خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت‌پرده تعویق انتخابات فلسطین/ دلایل هراس اسرائیل و کشورهای عربی از پیروزی حماس

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۷۱۴

کارشناس مسائل فلسطین گفت: سوابق نشان می‌دهد که حماس در صورت برگزاری انتخابات فلسطین به راحتی موازنه قدرت را به هم می‌زد و این مطلوب آمریکا، اسرائیل و اروپایی‌ها نبود.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح دلایل و پیامدهای تعویق انتخابات فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از سال ۲۰۰۵ میلادی که حماس علناً وارد پروژه انتخابات در فلسطین شد، بسیاری از کشورها از جمله دولت‌های غربی و اسرائیل نگران تاثیر این جریان در خروجی انتخابات بودند؛ چراکه این جریان در ابتدا توانست کرسی‌های شهرداری را در فلسطین از آن خود کند و پس از آنکه در انتخابات مجلس قانونگذار فلسطین بیشترین آرا را به دست آورد نگرانی اتحادیه اروپا، آمریکا و رژیم صهیونیستی دوچندان شد. آنها نگران بودند که اگر ساختار سیاسی و اجرایی فلسطین توسط جریان‌های مقاومت و از طریق انتخابات قبضه شود و آنها بتوانند قدرت را در دست بگیرند، بدون شک منافع‌شان به خطر خواهد افتاد و معادلات درهم می‌پیچد. یکی از دلایل نگرانی‌ها این بود که حماس می‌تواند در نهایت مدیریت سازمان آزادی‌بخش فلسطین را در دست بگیرد که این دقیقاً به معنی به حاشیه رفتن محمود عباس بود.

وی ادامه داد: طبیعی است که اگر محمود عباس به حاشیه می‌رفت، اسرائیل و ایالات متحده از این موضوع به شدت نگران می‌شدند و در این میان چهره‌های شاخص جنبش فتح علناً به سمتی رفتند که با حماس وارد چالش نشوند اما این اتفاق رخ نداد و اختلافات به داخل جنبش فتح کشیده شد. بر همین اساس این اختلافات باعث شد تا روز به روز جایگاه جریان‌های مقاومت تقویت شود و تمامی طرفین به خصوص اسرائیل و ایالات متحده معتقد بودند که تقویت این جریان‌ها یک مشکل اصلی برای آنها به حساب می‌آید. لذا ما شاهد بایکوت انتخابات فلسطین بودیم که دیروز عملاً تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور فرمان اجرایی، انتخابات فلسطین را به تعویق انداخت. شکی وجود ندارد که اگر انتخابات برگزار می‌شد، پازل رژیم صهیونیستی با کنار رفتن کسی مانند محمود عباس با مشکل و بن‌بست روبه‌رو می‌شد و به همین دلیل فشارها بر روی عباس از سوی اسرائیل زیاد شد که نهایتاً منجر به تعویق در انتخابات شد.

این تحلیلگر مسائل سیاس تصریح کرد: از سویی دیگر حماس و گروه‌های دیگر هم مواضع خود را به اطلاع محمود عباس و اسرائیلی‌ها رسانده‌اند و قطعاً در این میان فشار اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل منجر شد تا این انتخابات به تعویق بیافتد. درست است که آمریکا و اروپا به صورت ظاهری از به تعویق افتادن انتخابات فلسطین ناراحت هستند و آن را نقض دموکراسی می‌دانند اما بدون تردید آنها هم به دنبال این بودند تا بتوانند از طریق بایکوت این انتخابات، منافع خود را تامین کنند. روی دیگر سکه به رابطه اسرائیل و کشورهای عربی برمی‌گردد؛ چراکه دولت‌های عربی منطقه از پیروزی حماس در انتخابات به شدت نگران بودند و برای اینکه این جریان را به حاشیه ببرند، به تعویق انتخابات کمک کردند. این تجربه وجود داشت که هر وقت مقاومت پیروز می‌شود، اسرائیل و متحدانش شدت عمل خود را بیشتر می‌کنند و از طریق فتح یا گروه‌هایی که با آنها همراه هستند، دست به اعمال فشار می‌زنند و به این دلیل اشاره حماس به اینکه اختلافات تشدید می‌شود درست است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است که جنبش حماس در وضعیت کنونی بسیار عصبانی باشد؛ چراکه اگر حماس پیروز می‌شد جنبش فتح به حاشیه می‌رفت و اوضاع به هم می‌ریخت و کارشکنی‌ها زیاد می‌شد. حالا هم این اتفاق تا حدودی افتاده و این اختلاف‌ها می‌توانند موجب تضعیف مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شود؛ زیرا به نظرم جریان‌های فلسطینی باید برای چنین روزهایی از خودشان برنامه داشته باشند و اگر برنامه‌ای وجود نداشته باشد، این مشکلات دوبرابر خواهد شد. توجه داشته باید که کشورهای عربی منطقه هم خواهان ادامه بحران در فلسطین هستند. آنها به خوبی می‌دانستند که اگر حماس پیروز شود، منافع آنها در منطقه به هم می‌ریزد و از سوی دیگر، اسرائیل با توجه به عادی‌سازی روابطش با کشورهای عربی، توانسته آنها را ساکت کند و نگذارد تا در مورد تعویق انتخابات فلسطین چیزی بگویند. البته در این میان کثرت احزاب سیاسی در فلسطین هم موجب افزایش اختلافات شده و حالا این اختلافات به داخل مردم کشیده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز