خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر لاپید به ابوظبی، تلاش برای شروع همکاری علیه ایران و منطقه است/ اماراتی‌ها نمی‌خواستند با جریان راستگرای تل‌آویو دیدار کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۰۹۲

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: تل‌آویو و ابوظبی در حال سناریوچینی در منطقه هستند و بدون تردید بحران‌های جدید را شاهد خواهیم بود.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح ابعاد سفر وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر لاپید به امارات و افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی در حالی انجام شد که در گذشته بنیامین نتانیاهو پنج بار سعی کرد تا بتواند به امارات سفر کند و نام خود را به عنوان اولین اسرائیلی که به یک کشور اسلامی سفر کرده ثبت و ضبط کند. اما به هر ترتیب اوضاع و احوال به سمتی پیش رفت که او از قدرت کنار گذاشته شد و در نهایت تیم جدید به رهبری نفتالی بنت و یائیر لاپید به جای او تشکیل کابینه دادند. بر همین اساس وزیر خارجه جدید اسرائیل در حالی به امارات سفر می‌کند که دونالد ترامپ دیگر رئیس جمهور آمریکا نیست و حالا جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا مدیریت کاخ سفید را به عهده دارد.

وی ادامه داد: بنابراین سفر لاپید به امارات در حالی انجام می‌شود که دموکرات‌ها در واشنگتن مستقر هستند و هیچ آثاری از جمهوریخواهان در قوع مجریه دیده نمی‌شود. بر این اساس معتقدم که دولت امارات متحده عربی به نوعی مایل نبود تا با دولت راستگرای اسرائیل وارد مناسبات شود و آنها هم صبر کردند تا نتایج انتخابات آمریکا مشخص شود و از سوی دیگر منتظر ماندند تا تشکیل کابینه در تل‌آویو نهایی شود. با همه این احوال، به وضوح می‌بینیم که لاپید در سفر خود به ابوظبی نه تنها سفارت رژیم صهیونیستی را در پایتخت امارات افتتاح کرد، بلکه از این شهر صراحتاً اعلام کرد که تل‌آویو و ابوظبی در حال تشکیل یک ائتلاف علیه محور مقاومت و ایران هستند. این وضعیت تا جایی پیش رفت که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مجدداً از برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با همه این تفاسیر باید بگویم که مولفه‌های موجود نشان می‌دهد که امارات در رأس ائتلاف علیه مقاومت و ایران قرار گرفته است. اگر به یاد داشته باشیم می‌بینیم که عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات هم در همین راستا انجام شد. اسرائیل سعی دارد تا ابوظبی را در مقابل تهران قرار دهد و در این میان امارات را باید نوک پیکان تقابل با ایران در منطقه دانست. با این همه نباید از این مسأله غافل شویم که یک همگرایی میان تل‌آویو و ابوظبی علیه ایران و منطقه شکل گرفته است. این که دیده می‌شود لاپید خیلی زود به امارات سفر می‌کند و علاوه بر افتتاح سفارت در ابوظبی، اقدام به افتتاح کنسولگری اسرائیل در دُبی می‌کند و کمی بعد شاهد تبادل سفرا میان امارات و بحرین با اسرائیل هستیم، صراحتاً نشان می‌دهد که آنها در حال آماده شدن برای تقابل با دولت جدید ایران هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اسرائیل و امارات سناریوی تقویت حضور پنهان و آشکار خود در منطقه را پیش می‌برند. بر اساس اسناد موجود و همچنین داده‌های رسانه‌ای آنها در حال تقویت پایگاه خود در عراق و یمن بوده و حتی به دنبال تقویت حضور خود از خلیج فارس تا دریای سرخ هستند. حتی آنها به دنبال افتتاح مرکز شنود دریای سرخ و جزیره سُقطری هستند. در امتداد این وضعیت ایالات متحده و عربستان هم حضور دارند. آنها در حال ایجاد هماهنگی‌ پشت پرده با اسرائیل و امارات هستند و با آمدن دولت بایدن به نوعی شاهد آن هستیم که ایالات متحده در حال اعطای وکالت به کشورهای منطقه است تا خودش را از میدان درگیری‌ها دور کند و نقش‌آفرینی کمتری به عهده بگیرد. بر همین اساس معتقدم سفر اخیر لاپید به امارات را باید نوعی سناریوچینی دانست که به نظرم در آینده نزدیک تاثیرات منفی آن را در منطقه به ‌خصوص در قبال ایران خواهیم دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز