خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

ضعف اسرائیل در حوزه پدافند هوایی کاملاً مشخص شد/ عدم وجود دولت، پروژه‌های تسلیحاتی – تحقیقاتی تل‌آویو را تعطیل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۲۴۶

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: رژیم صهیونیستی صرفاً در حوزه موشک‌های کوتاه‌برد فعالیت دارد وگرنه در حوزه پدافند دارای ضعف‌های عدیده است.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به خلأهای امنیتی و نظامی اسرائیل در تقابل با مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با شدت گرفتن تقابل میان ارتش رژیم صهیونیستی و جریان‌های مقاومت فلسطین به نوعی شاهد مشهود شدن خلأ امنیتی و نظامی در ساختار نظامی اسرائیل هستیم. وضعیت حملات اسرائیل به خوبی نشان می‌دهد که آنها دو نوع موشک را علیه غزه به کار گرفتند که برخی از آنها دور بُرد و مابقی میان‌بُرد بوده است و به نوعی نتوانستند به صورت دقیق مواضع موردنظرشان را هدف قرار دهند. به همین دلیل است که می‌بینیم تلفات غیرنظامیان در غزه به دلیل حملات رژیم صهیونیستی تا این حد بالا رفته است. بر این اساس باید گفت که اسرائیلی‌ها عموماً در مساله موشک‌های میان‌بُرد و استفاده از آنها فعالیت دارند اما در قضیه موشک‌های میان‌برد یا برد بلند به شدت دارای ضعف هستند.

وی ادامه داد: سامانه گنبد آهنین تنها قادر به دفع ۴۰ درصد از موشک‌ها و راکت‌هایی است که به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود و ۶۰ درصد از آنها را دفع نمی‌کند. طی سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی سعی کرد تا سامانه‌های متعددی از جمله فلاخن داوود را با سایر موشک‌های پدافنی ترکیب کند تا در نهایت بتواند مقابل حملات حماس بایستد اما نتوانست تمام آنها را از بین ببرد. در این راستا اگر به حملات اخیر که علیه نیروگاه دیمونا و کارخانه اسلحه سازی رژیم صهیونیستی انجام شده است نگاهی بیندازیم، به خوبی می‌بینیم که خروجی این حملا به نوعی نشان می‌دهد که تل‌آویو با خلأ امنیتی روبه‌رو است. آنها حتی در سال ۲۰۱۴ میلادی پروژه دفاع موشکی لیزری را رونمایی کردند و هزینه‌های زیادی هم برای او شده بود که باز هم نتیجه ملموسی در بر نداشت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که رژیم صهیونیستی سال‌های سال است که روی پروژه‌های تسلیحاتی و به خصوص موضوعاتی که مربوط به امنیت هوایی و مقابله با راکت‌های مقاومت فلسطین می‌شود، کار کرده و هزینه‌های زیادی را پرداخته است ولی باز هم ضعف‌های عدیده‌ای در این راستا وجود دارد. به نظرم رژیم صهیونیستی پس از پایان قائله جدیدی که به پا شده، سعی می‌کند تا مجدداً ساختار و سازمان پدافندی خود را بازتعریف و شاید هم تغییر دهد اما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی این رژیم، ما شاهد هستیم که بسیاری از پرونده‌ها و طرح‌های آنها بر زمین مانده است. واقعیت این است که بحران سیاسی و خلأ وجود دولت در رژیم صهیونیستی به نوعی مانع از تحقیق در مورد طرح‌های جدید نظامی و تسلیحاتی می‌شود که  حالا ما در حال دیده شدن پیامدهای آن طی ۱۱ روز اخیر بودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه بود که تسلیحات و حتی سامانه‌های پدافندی اسرائیل به هیچ وجه به صورت بومی ساخته نشده است. به عنوان مثال همین سامانه گنبد آهنین با همکاری مشترک رژیم صهیونیستی و آمریکا ساخته شده است و خروجی آن هم مشخص است. حالا که درگیری میان اسرائیل و آمریکا طی دو تا سه سال اخیر به نوعی افزایش پیدا کرده و حالا هم بایدن در کاخ سفید حضور دارد، به نظر می‌رسد که این دلیل خوبی است که رژیم صهیونیستی به پروژه‌های مستقل روی بیاورد. در جنگ سال ۲۰۱۴ میلادی رژیم صهیونیستی ضربه‌های سختی را تحمل کرد و به نظرم به دلیل ضعف آنها در مورد تسلیحات و سامانه‌های پدافندی، حالا رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا بتواند ضعف‌های خود را با این پوشش بپوشاند و خود را مستقل از آمریکا نمایش دهد. در آخر باید متوجه بود که رسانه‌ای شدن ضعف‌های پدافند رژیم صهیونیستی به نوعی بر فروش تسلیحات اسرائیل به کشورها و متحدان نظامی‌اش به خصوص اعراب تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ چراکه آنها حاضر نیستند روی امنیت خود قمار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز