خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

شکست طرح اصلاح قانون انتخابات آمریکا به نبرد داخلی تبدیل می‌شود/ دموکرات‌ها به دنبال حذف ترامپ از انتخابات ۲۰۲۴ هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۴۵۴۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رد شدن طرح اصلاح قانون انتخابات که توسط دموکرات‌ها پیشنهاد داده شده بود به نوعی نشان از ادامه خصومت میان آنها و جمهوری خواهان دارد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به شکست طرح دموکرات‌ها برای اصلاح قانون انتخابات در سنای آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طرح حزب دموکرات برای تجدید نظر در مورد قانون انتخابات آمریکا و زیرمجموعه‌های آن از همان ابتدا با مشکل‌های زیادی روبه‌رو بود. با نگاهی به این طرح ۹۰۰ صفحه‌ای به خوبی می‌فهمیم که مغایرت‌های زیادی میان متن آن و قانون اساسی ایالات متحده وجود دارد و کاملاً مشخص بود توسط نمایندگان مجلس سنا تصویب نخواهد شد. حالا هم جمهوری‌خواهان با ۵۰ رأی مخالف، این قانون را رد کردند که می‌توان آن را یک شکست نسبی برای بلندپروازی دموکرات‌ها دانست. این طرح که بزرگترین لایحه انتخاباتی از زمان قانون حقوق رأی‌دهندگان در سال ۱۹۶۵ میلادی در آمریکا به ‌شمار می‌رود، درصدد آن بود تا از نفوذ احزاب در تعیین حوزه‌های نمایندگی کنگره بکاهد که به هر ترتیب این طرح با سد جمهوریخواهان سنا مواجه شد.

وی ادامه داد: بخشی از این طرح به این موضوع مربوط بود که کمک‌های مالی به کارزارهای انتخاباتی شفافیت بیشتری پیدا کند و همچنین مدت‌زمان ارسال آرای پُستی را طولانی‌تر می‌کرد، ولی در نهایت طرح تیم بایدن ناکام ماند. به نظرم طرح این مساله به نوعی ریشه در خصومت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دارد که انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایالات متحده این خصومت و اختلاف را بیش از پیش برجسته کرد. بر این اساس معتقدم دموکرات‌ها به دنبال آ‌ن بودند تا با تصویب طرح مذکور به نوعی جلوی حضور مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴  را بگیرند که البته این اتفاق تاکنون رخ نداده است. در مقابل به وضوح می‌بینیم که ترامپ برای اینکه از دید مردم خارج نباشد، کمپین‌ها و جلسات متعددی را به صورت عمومی و رایگان برای مردم برگزار می‌کند تا به همه بگوید که او همچنان می‌تواند به عنوان یک کنشگر سیاسی در عرصه داخلی ایالات متحده نقش‌آفرینی کند.

این استاد دانشگاه گفت: معتقدم که جمهوریخواهان برای هدف قرار دادن دموکرات‌ها و خاموش کردن آتشی که توسط آنها روشن شده بود، اقدام به رد قانون طرح مذکور کردند و تمام ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه این طرح را مردود اعلام کردند. به همین دلیل بعید است که لیبرال‌ها بتوانند در مقابل محافظه‌کاران مانور خاصی اجرا کنند. نکته دیگر این است که رییس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرده که به زودی از میانبرهای سیاسی برای به تایید رساندن طرح مذکور استفاده خواهد کرد، اما معتقدم که او هیچ ابزار خاصی برای تایید این طرح ندارد و حتی نفوذ کامالا هریس هم به عنوان نخستین معاون رییس جمهوری زن آ‌مریکا هم نمی‌تواند این طرح را به تصویب برساند. بر این اساس  جمهوری‌خواهان با اتکا بر مسایل قانونی و همچنین برجسته کردن متن قانون اساسی ایالات متحده مقابل دموکرات‌ها ایستادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این طرح قرار بر این بود تا رای‌گیری پستی هم مورد تجدید نظر قرار بگیرد که در نهایت تمام این طرح با شکست روبه‌رو شد. نکته مهم این است که جمهوری‌خواهان طرح دموکرات‌ها برای تغییر قانون انتخابات را که به طرح «برای مردم» معروف است را محدود کننده اختیارات ایالتی برای برگزاری انتخابات می‌دانند و معتقدند این طرح فقط برای تقویت جایگاه دموکرات‌ها طراحی شده است و هیچگونه الزام قانونی ندارد. بر این اساس فکر می‌کنم تنها راهی که برای بایدن و تیمش در کاخ سفید باقی مانده، جلب نظر کمیسیون‌های سنای آمریکا است که فکر نمی‌کنم این مورد هم به جایی برسد. در نهایت به نظر می‌رسد که عدم تصویب این قانون تا سال ۲۰۲۴ تاثیر خاصی بر انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا نداشته باشد و صرفاً دموکرات‌ها برای جلوگیری از ورود ترامپ یا پدیده مشابه با آن به انتخابات آتی سناریوی دیگری را طرح می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز