خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

وظیفه اصلی سازوکار سه‌گانه مشورتی، بازسازی سوریه است/ قطر حکم کارت بانکی را در معادلات ترکیه و روسیه دارد/ تلاش دوحه برای نفوذ در دمشق

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۷۵۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: مثلث روسیه، ترکیه و قطر به دنبال تغییر معادلات سوریه به نفع خود هستند و دوحه در این مسیر بیشتر به دنبال مطرح شدن به عنوان قدرت نوظهور است.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ساز و کار سه‌گانه مشورتی برای حل بحران سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از چند ماه پیش سازوکار مشورتی سه گانه با حضور روسیه، ترکیه و قطر برای حل و فصل بحران سوریه تشکیل شده که به نوعی نشان از فعال شدن قطر در این پرونده دارد. قبل از هرچیز باید توجه داشت که در مساله بحران تروریستی و سیاسی سوریه، ما به وضوح می‌توانیم رد پای قطر را در این بحران به چشم ببینیم. بسیاری از جریان‌های تروریستی که طی یک دهه اخیر در سوریه اقدامات عملیاتی و خرابکارانه انجام داده‌اند و عموماً رگ و ریشه اخوانی داشته‌اند، از سوی قطر هدایت شده‌اند و به عبارتی گویاتر می‌توان گفت که قطر این جریان‌ها را از حیث مالی، پشتیبانی می‌کرد. این پشتیبانی‌ها در برخی اوقات یک نوع مسابقه و رقابت میان دوحه و ریاض به وجود آورد که البته این رقابت همین حالا در پرونده‌های دیگر جریان دارد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که قطر به دلیل داشتن منابع مالی زیاد به نوعی در نقش بچه‌ پولدار منطقه ظاهر شد و همین موضوع موجب شد تا مقام‌های این کشور اقدام به پول‌پاشی در سوریه و لیبی به صورت مشهود کنند. در این میان باید توجه داشت که به نوعی ما شاهد آن بودیم که پس از ورود ترکیه به تحولات سوریه، به نوعی قطری‌ها هم وارد میدان شدند و به نوعی اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در جریان بازسازی سوریه پس از بحران تروریستی مشارکت کنند. این موضع دوحه موجب آن شد تا دولت سوریه دخالت‌های قطر در این کشور و حمایت از تروریست‌ها را مجدداً به حاکمان و مقامات این کشور گوشزد کند و در نهایت دمشق ورود و دخالت قطر در امر بازسازی این کشور را نپذیرفت. فارغ  از این مسائل باید توجه کرد که اسنادی در این بین وجود دارد که نشان می‌دهد قطر همچنان با تندروهای اخوانی در سوریه ارتباط تنگاتنگ دارد و هنوز آنها زنده هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: قطر تلاش می‌کند که با استفاده از نفوذ روسیه در سوریه و همچنین نفوذ نظامی ترکیه در این کشور به نوعی بتواند وارد پرونده سوریه شود و منافع خود را تامین کند. به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که این کشور در سازوکار مشورتی سه‌گانه که روسیه و ترکیه هم در آن حضور دارند، در حال فعالیت علنی است و به نوعی منافعی را مدنظر قرار داده که بیشتر جنبه سیاسی دارد. به عنوان مثال قبل از سال ۱۴۰۰ و حدود دو ماه پیش بود که ما شاهد جلسه سه جانبه وزرای خارجه قطر، روسیه و ترکیه در دوحه بودیم و دقیقاً در مورد مسأله سوریه بحث و تبادل نظر شد اما نکته اینجاست که در پشت پرده قطری‌ها با عربستان هم بر سر مسائلی مانند سوریه و سایر موضوعات منطقه ارتباط دارند. این روابط چند جانبه به نوعی نشان می‌دهد که قطر در حال بندبازی سیاسی در تحولات جاری منطقه است تا بتواند همانند پرونده مذاکرات طالبان و آمریکا نقش اصلی را ایفاء کند.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که محور اصلی ساز و کار مشورتی سه گانه که با حضور قطر، روسیه و ترکیه در حال پیگیری است به نوعی به مساله بازسازی سوریه مربوط می‌شود و از سوی دیگر دوحه به دنبال آن است تا بتواند از این راه نفوذ سیاسی خود در دمشق را احیا و افزایش دهد. از سوی دیگر مساله جابه‌جایی اصول قانون اساسی سوریه بخشی از دستور کار قطر و ترکیه است اما از دوحه بیشتر به عنوان کارت بانکی ایمن و پر  از پول در این روند استفاده خواهد شد. در محور سیاسی بر اساس سوابق و اسناد گذشته، ترکیه و روسیه در حال فعالیت هستند اما قطر سعی دارد از جایگاه روسیه که حکم یک میانجیگر را دارد، به نفع خود استفاده کند و تبدیل به قدرت برتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز