خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

روس‌ها می‌خواهد واشنگتن را در مورد تهدید‌ها کانالیزه کنند/ بایدن دکترین «والدِ عاقل» را در قبال مسکو دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۶۷۴

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: دولت آمریکا به صورت کاملاً مشخص چین را اولویت می‌داند اما در این میان می‌خواهد روسیه را با سناریوی جدیدش کنترل و به حاشیه ببرد.

«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل تهدید ضمنی آمریکا توسط روسیه و ادامه سیاست‌های ترامپ توسط بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به نوعی ایالات متحده را تهدید کرده که نشان می‌دهد روابط میان دو طرف آنگونه که گفته می‌شود چندان پایدار  و خوشایند نیست. او پس از سخنان اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده که اساساً به نقض حقوق بشر در روسیه حمله کرده بود، گفته است که مسکو به زودی سیگنال‌های ناراحت‌کننده‌ و پیام‌های ناخوشایندی برای آمریکا ارسال خواهد کرد. اینکه روس‌ها دقیقاً به دنبال چه اقدامی برای واشنگتن هستند، مشخص نیست؛ اما آنچه میان روس‌ها و آمریکا در جریان است، نشان‌دهنده تفکر جو بایدن در سیاست خارجی ایالات متحده خواهد بود. به یاد داریم که او در نخستین روزها پس از برگزاری مراسم تحلیفش مسکو را دشمن اصلی ایالات متحده خواند و در این مسیر موضع‌گیری‌های وی طی ماه‌های گذشته نشان از عمق جدال میان دو طرف دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس معتقدم آمریکای بایدن تغییرات اساسی تاکتیکی و تکنیکی در سیاست خارجی خود به وجود آورد که به نوعی یک تغییر محسوس را نمایان می‌کند. واقعیت این است که جو بایدن حالا دکترین «والدِ عاقل» را دنبال می‌کند؛ به این معنا که او از یک سو می‌خواهد قدرت‌نمایی ترامپ در عرصه بین‌المللی را ادامه دهد و از سوی دیگر می‌خواهد خود را یک سیاستمدار عاقل به دنیا نشان دهد که تمام تصمیم‌گیری‌هایش همانند والدین، اگرچه عُقلایی است، اما در اتمسفر چیر‌گی و برتری قرار می‌گیرد. بر این اساس، گفتار بایدن در مقابل روسیه نشان می‌دهد که او می‌خواهد تقابل مورد نظرش را با مسکو حفظ کند و از منظری دیگر به دنبال آن است تا بتواند کمونیست‌های مستقر در چین را هم مورد خطاب قرار دهد. شکی وجود ندارد که اهمیت چین برای آمریکا بیشتر از روسیه است اما این دلیل نمی‌شود که ما فکر کنیم تیم امنیتی و سیاسی بایدن به دنبال تقابل با مسکو نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موضوع دیگری که در این میان روز به روز جنبه‌های جدید به خود می‌گیرد مسأله رویارویی رسانه‌ای و روانی میان روسیه و آمریکا است. توپخانه رسانه‌ای ایالات متحده که در رأس آن سی.ان.ان و برخی دیگر از روزنامه‌های مطرح آمریکا قرار دارند، اساساً به دنبال هدف قرار دادن مسکو بر اساس منافع دموکرات‌های مستقر در کاخ سفید هستند. در مقابل، مسکو هم به دنبال به راه انداختن جنگ روانی در فضای فعلی است که از نظر من سخنان اخیر معاون وزیر خارجه روسیه هم در راستای همین جنگ روانی ارزیابی می‌‌شود. سیاست بایدن در چارچوب قدرت هوشمند ایالات متحده تعریف شده که تا حدودی به رفتار اوباما شبیه است. بر همین اساس این تنش تا مرکزیت خاورمیانه یعنی سوریه و عراق هم ادامه پیدا می‌کند و بخش دیگری از آن را در افغانستان یا پرونده‌ای مانند برجام و مسائل منطقه‌ای نظاره‌گر خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که بحث تقابل روسیه با ناتو هم یکی از همین مسائل خواهد بود و در این میان بایدن سعی دارد تا با بزرگنمایی تهدید روسیه در داخل آمریکا، افکار عمومی را با خود همراه کند و در خارج از ایالات متحده، یک اتحاد استراتژیک با اروپا و سایر شرکای خود علیه کرملین به راه بیندازد. بنابراین پیام‌های مخرب و یا سیگنال‌های تهدیدکننده‌ای که روس‌ها به سمت آمریکا مخابره خواهند کرد، حول محورهای زیادی می‌گردد که بخشی از آن جنگ روانی است، اما در این میان باید توجه کرد که ایالات متحده عملاً به درگیری با روسیه نیاز دارد و به دنبال تشدید کنترل شده تنش علیه روسیه است. این در حالیست که بریتانیا به عنوان متحد سنتی آمریکا هم در حال دست و پنجه نرم کردن با روس‌ها از زمان جنگ سرد هستند و به همین دلیل باید بگویم که روزهای سختی در انتظار مسکو است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز