خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اعمال فشار اسرائیل بر آمریکا برای لغو انتخابات فلسطین/ سناریوی تل‌آویو برای تشدید اختلاف در غزه و کرانه باختری

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۵۲۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل نمی‌خواهد جنبش حماس پیروز انتخابات فلسطین شود و به همین دلیل نه تنها از آمریکا کمک خواسته، بلکه در حال طرح سناریوی جدید برای ایجاد تفرقه است.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح تلاش‌های پشت پرده اسرائیل برای اعمال فشار به واشنگتن برای لغو انتخابات فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به اینکه قرار است به زودی انتخابات فلسطین در سراسر سرزمین‌های اشغالی برگزار شود، شاهد آن هستیم که تحرکات رژیم صهیونیستی و آمریکا برای جلوگیری از برگزاری این انتخابات یا حداقل تاثیرگذاری بر روی آن، افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که فلسطین (اعم از کرانه باختری و نوار غزه) به صورت روزانه مورد تجاوز قرار می‌گیرد و بر این اساس انتخابات سراسری در این منطقه بسیار مهم و ارزشمند است و به نوعی باید آن را ایجاد یک صدای واحد دانست. اینکه تمام جریان‌های مستقر در نوار غزه و کرانه باختری سعی دارند تا انتخابات در این جغرافیا برگزار شود به نوعی در حال نشان دادن یک استقلال به دور از سازش و همچنین شکستن زنجیر اشغالگری هستند.

وی ادامه داد: ما در گذشته هم شاهد چنین انتخاباتی در سرزمین‌های اشغالی بودیم اما در همان انتخابات به وضوح دیده‌ایم که اختلافات زیادی میان طرفین به وقوع پیوسته که تشکیلات خودگردان فلسطین از یک سو و جریان‌های جهادی مانند حماس، فتح و جهاد اسلامی از سوی دیگر با یکدیگر تقابل نسبی داشتند. بر این اساس معتقدم انتخابات فلسطین می‌تواند به یک وفاق ملی منجر شود و همین موضوع اسرائیل را به تکاپو انداخته است. شکی وجود ندارد که این انتخابات و نتایج آن به نوعی می‌تواند معادلات داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را تغییر دهد و بر همین اساس است که طی هفته‌های گذشته شاهد اعمال فشار اسرائیل بر کرانه باختری و غزه بودیم و از سوی دیگر در پشت پرده، رژیم صهیونیستی به دنبال کانالیزه کردن این انتخابات است؛ چراکه در وضعیت کنونی رژیم خودش درگیر مسائل داخلی بوده و نمی‌خواهد تمرکزش به هم زده شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که امنیت مناطق مذکور که قرار است انتخابات در آن برگزار شود، کاملاً در دست اسرائیل قرار دارد و بر این اساس آنها نمی‌خواهند جریان‌های جهادی مانند حماس در انتخابات مذکور پیروز شوند. آنها می‌ترسند که این انتخابات منجر به درگیری در سرزمین‌های اشغالی شود؛ چراکه اگر وفاق ملی در این مناطق بیشتر شود و انتخابات فلسطین خروجی مثبتی داشته باشد بدون تردید بازنده این جریان اسرائیلی‌ها خواهند بود. به این جهت تل‌آویو در حال کارشکنی است و حالا دست به دامان آمریکا شده است؛ تا جایی که اخیرا گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند و طرف اسرائیلی خواهان ورود آمریکا به پرونده انتخابات فلسطین برای جلوگیری از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین شده است. در مقابل روسیه معتقد است که برگزاری انتخابات در فلسطین می‌تواند اختلافات داخلی را حل و فصل کند.

نعیمی افزود: تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس هم به این نتیجه رسیده که اگر مجدداً اقدام به تکروی کند، بیش از گذشته محاصره می‌شود و متحمل شکست خواهد شد. او به خوبی می‌داند که اسرائیل هم از هیچ تلاشی برای زمین زدن این تشکیلات دریغ نخواهد کرد. بر این اساس به نظرم باید منتظر حل و فصل اختلافات در مورد انتخابات در سرزمین‌های اشغالی از سوی جریان‌های فلسطینی باشیم. یک نگرانی دیگر محمود عباس این است که با توجه به جمعیت کثیر نوار غزه و روند فرسایشی اخیر، احتمال دارد که طیف غیر از تشکیلات خودگردان پیروز انتخابات شود و به همین جهت اسرائیل و آمریکا به دنبال آن هستند تا انتخابات فلسطین را به تعویق بینندازند. پیام بعدی که تل‌آویو با اعمال فشار بر واشنگتن دنبال می‌کند این است که کاندیدای مختص خود را در انتخابات فلسطین نفوذ بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر نمی‌توانند روی انتخابات فلسطین تاثیر مستقیم و عمیق بگذارند و توان تزریق یک نامزد به بدنه این رویداد سیاسی را ندارند، در نهایت باید بتوانند ساز و کار انتخابات را زیر نفوذ خود ببرند. توجه داشته باشید که آمریکا و رژیم صهیونیستی گروه‌هایی که قرار است در انتخابات آینده فلسطین شرکت کنند را با قرائت خود در فهرست تروریستی قرار دادند و به همین دلیل است که اعلام می‌کنند انتخابات آینده مشروع نیست و حتی اگر برنده آن حماس یا سایر جریان‌های جهادی باشد، بدون تردید اقدامات سیاسی – امنیتی و حتی نظامی اسرائیل چند برابر خواهد شد. بر این اساس بهترین گزینه، اتحاد میان جریان‌های فلسطینی در جغرافیای مذکور و برگزاری انتخابات است؛ چراکه اختلاف آنها به نفع تل‌آویو خواهد بود و از سوی دیگر اسرائیل برای ایجاد تفرقه و تجزیه این گروه، هزینه‌های زیادی انجام داده و خواهد داد.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز