت عراق نیز متعهد به حفاظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در این کشور برای اهدف استشاری و آموزش به نیروهای عراق شد. 

دو طرف همچنین تاکید کردند که پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی پایگاه های عراقی هستند نه آمریکایی و حضور این افراد صرفا برای حمایت از دولت عراق در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش است. 

هیئت‌های آمریکایی و عراقی تاکید کردند که ادامه حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی محدود به مشاوره و آموزش و همکاری اطلاعاتی است و نیروهای جنگی خارجی از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ از عراق خارج خواهد شد. 

دو طرف در پایان بر اراده خود برای حفظ و تقویت روابط استراتژیک دو جانبه در رستای خدمت به منافع ملی هر دو کشور و برقراری ثبات در منطقه تاکید کردند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز