خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

مقاومت اسرائیل در برابر قطعنامه‌های بین‌المللی، نشان از حمایت گسترده پشت‌پرده دارد/ اقدام‌های مقام‌های صهیونیست باعث ایجاد عقده‌های پنهان اجتماعی شده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۱۴۰

تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در خصوص هفتاد و سومین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی گفت: مجموع اقدام‌های صهیونیست‌ها در داخل اراضی اشغالی عقده‌های پنهان اجتماعی را ایجاد کرده است که منجر به ناامنی اجتماعی شده است.

صباح زنگنه، تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در خصوص هفتاد و سومین سالگرد تأسیس رژیم صهیونیستی و جنایاتی که طی این چند دهه توسط این رژیم صورت گرفته است، به خبرنگار ایلنا گفت: تاسیس رژیم صهیونیستی در مراحل متعددی صورت گرفته و در این مدت سطوح اشغالگری به نوعی از سوی مؤسسان این رژیم جعلی تکمیل شد؛ به نوعی باید بگوییم که بیش از ۱۰۰ سال روی تشکیل چنین رژیمی کار شده بود و در کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان، سوئیس، اتریش، لهستان و حتی امپراطوری عثمانی یهودی‌تبارهایی وجود داشتند که روی تأسیس رژیم صهیونیستی کار کرده بودند.

وی ادامه داد: این افراد به امکانات حیاتی دسترسی داشتند که بخشی از آنها مقام‌های سیاسی و سطح بالای کشورهای مختلف بودند که با همان اهرم اقدام به تامین مالی سطح بالا برای تشکیل هسته اولیه رژیم صهیونیستی می‌کردند در این میان باید توجه داشت که بازوهای میلیشیایی چریکی و نظامی آنها هم در طول ۷۳ سال اخیر و به خصوص در ابتدای تشکیل این رژیم به شدت فعال شدند که گروه‌هایی مانند اشتایرن، از همین دست بود. بر این اساس نطفه تشکیل رژیم صهیونیستی را باید حول چند محور سیاسی، مالی، تشکیلاتی تحلیل کرد که البته کنش‌هایی در این میان به وجود آمد که واکنش‌هایش به شدت تند و مخرب بود بر این اساس از همان روز اول کشتارهای زیادی برای استقرار چنین رژیمی در منطقه صورت گرفت و تاکنون هم ادامه دارد.

زنگنه افزود: آنچه باید در این میان از منظر نهادگرایی و حقوقی در سطح بین‌المللی مورد اشاره بگیرد این است که ده‌ها قطعنامه علیه اسراییل طی ۷۳ سال اخیر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین شورای امنیت و سایر ارکان زیر مجموعه ملل متحد صادر شده که تل‌آویو به هیچ کدام از آنها توجه نداشته و اساسا آنها را نادیده گرفته است. مقاومت رژیم جعلی اسرائیل در مقابل ده‌ها قطعنامه نشان می‌دهد که در پشت پرده حمایت‌های گسترده‌ای از سوی غرب و شرق وجود دارد و طی این مدت اسرائیلی‌ها سعی کردند با اعزام چهره‌های نفوذی خود به کشورهای منطقه و دولت‌های عربی استحکام این رژیم را رقم بزنند در دوره‌های متعددی این ایجاد استحکام در ابتدا چریکی بود و بعدها به سمت نظامی‌گری پیش رفتند و پس از آن مسائل سیاسی و پیگیری‌های دیپلماتیک نمایان شد که در پس تمام اینها نوعی از فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی هم دخیل بود. از منظر دیگر، به کارگیری تسهیلات و تجهیزات هسته‌ای در اسرائیل که از سوی فرانسه، انگلیس و آمریکا برای رژیم صهیونیستی مهیا شد، به نوعی با هدف ایجاد یک بازدارندگی مشخص  برای اسرائیل صورت گرفت.

این کارشناس مسائل جهان عرب تصریح کرد: تجاوزها به اینجا ختم نشد و حتی شاهد آن هستیم که  رژیم صهیونیستی به صورت کاملا مشخص و علنی اقدام به دست‌اندازی به منابع آبی کشورهای منطقه می‌کند. این به خوبی نشان می‌دهد که این رژیم اساسا از ابتدای کار، همه چیز را بر اساس اعمال فشار، زور و تحکم پیش برده است تا بتواند با استفاده از سناریوهای عدوانی موجودیت خودش را تثبیت کند. در این میان باید توجه داشت که یکی از بحران‌های اصلی رژیم صهیونیستی طی ۷۳ سال گذشته بحران انسانی بوده است. تل‌آویو همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی است و حتی جدیدا اقدام به انتقال یهودی‌های آ‌فریقایی تبار به اسراییل کرده است که این نشان می‌دهد این رژیم همچنان با بحران نیروی انسانی و همچنین موجودیت روبه‌رو است چرا که تمام این اشخاص را حول یک محور نظامی‌گری جمع کرده و از منظری دیگر باید توجه داشت که بحران اجتماعی هم در ادامه این وضعیت نمایان شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اختلافات داخلی و شکاف میان احزاب سیاسی بحران سیاسی را رقم زده که حالا منجر به اختلاف و دعواهای گوناگون شده است .اعمال فشار بر مسیحیان فلسطینی و همچنین مسلمانان و اعراب اسرائیلی، یکی دیگر از مسائلی است که باعث ایجاد بحران داخل رژیم صهیونیستی شده و حتی اسرائیل دست به تخریب اماکن مذهبی و دینی آنها زده است. مجموع این اقدام‌ها در داخل اراضی اشغالی عقده‌های پنهان اجتماعی را ایجاد کرده است که منجر به ناامنی اجتماعی شده است. اینکه بیش از یک سال است تمام شهروندان تل‌آویو مقابل خانه نتانیاهو دست به تظاهرات می‌زنند، از همین موضوع نشأت گرفته است. بر این اساس باید بگوییم که ذات و بنیان این رژیم جعلی بوده و با نظامی‌گیری به دنبال تثبیت خود هستند و در این میان روند ناسالم شکل‌گیری آن حالا در حال نمایان شدن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز