خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکایی‌ها از ۳ سال پیش در یمن حضور داشتند/ القاعده برای ترمیم چهره ائتلاف و واشنگتن به میدان می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۱۹۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: فلسفه حضور آمریکا در یمن به سه سال پیش برمی‌گردد ولی علنی شدن آن در شرایط کنونی، تامین منافع واشنگتن را به دنبال دارد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل اذعان کاخ‌سفید به حضور نظامیان آمریکایی در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً فراز و فرودهایی در پرونده یمن صورت گرفته که در همین راستا بحث حضور نظامیان ایالات متحده در این کشور مطرح شده و به نوعی به تیتر یک برخی از رسانه‌های غربی و عربی تبدیل شده است. واقعیت این است که آمریکایی‌ها از حدود سه سال پیش در یمن حضور داشتند و این مساله مربوط به وضعیت کنونی نیست. حضور آنها در یمن زمانی افزایش پیدا کرد که رفتار انصارالله یمن از تدافعی به تهاجمی تغییر کرد و همین مساله نگرانی‌هایی را برای عربستان که رهبری ائتلاغ متجاوز عربی را به عهده داشت به وجود آورد. طبیعتاً سعودی‌ها برای کنترل رفتار انصارالله به آمریکا تکیه داشتند و از آنها درخواست کرده بودند که برای کنترل و مدیریت اوضاع وارد خاک یمن شوند که این اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که آمریکایی‌ها از همان سه سال پیش در حال خدمات‌رسانی به سعودی‌ها در یمن بودند اما به هر ترتیب سعی می‌کردند تا این موضوع را به هر ترتیب که شده از نظرها پنهان نگه دارند؛ چراکه اقدام‌های آنها اصولاً بر اساس حمایت‌های اطلاعاتی و پشتیبانی‌های نظامی معطوف بوده است. حالا با گذشت این سال‌ها چند روز پیش کاخ سفید در بیانیه‌ای کوتاه مدعی شد که توصیه‌های نظامی و اطلاعات محدودی را به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سعودی در یمن ارائه می‌دهد. آنطور که آمریکایی‌ها می‌گویند، هدف این توصیه‌های نظامی و اطلاعات ارائه شده، صرفاً دفاعی و آموزشی است اما ماهیت اهداف دفاعی مشخص نشده است. از نظر ناظران بین‌المللی، صحبت از این اهداف، پوششی برای ادامه حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن است و بدون تردید علنی کردن حضور آمریکایی‌ها در یمن، یک سناریوی مهم در پس خود دارد که بخشی از به مسائل سیاسی مربوط است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در این قضیه، تقارن زمانی انتشار حضور نظامی آمریکا در یمن، همزمان با شروع فعل و انفعالات سیاسی و دیپلماتیک تیم بایدن برای حل بحران یمن است. بر اساس داده‌های موجود، دستگاه دیپلماسی ایالات متحده باری دیگر حل و فصل بحران یمن را در دستور کار خود قرار داده و همچنین رفت و آمدهای سیاسی مقامات برجسته ایالات متحده حاکی از همین مساله است. در روزهای گذشته هم شاهد آن بودیم که رسانه‌های زیادی نه تنها نسبت به تایید حضور نظامی آمریکا در یمن، بلکه در مورد رفت و آمدهای دیپلماتیک به یمن برای حل مشکلات فعلی این کشور فعال شدند که این نشانه‌ای از احتمال تقویت گفت‌وگوها. در این میان موضوع مهم دیگری که باید بدان اشاره کنم این است که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که بخشی از حضورشان در یمن به مبارزه با سازمان القاعده و گروهک تروریستی داعش مربوط است.

صدرالحسینی افزود: اینکه آنها حالا به دنبال مبارزه با داعش و القاعده افتاده‌اند نشان‌دهنده آن است که ایالات متحده بدون تردید یک سناریوی خطرناک در دست اقدام دارد. آمریکایی‌ها در آن زمان که بن‌لادن در افغانستان حضور داشت و حتی از سال‌ها قبل که او در سودان رفت و آمد داشت، می‌دانستند که سازمان القاعده از ۲۵ سال پیش تاکنون در یمن فعال است و حالا سوال این است که چرا ایالات متحده تاکنون به فکر مبارزه با القاعده و داعش نیفتاده است؟ بر این اساس معتقدند که این حضور در یمن می‌تواند به نوعی در راستای تقویت القاعده و داعش معنا شود؛ چراکه این دو جریان از سال‌ها پیش در حال فعالیت بودند و ارتباط وانشگتن و جامعه اطلاعاتی آن با این نوع گروه‌ها کاملاً مشخص است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که آمریکایی‌ها صرفاً به دنبال حمایت از عربستان سعودی نیستند، بلکه آنها سعی می‌کنند تا القاعده و داعش را علیه انصارالله و به نفع سعودی‌ها در یمن گسیل کنند تا به قول خودشان بتوانند منافعشان را تامین کنند. شکی در این وجود ندارد که سعودی‌ها صرفاً به دنبال خروج آبرومندانه از یمن پس از حدود شش سال جنگ یکطرفه هستند. بر این اساس ایالات متحده قصد دارد تا القاعده را به نوعی علیه جریان مقاومت راهبری کند و در سوی دیگر به دلیل آنکه انصارالله در نزدیکی مأرب قرار دارد، آنها می‌خواهند معادلات میدانی را به نفع خود تغییر دهند. اگر بگوییم که القاعده برای ترمیم چهره ائتلاف و آمریکا در یمن به میدان آمده، گزاف نگفته‌ایم و در این راه قرار است از القاعده به عنوان بازیگر جدید برای ایفای نقش خود در زمین یمن بهره ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز