خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان و امارات رقابت خصومت‌آمیز را کلید زده‌اند/ بن‌زاید به دنبال درگیر کردن مجدد بن‌سلمان در بحران است/ اسرائیل در حال مهندسی بحران

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۳۲۸

کارشناس مسائل سیاسی منطقه: رقابت بین عربستان و امارات حالا بر سر توریسم و اقتصاد غیرنفتی است و شاید در آینده بخواهند ایران را در این نزاع به سمت خود جلب کنند.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در تشریح دلایل و ابعاد افزایش اختلافات جدید میان عربستان و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر اخیر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور که حدود سه روز پیش اتفاق افتاد، پس از آن انجام شد که اختلافات میان دو کشور به اوج خود رسیده است. به یاد داریم که در نشست اخیر اوپک پلاس، اختلاف میان عربستان و امارات علنی شد و اذهان عمومی به سمت این اختلاف‌ها سوق پیدا کردند. آنطور که از حوادث و داده‌های موجود بر می‌آید دو کشور رقابت خصومت‌آمیزی را با یکدیگر شروع کردند و به نظر می‌رسد در آینده بر شدت آن افزوده خواهد شد. معتقدم اختلاف عربستان و امارات و تشدید آن در کوتاه مدت و میان مدت به یک پتانسیل برای حضور صهیونیست‌ها در منطقه تبدیل خواهد شد که می‌تواند سرآغاز بحران‌های جدید در منطقه باشد.

وی ادامه داد: آن زمان که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد، اقداماتی مبنی بر گشایش افق‌های سیاسی آینده نگرانه انجام داد و به این نتیجه رسید که در مسئله اقتصاد باید از نفت عبور کرد. ولیعهد عربستان با نگاهی به خط مشی محمد بن زاید به این نتیجه رسید که عربستان به عنوان مرجعیت کشورهای مسلمان و به خصوص سنی مذهب باید به سمت این برود که وارد دنیای جدید تکنولوژی شود و قصد داشته باشد تا سیاست‌ها و راهبردهای جدید را دنبال کند. عربستان سعودی حالا به نوعی دو سیاست اصلی یعنی جذب سرمایه از کشورهای دیگر و همچنین جذب توریسم و گردشگری را در دستور کار خود قرار داده است. توجه داشته باشید که دو ولیعهد (بن‌زاید و بن‌سلمان) رقابت‌های زیرپوستی زیادی با یکدیگر دارند. ولیعهد امارات برای درگیر کردن بن‌سلمان او را در جنگ یمن حمایت کرد اما کمی بعد خودش را از این منجلاب بیرون کشید.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: سعودی‌ها هم این موضوع را متوجه شدند و کمی بعد در بحث عادی‌سازی روابط با اسرائیل یک تعلل و عقب‌نشینی مشهود از خود نشان دادند. بن زاید در چارچوب سیاست‌های خودش برای کمرنگ کردن و بی‌اهمیت نشان دادن عربستان سعودی به سمت عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی رفت ولی بن سلمان از این سناریو تبعیت نکرد و در نهایت خود را از این ماجرا کنار کشید. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که عربستان و ترکیه برخلاف میل امارات متحده در حال عادی کردن روابط خود با یکدیگر هستند و حالا آرام آرام بحث نزدیک شدن ریاض به حماس مطرح شده است. البته در این میان اختلافات نظامی میان عربستان و امارات وجود دارد. آنها ایران را دشمن متخاصم اصلی می‌دانند و به نظر می‌رسد که حالا دو طرف یکدیگر را دشمن خود می‌دانند؛ اما اسرائیل با اطلاع از این مسأله در حال پاشیدن بذر نفاق میان کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که عربستان و امارات در آینده نزدیک به دنبال یارکشی در منطقه حاشیه خلیج فارس خواهند رفت. توجه داشته باشید که امارات به هیچ وجه ترکیه را رقیب اصلی خود نمی‌بیند؛ بلکه ابوظبی به صورت مستقیم عربستان و سیاست‌های بن سلمان را چالش اصلی خود می‌داند. در شرایط کنونی در یمن هم مسئله رقابت نظامی مطرح نیست، بلکه توریسم و اقتصاد غیرنفتی در میان است که برای دو کشور اهمیت زیادی دارد. در این میان اسرائیل دو طرف را برای دشمنی با ایران ترغیب می‌کند تا دو کشور جلوی تهران بایستند. اگر اختلاف عربستان سعودی و امارات بیش از گذشته تعمیق شود، بدون شک دو کشور سعی می‌کنند تا تهران را با خود هماهنگ کرده و علیه دیگری از تهران استفاده کنند. اسرائیل هم موضوع را به خوبی درک می‌کند و به مؤلفه‌های واگرایی دوطرف دامن می‌زند تا در بلند مدت بتواند کشورهای عربی را با یکدیگر درگیر و بر اساس منافع خود آنها را مدیریت کرده و از تضاد‌هایشان بهره‌برداری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز