خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

تروریست‌ها درصدد ضربه به امنیت انتخابات سوریه هستند/ اسد رقیب شاخصی ندارد/ تروریسم، ابزاری در دست قدرت‌های جهان است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۱۰۲۶

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تروریست‌ها با انتشار اخبار مربوط به حمله شیمیایی به دنبال آن هستند تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهره دمشق را تصعیف کنند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل تشدید تحرکات تروریست‌ها و تلاش برای حملات شیمیایی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از بررسی این موضوع باید توجه داشت که پرونده سوریه دو جنبه اصلی دارد که مسائل سیاسی و میدانی را در برمی‌گیرد و در بطن این دو محور، خرده مشکلاتی وجود دارد که هرکدام بر اساس اوضاع و احوال داخلی و خارجی این کشور تغییر می‌کند. در وضعیت فعلی، انتخابات ریاست جمهوری سوریه به عنوان یک موضوع مهم منطقه‌ای و بین‌المللی طی روزهای اخیر با فراز و نشیب‌ها و حاشیه‌های زیادی روبه‌رو بوده است. بر اساس اعلام نهادهای سیاسی دمشق، این انتخابات فردا در سراسر سوریه برگزار خواهد شد. باید بدانیم که اساساً این انتخابات به دنبال آن است تا بتواند مشروعیت حاکم بر دمشق را تایید و تثبیت کند و البته این امری است که با بقیه کشورهای دنیا تفاوت دارد.

وی ادامه داد: دلیلش هم اوضاع نامناسب سوریه است؛ چراکه از ارتش ترکیه و آمریکا گرفته تا سایر گروه‌های تروریستی در سوریه حضور دارند و هرکدام هم بخشی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند. اما به هر حال دمشق می‌خواهد از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشروعیت و موقعیت خود را تثبیت کند تا بتواند در داخل و خارج از خاک سوریه منافعش را دنبال کند. مقام‌های سوریه در خارج به دنبال دیپلماسی فعال خواهند بود تا بتوانند در عرصه سیاست خارجی هم حرفی برای گفتن داشته باشند. در داخل هم آنها به دنبال مقابله با تروریست‌ها و حفظ حاکمیت ارضی خود خواهند بود. این تقابل در داخل، و پیگیری مناسبات دمشق با سایر کشورهای جهان در خارج، نیاز به مشروعیت دارد که صرفاً انتخابات و خروجی آن می‌تواند این امر را محقق کند. اما بهانه‌جویی‌ها و انتقادهایی در این میان نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه وجود دارد که یکی از آنها عدم حضور و وجود رقبای مطرح در مقابل بشار اسد است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: برخی در سوریه و حتی سایر کشورهای دنیا مدعی هستند که بشار اسد صرفا با خودش رقابت می‌کند و با استناد به تکرار این اتفاق طی سال‌های گذشته، ادعا می‌کنند که تکرار این روند می‌تواند آینده سوریه را به خطر بیندازد. البته بخشی از این تحلیل‌ها هدفمند و علیه ساختار سیاسی سوریه جهت‌دهی می‌شود اما به هر ترتیب به نظر می‌رسد که حاکمیت این کشور باید باب گفت‌وگوی ملی و داخلی را باز کند تا نهایتا به وفاق ملی برسد. اینکه یک کشور آلوده به ویروس ترور و تکفیر باشد و بخش دیگری از خاک آن توسط کشورهای دیگر اشغال شده باشد و کمی آن طرف‌تر، مخالفان داخلی هم به دنبال ضدیت با دمشق باشند اساساً سوریه را نه تنها آرام نمی‌کند بلکه این کشور از یک بحران وارد بحران دیگر می‌شود. به همین دلیل معتقدم قبل یا بعد از انتخابات ریاست جمهوری باید مذاکرات داخلی برای حفظ وحدت میان تمام گروه‌ها و طیف‌های سوریه انجام شود.

زرگر افزود: در این میان باید متوجه باشیم که کشورهای بزرگ و حتی دولت‌های منطقه نمی‌گذارند که سوریه به جایی برسد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند که بدون تردید ادامه هم خواهد داشت، این کشور تا ۲۰ سال دیگر هم سرپا نخواهد شد. یکی از همین فشارها، تحرکات تروریستی است که در سوریه وجود دارد. اخیراً اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد تروریست‌های هیات تحریرالشام (النصره سابق) مجدداً به دنبال حمله شیمیایی در ادلب هستند. طبق اسناد و سنوات گذشته آنها به دنبال این هستند تا با تدارک چنین حمله‌ای بتوانند دولت را زیر شدیدترین فشارها قرار دهند و به همین دلیل است که چند روز مانده به انتخابات، تحرکات میدانی و نظامی در ادلب افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این درک برسیم که تروریسم اساساً یک ابزار برای قدرت‌های بزرگ جهان است تا با استفاده از آن بتوانند دولت سوریه را تحت فشار قرار دهند و در نهایت با خلق و توزیع بحران، وضعیت را به جایی برسانند که باعث امتیازدهی از سوی دمشق شود. پس در مقابل، هدف دولت سوریه هم از انتشار چنین اخباری مخابره این پیام به دنیا بود که سوریه همچنان در معرض تهدید و آسیب‌های ناشی از حضور تروریسم قرار دارد و به نوعی یک بُعد تبلیغاتی برای دمشق به حساب می‌آید. تروریست‌ها با انتشار چنین پیام‌هایی به دنبال آن هستند تا به جهان القا کنند که امنیت در سوریه آن هم در آستانه انتخابات شکننده است و به نوعی در صدد تضعیف چهره دمشق هستند. این یک معادله دو طرفه است که هر کس به اندازه خودش به دنبال تامین منافعش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز