خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

ریشه تحولات اخیر در شرق اوکراین به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا باز می‌گردد/ ادامه تنش‌ها، سناریوی الحاق دونباس به روسیه را تقویت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۶۹۵۰

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان تاکید کرد که پیامدهای تشدید تنش در منطقه شرق اوکراین در وهله نخست دامن‌گیر کی‌یف شده و با شانه خالی کردن غرب از حمایت این کشور، سناریوی الحاق دونباس به روسیه پر رنگ‌تر می‌شود.

«جمال واکیم»، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لبنان در تشریح زمینه‌های بروز تنش اخیر در شرق اوکراین و تشدید آن تحت تاثیر متغیرهای خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به اعتقاد من تشدید تنش در منطقه شرق اوکراین در وهله نخست به اقدام‌های تنش‌زا و تحریک‌آمیز کی‌یف بر اساس دستور العمل صادر شده از سوی غرب باز می‌گردد.

واکیم افزود: این تحرکات در راستای برنامه‌های جدید دولت دموکرات آمریکا به ریاست «جو بایدن» است که به دنبال مقابله با روسیه به ویژه در منطقه شرق اروپاست. به همین دلیل اوکراین را برای تحرکات تنش‌زا تحریک کرد و تحرکات آمریکا و اروپا نیز با آن همراه شد و به تبع، این همان هدف اصلی از تنش‌های اخیر شرق اوکراین است.

استاد لبنانی ادامه داد: به اعتقاد من پیامدها و عواقب ناگوار چنین تشدید تنشی در وهله نخست متوجه خود اوکراین خواهد شد، زیرا با جدی‌تر شدن چالش‌ها و تنش‌ها، قطعا غرب پشت کی‌یف را خالی کرده و این کشور را در مواجهه با روسیه مانند طعمه به آسانی تنها خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: در نتیجه چنین پیامدی، ممکن است برخی از مناطق شرق اوکراین از این کشور جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شوند.

واکیم درباره دلیل حمایت اروپا و غرب از اوکراین و اقدام‌های تحریک‌آمیز کی‌یف و احتمال فروکش کردن تنش‌ها به دلیل نیاز اروپایی‌ها به نفت و گاز و روسیه گفت: معتقد نیستم که نیاز اروپا به نفت و گاز روسیه از شدت تنش‌ها در منطقه اوکراین می‌کاهد. موضوع حمایت غرب از اوکراین در بحبوحه تنش‌های فعلی ریشه دیگری دارد و آن سلطه آمریکا بر کانون تصمیم‌گیری در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است. منطقه اروپا به ویژه اروپای غربی از این زمان به بعد، هرگز آزادی حرکت در راستای عملی کردن مقاصد خود را نداشته و در واقع این آمریکا بوده که برای آنها تصمیم‌گیری کرده است.

این استاد لبنانی تاکید کرد: بنابراین نیاز به منابع طبیعی روسیه چون نفت و گاز عامل بازدارنده در برابر اقدا‌م‌های غرب نبوده و همان طور که عملا مشاهده می‌کنیم، اروپایی‌ها به دنبال واشنگتن راه افتاده و با آمریکایی‌ها در زدن طبل جنگ در منطقه شرق اوکراین هم‌نوا شده‌اند.

واکیم درباره آینده نزاع و درگیری‌های کنونی در شرق اوکراین گفت: بر اساس موازین و معیارهای فعلی قدرت در جهان و با توجه به افزایش قدرت روسیه و همراه با آن افزایش قدرت کشورهای چین و ایران همزمان با کاهش قدرت های غرب گمان می‌کنم که آینده جنگ در اوکراین ممکن است در یکی از سناریوهای احتمالی به تقسیم و تجزیه عملی این کشور ختم شود.

وی افزود: این بدان مفهوم است که اگر کی‌یف بر لجبازی خود اصرار کند و همچنان برنامه‌های دیکته‌شده غرب را پیاده کند، مهم‌ترین سناریوی احتمالی، تبعیت جدایی‌طلبان استان‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در منطقه موسوم به «دونباس» از سناریوی طراحی‌شده در شبه‌جزیره کریمه برای تأیید و تثبیت ساکنان این دو منطقه  در پیوستن به فدراسیون روسیه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز