خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا و امارات پشت پرده عملیات‌های تروریستی ماه رمضان عراق/ حزب بعث معبر ورود داعش به بغداد/ انتخابات، هدف اصلی خرابکاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۴۵۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: زیستن داعش از حالت متمرکز به صورت غیرمتمرکز در آمده که به نوعی باید آن را طرح‌ریزی جدید آمریکایی‌ها دانست.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح سناریوی گروه تروریستی داعش برای انجام عملیات در عراق طی ماه مبارک رمضان در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: اخیراً یک سری تحرکات از سوی گروه تروریستی داعش در عراق مشاهده شده که تمرکز آنها عموماً بر روی شهرها و استان‌های غربی عراق و همچنین خط مرزی مشترک میان این کشور با سوریه بوده است. بیشترین پایگاهی که داعش در خاک عراق دارد در استان الانبار و منطقه مرزی القائم است و بر اساس گزارش‌ نهاهای اطلاعاتی عراق، بخشی از مخفیگاه آنها هم در منطقه صلاح‌الدین کشف و شناسایی شده است. به استناد آنچه که دستگاه اطلاعات نظامی بغداد اعلام کرده، این تحرکات در آ‌ستانه برگزای انتخابات عراق و همچنین ماه مبارک رمضان شدت گرفته و ما شاهد اوج‌گیری فعالیت این جریان تروریستی در خاک عراق هستیم. معتقدم که بخشی از این اقدام‌ها با هماهنگی و حمایت ایالات متحده صورت گرفته که دلیل آ‌ن هدف قرار دادن امنیت عمومی عراق است.

وی ادامه داد: در این میان برخی دیگر از منابع اطلاعاتی عراق با ارائه مستندات خود اعلام کردند که امارات متحده عربی در بازگشت داعش به عراق نقش موثر دارد. در یکی از بازجویی‌هایی که از عناصر دستگیر شده این جریان تروریستی به عمل آمده مشخص شده که حزب بعث عراق هم در پشت پرده با امارات هماهنگ است و برخی از اقدام‌هایی که منجر به تسهیل ورود عناصر داعش به خاک عراق می‌شود توسط حزب بعث انجام شده است. از سوی دیگر اتفاقاتی که در جنوب عراق مانند ناصریه رخ داده نشان می‌دهد که یک سناریوی هدفمند برای ناامن کردن عراق در دست اجرا است؛ چراکه در استان‌ها و شهرهای جنوبی شاهد ترورهای هدفمند هستیم و به نوعی این موضوع نشان می‌دهد که هسته‌های خرابکاری در مناطق جنوبی عراق فعال شده‌اند. یکی از همین دلایل، نفوذ زیاد امارات در جنوب عراق است و از سوی دیگر باید توجه کرد که هسته‌های خفته داعش همچنان در عراق در حال زیستن هستند.

 این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که حزب بعث عراق به دنبال نفوذ دادن عناصر خود و همچنین عنصرهای خاکستری به داخل احزاب سیاسی این کشور است تا بتواند گسست سیاسی و همچنین بحران فعلی عراق را تعمیق کند؛ تا جایی که گفته می‌شود رغد صدام، دختر دیکتاتور سابق این کشور چندی پیش وارد الانبار شده و با برخی از شیوخ این استان دیدار کرده است که این موضوع بسیار مهمی تلقی می‌شود. اینکه چرا داعش در ماه رمضان به دنبال انجام عملیات‌های تروریستی است، یک دلیل بسیار مهم دارد. توجه کنید که تحرکات مذهبی در ماه رمضان در چهار شهر سامرا، نجف، کربلا و کاظمین بیشتر می‌شود و حضور مردمی در این شهرها طی ماه رمضان افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل داعش به دنبال ترور جمعی است و از سوی دیگر می‌خواهد میزان تلفات به حدی بالا برود که تمرکز تمامی دستگاه‌های امنیتی بر حملات آنها معطوف شود.

هانی‌زاده افزود: داعش به دنبال آن است که بتواند با این شیوه مجدداً، رسانه‌ها را به میدان بکشاند تا در نهایت به دنیا ثابت کند که همچنان زنده است. این در حالی است که عوامل حزب بعث به صورت نعل اسبی از غرب تا جنوب عراق را آلوده کرده‌اند و در حال ایجاد ناامنی هستند. این جریان، طراح و تسهیل کننده ناامنی‌ها است اما پیاده نظام آنها در نهایت داعش خواهد بود و به دنبال آن است تا بتواند هسته‌های پنهان را فعال کند. هدف نهایی این طیف و همچنین ایالات متحده تشدید ناامنی در عراق به جهت برهم زدن امنیت عمومی برای برگزاری انتخابات سراسری است. گزارش‌های منتشر شده از سوی دستگاه اطلاعاتی عراق نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها ۴۰۰ نفر از عناصر آموزش دیده داعش را از طریق گذرگاه ابوکمال وارد عراق کرده‌اند تا این ناامنی را تشدید کنند. در حقیقت هدف نهایی واشنگتن عدم برگزاری انتخابات و ایجاد یک خلأ سیاسی در این کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این تحولات در حالی رخ می‌دهد که داعش در گذشته به صورت متمرکز و زیر چتر یک فرماندهی واحد عمل می‌کرد که از خاورمیانه گرفته تا شبه‌قاره و شمال آفریقا را در برمی‌گیرد. درست است که فرماندهان و کادر مرکزی این تشکیلات تروریستی متلاشی شده‌اند اما در شرایط کنونی داعش به صورت متمرکز و با استفاده از تجربه‌های خود در یک دهه اخیر به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود مدل فرماندهی آنها در جغرافیای اروپا و شرق آسیا به صورت  انفرادی درآمده است، یعنی هر کدام از آنها، هر زمان که احساس کردند، می‌توانند دست به عملیات و ترور بزنند. در این راستا غرب به این نتیجه رسیده که تمرکز بر خلافت خودخوانده داعش پس از بغدادی و احیای آن، دیگر خروجی مثبت به همراه ندارد و حالا مدل آنها تغییر پیدا کرده است. بر این اساس آنها به صورت غیرمتمرکز در حال کار کردن هستند و در عراق هم با شاکله جدید و همسو با حزب بعث فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز