خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ابلنا:

استعفای احتمالی سعد الحریری، بیروت را به بن‌بست کامل می‌کشاند/ شیرازه امنیتی لبنان در حال از هم پاشیدن است/ فرانسه تشدید بحران را دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۸۱۳

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: سهم‌خواهی طرف‌های مختلف در پرونده لبنان را نمی‌توان تنها دلیل عدم تشکیل کابینه دانست بلکه پاریس هم در این میان به دنبال تامین منافع خودش است.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به احتمال انصراف قریب‌الوقوع سعد الحریری از تشکیل دولت جدید این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به وقایع این روزهای لبنان به این جمع‌بندی می‌رسیم که بحران این کشور در چند فاز در حال تعمیق است و هر کدام از آنها دلایل و سرمنشأهای مختلفی دارد. در نمای اول باید توجه کرد که اولین مشکل لبنان یک پیمان استعماری به اسم قرارداد طائف است. این پیمان که با نظارت فرانسوی‌ها از دهه‌ها پیش در حال اجرا است به نوعی یک سهم‌خواهی مشخص را به نمایش می‌گذارد و حالا هم در حال قربانی گرفتن است. قاطبه کارشناسان و ناظران بین‌المللی معتقدند وضعیت فعلی لبنان نشأت‌گرفته از سهم‌خواهی‌های پی در پی احزاب و جریان‌های قومی و سیاسی این کشور است و در همین راستا بارها اعلام شده که رهبران احزاب باید گفت‌وگوی ملی صورت دهند تا اوضاع از وضعیت فعلی خارج شود.

وی ادامه داد: ما همچنان شاهد اختلاف‌ها و ادامه سهم‌خواهی‌ها در این کشور هستیم. متأسفانه ساختار سیاسی و اداری لبنان به شدت فرسوده است و همه معتقدند که این ساختار از هم پاشیده است و تصحیح این ساختار هم سال‌ها طول می‌کشد و با وضعیت کنونی که اوج اختلاف‌ها را در لبنان شاهد هستیم، وقوع چنین اتفاقی کاملاً بعید است؛ چراکه دیدگاه استعماری حاکم بر ساختار اداری و سیاسی لبنان موجب شده تا اوضاع به صورت درست راهبری نشود. این در حالی است که مشکلات داخلی لبنان به حدی بالا رفته که ما شاهد اعتراض‌ها و اعتصاب‌های گسترده در این کشور هستیم اما اراده مردم این کشور به سمت و سویی رفت که بحث مقاومت ملی مطرح شد و کشورهای خارجی حالا به دنبال آن هستند تا بتوانند با اعمال تحریم‌های شدیدتر مردم را زمین‌گیر کنند. همه می‌دانند که بیروت امروز با شدیدترین فشارها و تحریم‌ها روبه‌رو است و اتحادیه اروپا که در کنار آمریکا قرار گرفته است هم در حال تعمیق فشارهای خود بر این کشور هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: کاملاً مشخص است که مقاومت لبنان و مردم این کشور با یکدیگر همسو بوده و به نوعی در حال مبارزه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با کسانی هستند که هم‌اکنون خواهان سقوط لبنان هستند. معتقدم وضعیت کنونی این کشور و انباشت بحران‌های متعدد مرهون اقدام‌های فرانسه است. در اخبار و مواضع مشاهده می‌کنیم که نام اتحادیه اروپا در تحولات اخیر لبنان به شدت برجسته شده اما واقعیت این است که در مرکز این پرونده فرانسه قرار دارد که در حال راهبری اتحادیه اروپا و اجماع علیه بیروت است. پاریس صراحتاً در حال دخالت در امور داخلی لبنان است و می‌بینیم که امورات این کشور را به حالت تعلیق درآورده است. آنها یک مهره سوخته یعنی سعد الحریری را با پشتیبانی عربستان سعودی روی کار آوردند تا بتواند کابینه را تشکیل دهد اما می‌بینیم که این کشور همچنان از عدم استقرار دولت رنج می‌برد.

دستمالچیان افزود: اخیراً سعد الحریری اعلام کرده است که سهم برخی از اشخاصی را که به صورت مستقل وارد پارلمان شدند، صرفاً در چارچوب جریان المستقل خواهد داد و این آخرین و جدیدترین بحرانی است که در ساختار سیاست داخلی لبنان به وقوع پیوسته است. از همین جهت بسیاری معتقدند اعمال فشار حداکثری بر بیروت باید متوجه شخص سعد الحریری شود؛ چراکه او فعلاً نتوانسته کابینه را تشکیل دهد. سناریوی دیگری که در این میان مطرح شده این است که احتمال دارد سعد الحریری از تشکیل کابینه لبنان منصرف شود و این مسئولیت را کنار بگذارد. اگر سعد الحریری از این موقعیت کنار برود، بدون تردید اوضاع بحرانی‌تر خواهد شد و لبنان در بن بست صد در صدی قرار خواهد گرفت. شکی وجود ندارد که اگر وی کنار بکشد، جریان المستقبل و هم پیمانان او در پارلمان لبنان هم مورد هدف قرار خواهند گرفت و بر این اساس یا دولت تشکیل نمی‌شود یا اگر بخواهد تشکیل شود، یک دولت شکننده و بسیار ضعیف روی کار خواهد آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس معتقدم که باید گفت‌گوی ملی صورت بگیرد؛ چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد و وفاق ملی به وجود نیاید شیرازه امنیت لبنان از هم می‌پاشد و امکان وقوع درگیری داخلی وجود دارد. به این جهت ادامه روند مذکور را بسیار خطرناک می‌دانم و این در حالی است که اتحادیه اروپا به رهبری فرانسه هم به دنبال آن هستند تا قبل از پایان ماه جاری میلادی مقامات لبنان را تحریم کنند. این به معنای انباشت بحران جدید روی بحران‌های قدیمی است و از این رو سیگنال‌هایی که از حاشیه و خارج لبنان به داخل مخابره می‌شود به نوعی در حال سرعت دادن به بحران این کشور است و نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند بلکه کلاف سر در گم لبنان را پیچیده‌تر می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز