خبرگزاری کار ایران

اسناد محرمانه فاش کرد:

تلاش سیا برای ترور رهبر کوبا در سال ۱۹۶۰

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۸۹۹

افشای اسناد محرمانه نشان از نخستین تلاش آمریکا برای ترور رهبر کوبا در سال ۱۹۶۰ میلادی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، افشای اسناد محرمانه طبقه‌بندی شده که روز گذشته -جمعه- منتشر شد نشان داد که نخستین تلاش آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) برای ترور «رائول کاسترو»، یکی از رهبران انقلاب کوبا به سال ۱۹۶۰ برمی‌گردد، زمانی که یک مامور ده هزار دلار به خلبان پیشنهاد داد تا ترتیب تصادف وی در راه بازگشت از پراگ به هاوانا را بدهد.

بر اساس اسناد منتشر شده توسط بایگانی امنیت ملی، خلبان موسوم به «خوزه رائول مارتینز» که توسط سیا استخدام شد‌، تقاضا کرد که در صورت کشته شدن رهبر کوبا ایالات متحده باید امکان تحصیلات دانشگاهی به دو پسرش را ارائه شود.

طبق اسناد افشا شده توسط موسسه تحقیقات بایگانی امنیت ملی مستقر در واشنگتن، سیا با این درخواست خلبان اجیر شده موافقت کرد.

اما پس از پرواز مارتینز به پراگ ، دفتر سیا در هاوانا دستور لغو مأموریت را دریافت کرد اما نتوانست با خلبان تماس بگیرد. خلبان نیز در مسیر بازگشت اعلام کرد که قادر به ترتیب حادثه مورد نظر نیست.

این اطلاعات در حالی آشکار شد که رائول کاسترو (۸۹ سال) ، برادر «فیدل کاسترو» ، با کناره‌گیری از رهبری حزب کمونیست کوبا آماده ترک صحنه سیاسی این کشور است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز