خبرگزاری کار ایران

وزیر سابق دولت لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

تاریخ‌ مصرف مواضع سعد الحریری منقضی شده بود/ برگزاری انتخابات پارلمانی می‌تواند مسیر فعلی لبنان را تغییر دهد

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۰۲۴

وزیر سابق دولت لبنان تاکید کرد که مواضع نخست‌وزیر مکلف مستعفی، تاریخ مصرف گذشته بود و مردم این کشور تاوان اختلافات سیاسی بر سر غنایم قدرت را می‌پردازند.

«طراد حماده»، وزیر سابق دولت لبنان در تشریح تحولات اخیر این کشور پس از انصراف «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف از مأموریت تشکیل دولت به پرسش‌های خبرنگار ایلنا پاسخ گفت:

به نظر شما ریشه تسلسل باطل در بحران لبنان و عدم موفقیت در تشکیل دولت چیست و تحولات اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دوره تکلیف سعد الحریری برای تشکیل دولت ۹ ماه ادامه پیدا کرد که با مداخلات و وساطت‌های  خارجی در سطح منطقه، بین‌المللی و داخلی بین احزاب پارلمانی و جریان‌های سیاسی همراه بود، اما با وجود همه این تلاش‌ها، با انصراف وی از ادامه مأموریت به پایان رسید.

عذرخواهی از تشکیل دولت صریحاً به معنای تردید در روند انتقال قدرت به دلایلی چون طمع‌ورزی‌ها و درگیری‌های داخلی و اختلاف‌نظرها درباره قانون اساسی و اختیارات و تقسیم غنایم قدرت در بین نیروهای سیاسی است که  هزینه و تاوان آن را مردم لبنان از همه طیف‌ها و طبقات مختلف می ‌پردازند به گونه‌ای که نسبت خانواده های زیر خط فقر نیمی از جمعیت کل کشور است، قدرت خرید پول ملی سقوط کرده و به طرز بی‌سابقه و جنون‌آمیزی از دست رفته است. نرخ بدهی بالاست و ضربه مهلکی به نظام بانکی کشور وارد شده است. سایر سیستم‌های آموزشی و بهداشتی نیز وضعیت بهتری ندارند. انرژی تمام شده و مواد غذایی حتی نان در دسترس مردم نیست.

سعد الحریری با موضع‌گیری‌هایی که پس از انصراف از دولت داشته به نوعی در صحنه سیاسی شکست خورده یا اینکه به زعم خود جریان مخالف را شکست داده است؟

در خصوص اینکه آیا سعد الحریری شکست خورده یا شکست داده است، باید گفت که هرکس بر اساس منافع خود دلایل شکست را تفسیر می‌کند، اما شکست با هر مصداقی که باشد، در واقع به طور کلی ضربه به سیستم سیاسی لبنان خواهد بود.

سعد الحریری در مصاحبه‌ای که با شبکه «الجدید» داشت، از عربستان سعودی دفاع و به حزب الله حمله کرد. تحلیل شما از این ادعاها چیست؟

مصاحبه‌ای که وی با «مریم البسام» گزارشگر شبکه «الجدید» انجام داد، بسیار ضعیف و در سطح بسیار پایین بود، زیرا او پیش از مصاحبه از مأموریت خود انصراف داده بود و این حرف‌ها دیگر معنا نداشت. او در واقع می خواست که پیام تاریخ مصرف گذشته‌ای را ارسال کند.

سعد الحریری سعی کرد با انتقاد از حزب‌الله دل عربستان سعودی را به دست آورد اما حتی متوجه این موضوع هم نبود که برای چنین کاری خیلی دیر است و دیگر سودی به حال او ندارد. در مقابل هم دیدیم که حزب‌الله با خونسردی نسبت به اوضاع پاسخ داد و گفت که اگر حتی این امر به نفع سعد الحریری در روابطش با عربستان باشد، ما بر او خرده نمی‌گیریم. اما این مسأله دشوارتر و فراتر از موضوع روابط با ماست. اختلاف‌نظر عمیقی بین سعد الحریری و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی وجود دارد که حل آن امکان‌پذیر نیست. حزب‌الله همه تلاش خود را برای کمک به سعد الحریری در تشکیل دولت به کار بست، اما اعتماد بین او و «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان کاملاً از بین رفته است و راهی برای اصلاح اختلافات بین آنها وجود ندارد.

سرانجام بحران لبنان به کجا خواهد رسید و چه سرنوشتی برای پرونده تشکیل دولت رقم خواهد خورد؟

  بحران لبنان احتمالاً تا انتخابات پارلمانی آینده ادامه خواهد داشت. اما اکنون موضوع مهم‌تر، توانایی تشکیل دولتی است که قادر به انجام این کارها باشد:

- توقف سقوط کشور و پیشگیری از آشوب و هرج و مرج

- آزاد کردن مقداری پول و مذاکره با بانک جهانی

- برگزاری انتخابات آینده

با همه اینها، چه بسا در مرحله آینده برای لبنان وضعیت متفاوتی رقم خورده و خرابی‌ها به بار آمده در این سیستم مهلک اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز