خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب «لاپید» برای تشکیل کابینه، تیر خلاص به نتانیاهو بود/ احتمال پیروزی چپگراها در انتخابات پنجم کنست/ تاثیر بی‌دولتی بر جامعه اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۲۶۴۷

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی همچنان با بودجه سال ۲۰۱۸ اداره می‌شوند و تبعات بی‌دولتی حالا به لایه‌های اجتماعی سرایت کرده‌اند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل ناکام ماندن مجدد بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شکست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تشکیل دولت، باعت شد تا او از گردونه کسانی که به دنبال ائتلاف‌سازی در ساختار قدرت رژیم صهیونیستی هستند کنار گذاشته شود. او در چهار انتخابات گذشته برای سومین بار بود که مامور تشکیل کابینه در اسرائیل شد و سومین باز است که نتوانست کابینه موردنظرش را تشکیل دهد. بر همین اساس رئووین ریولین، رئیس این رژیم چندی پیش و پس از آنکه نتانیاهو در تشکیل دولت ناکام ماند، از کنست رژیم صهیونیستی درخواست کرد تا شخص جدیدی را به عنوان مامور تشکیل کابینه برگزینند و کنست هم یائیر لاپید، رهبر حزب یش عتید (آینده‌ای هست) را مامور تشکیل دولت جدید این رژیم کرد. این انتخاب به  نوعی تیر خلاص به آمال و آرزوهای نتانیاهو به حساب می‌آید؛ چراکه لاپید دقیقاً قطب مخالف نتانیاهو به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: یائیر لاپید به شدت با نتانیاهو زاویه دارد. او به هیچ وجه همانند کسانی مانند بنی گانتز، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق و رهبر حزب یسرائیل بیتنا (اسرائیل خانه ما) و حتی نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا به نتانیاهو باج نداد و حتی همانند این اشخاص حاضر نشد با نتانیاهو سر یک میز بنشیند و همی موضع به نوعی برای نخست‌وزیر پیشین این رژیم یک تهدید و ناکامی به حساب می‌آید. تمام تحلیلگران داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی معتقدند که مکلف شدن یائیر لاپید به  نوعی یک شکست جدی برای نتانیاهو به حساب می‌آید. این در حالیست که متحدان لاپید یعنی کسانی مانند آویگدور لیبرمن، نفتالی بنت و حتی موشه یعلون (وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی) به دنبال تقویت لاپید برای تشکیل کابینه خواهند بود و به نوعی در این مسیر با او همراهی خواهند کرد ولی مساله اصلی این است که آیا  این ائتلاف می‌تواند اکثریت کرسی‌ها را کسب کند؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه داشته باشید که احزاب عربی در کنست اسرائیل چیزی بالغ بر ۱۰ کرسی در اختیار دارند و در نهایت مابقی احزاب هم چیزی در حدود ۴۷ کرسی دارند. اگر در این وضعیت، نفتالی بنت هم به ائتلاف با لاپید اضافه شود، حدود ۵۴ کرسی در سبد لاپید خواهد بود اما باز هم چیزی در حدود هفت کرسی برای اینکه بتواند به صورت یکطرفه تشکیل دولت بدهد، کم دارد. این در حالیست که هیچکدام از احزاب راستگرا هم حاضر به ائتلاف یا قرار گرفتن در کنار لاپید نیستند. ضمن اینکه او تنها دو هفته وقت برای تشکیل کابینه دارد، در حالی که نتانیاهو چهار هفته زمان برای تشکیل کابینه داشت. مجموع این مولفه‌ها نشان می‌دهد که احتمال برگزاری انتخابات پنجم نسبت به گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است و اگر روند مذکور منتج به تشکیل دولت نشود، باز هم شاهد رقابت‌هایی خواهیم بود که یک طرفش لیکود است و طرف دیگر مخالفان نتانیاهو.

رضوی در پاسخ به این سوال که عدم تشکیل دولت چه پیامدی برای رژیم صهیونیستی در عرصه داخلی و خارجی دارد، گفت: توجه داشته باشید که دولت موقت در اسرائیل به هیچ وجه اختیارات دولت دائم و مستقر را ندارد. این بدان معناست که دولت موقت نمی‌تواند اقدام به عزل یا نصب سفرای خود در سایر کشورهایی کند که زمان حضور سفیر اسرائیل در آنجا به پایان رسیده است و می‌تواند مشکلات جدی در عرصه سیاست خارجی این رژیم به وجود بیاورد؛ تا جایی که هم‌اکنون چندین سفارت اسرائیل در کشورهای مختلف بدون سفیر اداره می‌شود. از سوی دیگر این وضعیت موجب شده که بودجه عمومی رژیم صهیونیستی تصویب نشود. به عنوان مثال هم اکنون تمام وزارتخانه‌های این رژیم با بودجه‌ای که از سال ۲۰۱۸ میلادی تصویب شده در حال گذران امور خود هستند؛ این در حالیست که آنها هر سال بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دانند ولی حالا قادر به این کار نیستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر حتی مسائل بودجه و تصویب آن یا مسائل مربوط به سیاست خارجی را از بحران‌های فعلی رژیم صهیونیستی فاکتور بگیریم، نمی‌توانیم چشممان را بر تاثیر بحران بی‌دولتی بر مسائل اجتماعی و عمومی ببندیم. جامعه اسرائیل این روزها در تنگنا قرار دارد و بخشی از آن به تاثیرات بهداشتی و اقتصادی پاندمی کرونا مربوط است و بخشی دیگر به فسادهای نتانیاهو. تبعات عدم استقرار دولت در اسرائیل حالا به جامعه کشیده شده است و شهروندان ساکن در سرزمین‌های اشغالی اعتراضات خود در مقیاس مختلف را کلید زده‌اند و این برای کلیت رژیم صهیونیستی به مثابه یک خطر محسوب می‌شود. در این میان یک احتمال وجود دارد و آن این است که اگر انتخابات پنجم برگزار شود، احتمال دارد که افول لیکود و راستگرایان محقق شود و چپگراها بتوانند با کسب کرسی‌های بیشتر در انتخابات پنجم پیروز شوند. در غیر این صورت هیچ افق روشنی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز