خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

۱۰۰ روز اول دولت بایدن زیر آتش توپخانه جمهوری‌خواهان طی شد/ افزایش حملات محافظه‌کاران در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای/ بایدن در حوزه تصمیم‌گیری هنوز قابلیت خاصی از خود نشان نداده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۸۵۹۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری ایالات متحده اساساً یک رئیس‌جمهوری کُند به حساب می‌آید اما در این ۱۰۰ روز رقبای او آرام نشستند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ارزیابی ۱۰۰ روز اول کاری جو بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بایدن رئیس جمهوری است که بافت کارهایش بیش از آنکه یک روند ایجابی داشته باشد اساساً بر روی رقابت با ترامپ بنا شد. اگر به آمار آرای وی در انتخابات دقت کنیم و همچنین پایگاه اجتماعی او در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را زیر ذره‌بین ببریم، به خوبی می‌بینیم که او توانست در تقابل با ترامپ کسب رأی کند. در عین حال او موجودیتی لرزان دارد؛ به این معنا که همه او را در داخل ایالات متحده به عنوان یک سیاستمدار کُند و کم‌شتاب می‌شناسند و این در حالی است که او تلاش دارد تا به همه بگوید که به‌رغم سن و سالش همچنان جوان است اما به نظرم در حوزه تصمیم‌گیری هنوز قابلیت خاصی از خود نشان نداده است و به همین دلیل بسیاری بر او انتقاد دارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس به نظرم ۱۰۰ روز نخست حیات سیاسی بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری- ایالات متحده را به نوعی باید روندی دانست که زیر سایه تبلیغات ترامپ قرار داشته است و جمهوری‌خواهان همچنان در حال حمله به او در محورهای سیاست داخلی و سیاست خارجی هستند. توجه داشته باشید که مردم آمریکا، رئیس جمهوری می‌خواهند که بتواند آنها را به سمت تامین منابع ملی پیش ببرد که در مورد چین و روسیه این انتظار از او بیشتر است. از منظری دیگر مسائل مربوط به شرق و جنوب شرق آسیا، ایران و همچنین غرب آسیا برای سناتورهای آمریکایی بسیار مهم است و به همین دلیل است که می‌بینیم سناتور لیندسی گراهام به شدت از ۱۰۰ روز نخست کاری بایدن انتقاد می‌کند. بایدن در قالب مدیریت کرونا و بسته‌های حمایتی از مردم کشورش بدون تردید بهتر از دونالد ترامپ عمل کرده است و به همین دلیل او در وضعیت تقریباً قابل قبولی در داخل ایالات متحده قرار دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید به یاد داشته باشیم که با پایان دوران کرونا، حتی واکسیناسیون آن به حاشیه خواهد رفت و پرونده‌های دیگری مانند مهاجرت و بهبود اقتصاد آمریکا و وضعیت بیکاری و معیشت مردم مطرح می‌شود. اینها مسائلی است که در باب سیاست داخلی طی این ۱۰۰ روز به صورت نسبی جلو رفته اما می‌بینیم که همچنان جمهوری خواهان از بایدن در باب مهاجرت بسیار انتقاد می‌کنند. توجه داشته باشید که چندی دیگر ما شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هستیم و همین موضوع می‌تواند باعث شود رفتار بایدن بر روند این انتخابات تاثیر مثبت یا منفی بگذارد که در نهایت هزینه‌هایی را برای حزب دموکرات به همراه خواهد داشت. در حوزه سیاست خارجی طی ۱۰۰ روز اخیر شاهد آن بودیم که تیم بایدن سعی کرد ایران را پای میز مذاکره بکشاند تا علاوه بر اجتناب از هرگونه درگیری در منطقه، نخستین مذاکره خود در محور سیاست خارجی را به دنیا عرضه کند.

مطهرنیا در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که رقبای آنها در حزب جمهوری‌خواه همچنان او و تیمش را مورد انتقاد قرار خواهند داد و این در زمانی اتفاق می‌افتد که پرونده منطقه با مرکزیت ایران ریشه‌هایی در یمن، عراق، سوریه و لبنان دوانده است و به همین دلیل مذاکراتی که در وین جریان دارد یک مجموعه درهم تنیده است که تیم بایدن در حال مدیریت آن است. همانگونه که در مورد افغانستان و عراق شاهد هستیم، نوع برخورد بایدن با هر دو کشور همچنان مشخص نیست اما اعلام خبر خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی موجب شده تا انتقادات تندی نسبت به او در حوزه سیاست خارجی طی ۱۰۰ روز اول دولتش انجام شود. بر این اساس با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده که گفته می‌شود چیزی در حدود ۵۲ درصد از عملکرد بایدن راضی هستند اما به نظر می‌رسد که او با چالش‌های زیادی در حوزه داخل و خارجی روبه‌رو خواهد بود که در این میان آتش توپخانه تبلیغات ترامپ و جمهوری‌خواهان همچنان علیه دموکرات‌ها برقرار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز