خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

منشأ اعتراضات لبنان، بن‌بست اقتصادی است/ احتمال فروریختن پایه‌های نظام سیاسی بیروت وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۸۵۴

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اعتراضات لبنان به نوعی ریشه در آنومی اقتصادی و اجتماعی موجود در این کشور دارد که معترضان صرفاً یک بن‌بست در مقابل خود می‌بینند.

«مصدق مصدق‌پور» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل دور جدید اعتراضات لبنان و چشم‌انداز سیاسی این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد: لبنان در طول تاریخ شاهد اینگونه از به هم‌ریختگی سیاسی – اجتماعی نبوده است. حجم و بازه‌های زمانی این اعتراضات بسیار کوتاه شده و این به نوعی نشان می‌دهد که اوضاع در بیروت، طرابلس و سایر شهرهای لبنان ناآرام است. بر این اساس باید بگویم که در کل دو عامل اصلی و محرک در مورد بحران‌های لبنان وجود دارد که یکی از آنها دخالت کشورهای خارجی است و دومی، اختلافات داخلی. از سوی دیگر معتقدم که یک مشکل فرعی هم وجود دارد که آن عدم تشکیل کابینه در بیروت است. مهمترین عاملی که باعث شده تا اعتراضات در لبنان تا به این حد افزایش پیدا کند و گسترش یابد، مشکلات و عوامل معیشتی است که هر روز نمای جدیدی از آنرا در سطح لبنان مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: اوضاع معیشتی به حدی در لبنان به هم‌ریخته که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های این کشور، یک لیتر بنزین حدود ۱۵ هزار لیرِ لبنان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر کمبود گازوئیل و افزایش قیمت انرژی در لبنان همچنان ادامه دارد و اگر روند به همین روال پیش برود بدون شک مشکلات و اعتراضات جدی‌تر و عمیق خواهد شد. علاوه بر این موضوعات باید توجه داشت که ناامنی و آنومی اجتماعی در سراسر لبنان در حال شکل‌گیری است و اعتراضات گسترده‌تر شده است. به عنوان مثال گفته شده که بسیاری از کارمندان به دلیل مسائل مربوط به دریافت حقوق ماهانه، در ادارات دولتی حضور ندارند و همین مساله می‌تواند به اعتصابات دامن بزند. در جایی دیگر اعلام شده که در فرودگاه‌های لبنان برق به صورت یکپارچه و منظم وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا اعترضات وارد فاز گسترده‌تری شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تمام معترضان خواهان اصلاحات در بدنه اقتصادی و سیاسی لبنان هستند و به نوعی تحت فشار هستند؛ چراکه مولفه‌های موجود به خوبی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از شریان‌های اقتصادی و تجاری این کشور مسدود شده است که این وضعیت را باید حاصل دخالت‌های خارجی و همچنین تحریم‌های آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن دانست. این مسائل و وضعیت وخیم این کشور به جایی رسیده که بسیاری بر این عقیده‌اند افق مثبتی در مورد این کشور وجود ندارد و به هر ترتیب مردم صرفاً یک بن‌بستِ کامل را در مقابل خود می‌بینند. معتقدم که سرایت این اعتصابات و اعتراضات به سایر شهرها، در حال عمیق‌ کردن این مشکلات و بحران‌ها است و حتی ممکن است که ما شاهد از بین رفتن و فروریختن پایه‌های نظام سیاسی لبنان باشیم. در این میان عدم وجود دولت قدرتمند و مستقل هم یکی دیگر از مشکلات فعلی است و به نظرم بیروت در حال متمایل شدن به سمت انتخاب دولت منتخب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان یک مسأله بسیار مهم وجود دارد که به نوعی باعث شده تا بحران در لبنان تشدید شود و آن، وعده‌هایی است که دولت‌های خارجی به بیروت داده‌اند اما هیچ وقت اجرایی نشده است. آنها معتقدند تا زمانی که دولت در بیروت تغییر نکرده است، نباید هیچ کمکی از خارج به داخل لبنان منتقل شود. این مواضع دقیقاً به ما نشان می‌دهد که کشورهای مذکور قرار نیست هیچ اقدامی برای برون‌رفت بیروت از بحران انجام دهند. از منظری دیگر هم باید توجه کرد که در شرایط کنونی، حضور دولتِ شناور در بیروت به نفع غربی‌ها است و حالا این کشورها به نوعی به دنبال آن هستند تا بتوانند این دولتِ شناور را مهار کنند. در این میان نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول هم در حال اعمال فشار بر بیروت است و به دنبال آن هستند تا بتوانند مُهره خود را در بانک مرکزی لبنان قرار دهند. در این بین معتقدم که ارتش لبنان هم نباید به صورت مستقیم رو در روی مردم قرار بگیرد؛ چراکه این روند می‌تواند خشونت را تشدید کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز