خبرگزاری کار ایران

ابراهیم کالین:

اظهارات بایدن به روابط دوجانبه آسیب خواهد رساند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۷۱۹

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نسل‌کشی ارامنه سیاسی کردن وقایع تاریخی و تحقق منافع سیاسی است.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه گذشته -شنبه- تاکید کرد که توصیف «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری از حوادث سال ۱۹۱۵ به عنوان «نسل‌کشی»، تحریف تاریخ در راستای سیاسی کسب منافع سیاسی است.

کالین توضیح داد بسیاری از مورخان برجسته مانند «برناررد لوئیس» و «ادوار اریکسون» ادعاها درباره کشتار جمعی ارامنه را رد کرده‌اند. 

وی افزود: «استفاده از اصطلاح نسل‌کشی برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ به کار رفت و به تبع نمی‌توان چنین عنوان را بر حوادث ماقبل این تاریخ اطلاق کرد.»

کالین تاکید کرد که دولت آمریکا تحت فشار لابی ارمنی در خارج قرار گرفته است.

وی افزود: «ارمنی‌ها بخش مهمی از جامعه ما هستند و ما از هفت قرن گذشته کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم و به طور طبیعی امکان ندارد که ترک‌های عثمانی یک شبه مرتکب چنین جنایت‌هایی علیه ارمنی‌ها شده باشند.» 

وی افزود: «ادعای نسل‌کشی به یک مبنای تاریخی و قانونی نیاز دارد و برای این که حادثه‌ای نسل‌کشی توصیف شود، باید یک دادگاه بین‌المللی درباره آن تحقیق کند چنانچه درباره جنایت‌های کشتار جمعی در ‌سربنتیسا‌ و ‌روآندا‌ انجام شد.» 

کالین با بیان اینکه اظهارات بایدن به روابط دو‌جانبه آسیب خواهد رساند، تاکید کرد که مقام‌های ترک به دولت آمریکا درباره همه این مواضع صجبت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که همه آن‌ها در راستای خدمت به برخی لابی‌ها نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز