خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهد «ائتلاف سلبی» در تل‌آویو هستیم نه ائتلاف ایجابی/ نفتالی بنت آرام‌تر از نتانیاهو قدم برمی‌دارد/ بایدن مانع فروپاشی کابینه جدید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۷۷۴

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: کابینه فعلی اسرائیل صرفاً برای کنار زدن نخست‌وزیر سابق تشکیل شد اما سیاست‌های کلان را اجرا می‌کند و در برخی راهبردها تعدیل صورت می‌دهد.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به رای اعتماد پارلمان رژیم صهیونیستی به کابینه جدید این رژیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با نگاهی به رای اعتماد کنست اسراییل به نفتالی بنت و انتصاب او به عنوان نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی به این جمع‌بندی می‌رسیم که کلیدواژه اصلی دولت ائتلافی فعلی اسراییل به حاشیه راندن بنیامین نتانیاهو بود. واقعیت این است که ائتلافی که در وضعیت کنونی به وجود آمده اساساً بر پایه مبارزه با نتانیاهو شکل گرفت و به همین دلیل تمامی احزاب که در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی مشارکت داشتند، به نوعی با هم توافق کردند تا به نخست وزیری ۱۲ ساله نتانیاهو پایان دهند. در این میان «نفتالی بنت» به عنوان رهبر حزب یمینا و همچنین «یائیر لاپید» به عنوان رهبر حزب آینده‌ای هست، یک نوع ائتلاف سلبی را به وجود آوردند. به همین دلیل معتقدم هیچ نوع ائتلافِ ایجابی میان آنها به وجود نیامد و صرفاً ما شاهد آن هستیم که کلیدواژه این ائتلاف مبارزه با نتانیاهو و کنار گذاشتن وی از ساختار قدرت تل‌آویو بود.

وی ادامه داد: بر این اساس نفتالی بنت تا سال ۲۰۲۳ میلادی به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مشغول به کار خواهد بود و در کنار او لاییر لاپید به عنوان وزیر خارجه این رژیم نقش ایفا می‌کند. آنگونه که نخست‌وزیر جدید اعلام کرده است، او همانند نتانیاهو و سایر اَسلاف خود سعی می‌کند تا مساله مبارزه با ایران را بیش از هر شخص دیگری برجسته کند و این نشان می‌دهد که در سیاست‌های کلان هیچ تغییراتی رخ نخواهد داد. توجه داشته باشید که پس از انتصاب بنت به عنوان نخست‌وزیر این رژیم، شاهد آن بودیم که جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده هم از کابینه ائتلافی حمایت کرد و این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که واشنگتن به دنبال جلوگیری از فروپاشی این کابینه خواهد بود. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کابینه فعلی رژیم صهیونیستی به دلیل تنوع و تکثر احزاب با مشکل روبه‌رو خواهد شد و در نهایت از بین می‌رود، اما من معتقدم که احزاب دخیل در ائتلافِ فعلی، به بزرگترین هدف‌شان یعنی کنار زدن نتانیاهو رسیدند و حالا در حال تقسیم پست‌های متنوع میان خود هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین جهت آنها برای حفظ خود در قدرت هم که شده سعی می‌کنند تا اختلاف‌ها را مدیریت کنند و از سوی دیگر واشنگتن هم فرصت فعلی را مغتنم می‌شمارد تا بتواند سیاست خارجی اسراییل را جهت‌دهی کند. بدون تردید در حوزه سیاست خارجی، مبارزه با ایران و همچنین عقیم کردن مقاومت فسلطین در دستور کار قرار خواهد گرفت که این یکی از سیاست‌های همیشگی رژیم صهیونیستی بوده است. از منظر دیگر مشکلاتی که در سرزمین‌های اشغالی اعم از مسایل دینی و اجتماعی وجود دارد به هر ترتیب می‌تواند برای کابینه فعلی مشکل‌ساز باشد و معتقدم که ائتلاف کنونی سعی می‌کند آزادی‌های اجتماعی و دینی را بیش از گذشته برجسته کند. به همین دلیل احتمالاً در این حوزه هم تعدیل‌هایی از سوی نفتالی بنت و همراهان او اتفاق خواهد افتاد. در مورد پرونده قدس نفتالی بنت و تیم همراهش سعی می‌کنند تا بتوانند سنجیده‌تر عمل کنند و گام‌های آنها در این مورد آرام‌تر خواهد بود.

بخشایشی اردستانی افزود: از منظر دیگر او و سایر احزاب دخیل در ائتلاف سعی می‌کنند به هر ترتیب که شده تمرکز را بر داخل بگذارند تا مسایلی مانند بودجه و کسری مربوط به آن اتفاق نیفتد که منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام شود. مساله‌ای که برای بسیاری از تحلیلگران و حتی سیاست‌مداران اسرائیلی مهم تلقی می‌شود این است که نفتالی بنت یکی از همراهان پروپا قرص نتانیاهو به حساب می‌آمد ولی به هر ترتیب شاهد هستیم که به او پشت کرد و به سمت کسب قدرت حداکثری گام برداشت. به همین دلیل معتقدم که بنت و حتی لاپید یک تیم بسیار قوی از مشاوران را در کنار خود خواهند داشت تا بتوانند سیاست کلی اعم از شهرک‌سازی، پرونده قدس، مبارزه با ایران و مساله عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای منطقه را با دقت نظر بیشتری پیش ببرند. از سوی دیگر بسیاری معتقند که بنت به آرزوی قلبی خود یعنی کسب کرسی نخست‌وزیری رسیده است و دلیلی ندارد که بیش از این تندروی کند. به همین دلیل فکر می‌کنم که او کمی آرام‌تر خواهد شد و سنجیده‌تر گام بر میدارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنت به دنبال آن است تا شعارهایی که طی این مدت داده را عملی کند که اگر این‌گونه نشود، ممکن است مشکلاتی در داخل سرزمین‌های اشغالی برای او به وجود بیاید. بسیاری معتقدند که نفتالی بنت در مورد پرونده قدس امتیازهایی را ارائه خواهد داد و به همین دلیل ممکن است اوضاع تا حدودی آرام شود اما مساله این است که سرنوشت نتانیاهو در این راستا چه خواهد شد؟ بدون تردید احتمال دارد که بنت و مخالفانش یک خط مشی بسیار تند را علیه نتانیاهو اتخاذ کنند و به دنبال آن باشند تا بتوانند حیثیت سیاسی او را ببرند. نتانیاهو در جلسه رای اعتماد کنست اعلام کرده بود که به زودی دولت ائتلافی را به زیر خواهد کشید و به قدرت باز می‌گردد و این مساله نشان می‌دهد که او همچنان سودای قدرت دارد. فکر می‌کنم نفتالی بنت و تیم او، نتانیاهو را در بحث پرونده‌های قضایی نقره‌داغ خواهند کرد. آنها می‌خواهند با این کار مانع از ورود مجدد نتانیاهو به عرصه قدرت شوند و به همین دلیل احتمال دارد او را به دادگاه معرفی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز