خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل به دنبال تغییر توازن جمعیتی در قدس است/ سازمان ملل نقش کارآمدی در مقابله با جنایت‌های اسرائیل ندارد/ دولت بایدن با چالش بزرگی در برابر مقاومت مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۵۱۰۴

تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که حوادث اخیر قدس ریشه در اهداف اسرائیل برای تغییر توازن جمعیتی این شهر داشته و سازمان ملل نیز صرف موضع گیری های ظاهری مقابله کارآمدی با این سیاست نداشته است.

«غسان جواد»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در تحلیل زمینه‌ها و اهداف تحولات اخیر قدس و تهاجم نظامیان اسرائیل به مسجد الاقصی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اسرائیل از زمان اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ میلادی به دنبال تغییر جمعیتی و یهودی‌سازی شهر قدس بوده و می خواهد طی روزها و سال های آینده آن را کاملا یهودی اعلام کند. به تبع اهالی قدس و مردم فلسطین در جای جای این کشور همواره با این سیاست مقابله کرده و خواهند کرد و حتی مسأله قدس یه یک مسأله عربی، اسلامی و جهانی تبدیل شده و مردم فلسطین به نیابت از امت عربی اسلامی و همه آزادگان جهان با اشغالگران صهیونیست مبارزه می کنند. 

جواد تاکید کرد که اهالی فلسطین اشغالی در ابتدا قیام و انتفاضه علیه اسرائیل در قدس را آغاز کردند و گروه‌های فلسطینی نیز در ادامه به صفوف آنها پیوستند.

وی گفت: امروز مقاومت فلسطین در غزه معادلات جدید را در انتفاضه ایجاد کرده و در حال ترمیم قدرت بازدارندگی و تعدیل موازین قدرت در راستای منافع گروه‌های مقاومت است. قطعا وحدت گروه های مختلف فلسطینی سنگ بنا و مهمترین سلاح در نبرد باز با اشغالگران صهیونیست است تا بتوانند خواسته‌های مردم فلسطین را برآورده کرده، خاک کشور و مسجد الاقصی را آزاد کنند و آوارگان را به سرزمین مادریشان بازگردانند.

این تحلیلگر لبنانی در ادامه درباره وظایف تشکیلات خودگردان فلسطین در مقابله با تجاوزهای اخیر گفت: تشکیلات خودگردان می‌تواند جامعه جهانی را به توقف جنایت‌های اسرائیل فرا خواند. البته چنین کرده و نهادها و سازمان های بین المللی و شورای امنیت را خطاب قرار داده است اما با توجه به جانبداری این نهادهای بین‌المللی از رژیم اشغالگر اسرائیل و با توجه به حالت ظلم و ستمی که بر مردم فلسطین از سوی این رژیم حکمفرماست، مردم فلسطین، خود دست به انتفاضه زدند و گروه‌های مقاومت نیز با موشک‌ها برای دفاع از قدس به آنها پیوستند. این موضوع در چارچوب مصلحت مسأله فلسطین قرار گرفت و اتحاد را به همه گروه‌های فلسطینی با انواع گرایش های سیاسی بازگرداند. 

وی درباره نقش سازمان ملل در این برهه حساس گفت: این سازمان نقش سیاسی کارآمد و موثری را برای مقابله با قلدرمآبی اسرائیل و مجازات جنایت های این رژیم در فلسطین از کشتار تا تخلیه اجباری منازل و آواره کردن مردم و جذب شهرک نشینان یهود از اقصی نقاط جهان ایفا نکرده و هیچ اقدام جدی و کافی در این زمینه اتخاذ نکرده است بلکه رنگ همه موضع‌گیری‌ها و مداخله‌های این سازمان بیش از آن‌که انسانی باشد، سیاسی است و این بسیار تاسف‌آور است. 

جواد درباره موضع دولت «جو بایدن» در قبال این حوادث و تنش‌ها گفت: به اعتقاد من دولت بایدن با چالش‌های فراوانی مواجه است. ملت فلسطین در حال حاضر و برای بار دیگر مسأله فلسطین را برای جهانیان از آمریکا تا سازمان ملل و همه قدرت‌های بزرگ دنیا و همه ملت‌های جهان مطرح کرده است بنابراین دولت بایدن نمی‌تواند از معادله ای که جبهه مقاومت و مردم فلسطین با عنوان پیوند غزه با قدس ایجاد کرده‌اند، عبور کند.

وی تاکید کرد: این موضوع، دولت بایدن را در برابر حقیقتی قرار می‌دهد که مردم فلسطین دیگر تاب انتظار ندارند و نمی‌توان حقوق آنها را به تاخیر انداخت یا در انتهای اولویت‌های کشورهای جهان قرار داد پس بدون تردید دولت بایدن ناگزیر است بر اساس این واقعیت اقدام کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز