خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

پشت‌پرده به رسمیت شناختن انصارالله توسط آمریکا و بریتانیا/ سناریوی واشنگتن برای تامین منافع ائتلاف عربی در مذاکرات یمن

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۶۲۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: غربی‌ها به دنبال آن هستند تا با به رسمیت شناختن انصارالله اوضاع و احوال مذاکره را به نفع خود جهت‌دهی کنند که تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

«سیدرضا صدالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل به رسمیت شناختن انصارالله به عنوان طرف قانونی در یمن و مذاکرات این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به تحولات میدانی و سیاسی اخیر در یمن و با در نظر گرفتن ورود نظامی ایالات متحده به این کشور، واشنگتن به دنبال آن بود تا با اعلام خبر خروج نام انصارالله از فهرست تروریستی، اوضاع را به نفع خود و ائتلاف سعودی رقم بزند. بر همین اساس شاهد بودیم که ایالات متحده در فاز اول و پس از آنکه نظامیان خود را در یمن مستقر کرد، نام جنبش انصارالله را از فهرست تروریستی خود خارج کرد تا بتواند از این طریق فضا را برای کشاندن انصارالله به پای میز مذاکره فراهم کند. این اتفاق به نوعی باعث شد تا یمن وارد دوران جدیدی از تحولات خود شود؛ چراکه این اقدام ایالات متحده به نوعی باعث شد تا انصارالله توسط غرب مورد نظر قرار بگیرد که نشان از نفوذ و قدرت این جریان در یمن و منطقه دارد.

وی ادامه داد: نکته اساسی این است که پیشدستی آمریکا و اقدامات این کشور برای سر و سامان دادن به پرونده یمن آن هم بر اساس منافع واشنگتن اساساً به جایی نرسید و تا همین امروز انصارالله هیچ اقدامی برای مذاکره با کشورهای غربی و حتی ائتلاف سعودی انجام نداد. واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا به دلیل شکست‌های منطقه‌ای خود نتوانست پرونده‌های مدنظرش در منطقه را پیگیری کند و به سرانجام برساند. یکی از همین پرونده‌ها یمن است که همچنان آینده آن مشخص نیست، به همین دلیل آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از یک سو با حضور نظامی خود در یمن اعلام کنند که همچنان از ائتلاف سعودی دفاع می‌کنند و از سوی دیگر با خارج کردن نام انصارالله از فهرست تروریستی به دنبال آن هستند تا خود را مرکزیت حل و فصل این بحران به دنیا معرفی کنند. این در حالی است که طیف عظیمی از تحلیل‌ها و اخبار نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نتوانستند موفقیت کاملی در پرونده یمن کسب کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر باید توجه کرد که با توجه به وضعیت کنونی، آمریکایی‌ها با اتخاذ چنین مواضعی به نفع انصارالله و با حمایت از ائتلاف عربی در یمن و به خصوص جهت‌دهی اوضاع به سمت بحران مأرب، وارد میدان شدند که در اینجا نقش سازمان ملل چندان مثبت نبوده است. باید به این درک برسیم که مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که طی سال‌های گذشته سومین نماینده ملل متحد در پرونده یمن بوده است، نتوانسته خروجی خاصی را برای پرونده یمن به ثبت برساند. او اساساً از عربستان سعودی و ایالات متحده حمایت می‌کند و به همین دلیل انصارالله معتقد است که او نتوانسته طی این مدت هیچ اقدام قاطع و موثری به نفع مردم یمن انجام دهد. به همین دلیل مجموعه مولفه‌های موجود نشان می‌دهد که دست برتر با انصارالله است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این جنبش معقتد است که برای مذاکره اول باید رفع حصر فرودگاه صنعا توسط ائتلاف عربی اجرایی شود و پس از آن رفع تحریم‌ها علیه این کشور به حاشیه برود تا بتوان صلح عادلانه را برقرار کرد. به همین دلیل معتقدم که انصارالله علاوه بر آنکه صلح پایدار را خواهان است، در حال مبارزه در عرصه میدانی است تا بتواند با به دست آوردن دستاوردهای میدانی بیشتر در محور سیاسی و مذاکرات اقدام به چانه‌زنی بیشتر کند. به عبارتی دیگر دستاوردهای میدانی آ‌نها به صورت مستقیم به مسائل سیاسی و گفت‌وگوها مربوط است و این در حالی است که ائتلاف سعودی صرفاً در حال هزینه دادن در جنگ با مردم یمن است و تا به امروز هیچ دستاورد خاصی به دست نیاورده است. این در حالیست که روز گذشته بریتانیا هم در کنار آمریکا، انصارالله یمن را به رسمیت شناخته که نشان می‌دهد غربی‌ها به این نتیجه رسیدند که این جریان به عنوان ستون فقرات مذاکرات آینده و حل و فصل بحران یمن تاثیر مستقیم دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز