خبرگزاری کار ایران

واکنش شدید جهان اسلام به تعرض صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۰۷۶

تعرض شهرک‌نشینان اشغالگر به مسجد الاقصی، انتقادهای گسترده‌ای در جهان اسلام به دنبال داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از تعرض صهیونیست‌ها به قبله نخست مسلمانان، تأکید کرد که کشورش بارها نسبت به هرگونه تعرض به مسجد الاقصی که جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان دارد، هشدار داده است.

حافظ با اشاره به اینکه مسجد الاقصی مکانی برای عبادت مسلمانان است، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر وظیفه دارد امنیت را برای نمازگزاران فلسطینی فراهم کند و مانع از هرگونه تنش و خشونت در داخل آن شود.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اردن نیز ضمن محکوم کردن تجاوزات علیه مسجد الاقصی، تاکید کرد که تعرض صهیونیست‌ها به این مسجد نقض وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر آن و زیرپا گذاشتن قوانین بین‌الملل و التزامات رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر است.

«ضیف‌الله فایز» سخنگوی وزارت خارجه اردن تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش یادداشت اعتراضی در این راستا تحویل رژیم صهیونیستی داده و خواستار توقف اقدام‌های تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها در قدس و مسجد الاقصی و احترام به وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر آن و آزادی عبادت مسلمانان در داخل این مسجد شده است.

همچنین وزارت خارجه ترکیه نیز تعرض به مسجد الاقصی و حمله وحشیانه به نمازگزاران و معتکفین در این مسجد را به شدت محکوم و تأکید کرد که اشغالگران اسرائیلی حرمت و قداست این مسجد را زیرپا گذاشته و به داخل آن گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی شلیک کردند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای عنوان کرد که پلیس رژیم صهیونیستی مجددا اجازه تعرض شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی را داد و این در حالی است که تجاوزات اشغالگران به این مسجد در ماه مبارک رمضان هنوز فراموش نشده است.

این بیانیه می‌افزاید که ادامه این تعرضات و اقدام‌های تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان در مسجد الاقصی بسیار خطرناک است و هرچه سریع‌تر باید متوقف شود.

در همین راستا، سازمان همکاری اسلامی هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که ادامه تجاوزات اشغالگران اسرائیلی علیه مسجد الاقصی، در راستای تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر این مسجد و سیطره نهایی بر آن صورت می‌گیرد که این نقض صریح قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو و قطعنامه‌های سازمان ملل است.

این سازمان مسئولیت این تجاوزات را متوجه دولت رژیم صهیونیستی دانست و جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت را به عمل به مسئولیت‌های خود و ممانعت از ادامه این تجاوزات و تلاش برای ایجاد راه حلی سیاسی با تکیه بر راه حل تشکیل دو کشور و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی فراخواند.

اتحادیه عرب نیز تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی را محکوم و بر ضرورت ارائه ضمانت‌های لازم به منظور حمایت از مسجد الاقصی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین تاکید کرد.

این اتحادیه خواستار مداخله فوری جامعه بین‌الملل و شورای امنیت و جلوگیری از ادامه تجاوزات اشغالگران علیه مسجد الاقصی فراخواند.

گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی و تشکیلات خودگردان نیز طی بیانیه هایی ضمن محکوم کردن تعرض شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی، نسبت به عواقب آن هشدار داده و تأکید کردند که این مسجد متعلق به مسلمانان است و ملت فلسطین هرگز در برابر تعرض به آن سکوت نخواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز